• Moemoe

Ifrågasätta gästlista??

Jag måste bara skriva av mig och fråga om det här händer hos andra här också, annars kommer jag gå runt och vara arg hela kvällen (skrev ett inlägg i bloggen här men det hjälpte inte.

Som de flesta här vet kan det vara det svårt med gästlistan till bröllop, hur stort eller litet man än har. Vi är del, eller har snarare varit del av, en väldigt liten tajt vänskapskrets sen tonåren (vi har såklart andra vänner också ;) ). Det är 4 killar och 1 tjej som är kärnan, varav en av killarna är tjejens lillebror. Saken är den att vi mer och mer exkluderat oss från att umgås med dem för att vi inte gillar några och vi gillar inte att göra samma saker som dem. Inte på grund av någon dramatisk händelse eller så. Hur som bjöd vi inte en av killarna som nu bor i en annan stad och ingen av oss hänger med längre eller träffar, alltså inte alls, och heller inte lillebrorsan i gängets tjej. Vi känner inte henne och det känns väldigt konstigt att ha henne på vårat bröllop.

Saken är den att nu frågar storasystern "har ni inte bjudit xxx och xxx?!?!" via facebooks chatt, men vad har hon med det att göra? Hennes bror som är tillsammans med tjejen har inte sagt någonting, och han brukar inte vara sån som sitter i hop med sin tjej. Och den andra snubben är inte ens kompis med mig, jag har aldrig varit och fikat eller liknande med bara honom, och mannen här hemma hänger aldrigt med honom, så det skulle också vara helt onaturligt! Om brorsan inte tycker han vill gå utan sin tjej, så får han absolut tycka så och inte komma, men jag VÄGRAR rucka på gästlistan!

Blä, så nu har jag fått ur mig det! Är det fler här som fått sånna här dumheter skickade/sagda till sig?

• Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??
  • nsdtr

jag tycker det är så dåligt att folk ska lägga sig i hur man vill ha sitt bröllop, man klagar aldrig på en inbjudan till tex en 30 års fest,,nee det är bara bröllop som gör folk tjuriga o avundsjuka,, vi har gjot så att vi bjuder dom VI vill ska komma,,ska tex dela på syskon som är kusiner till min sambo,,varför ha 20 åringar där som inte är där för våran skull utan bara för att det är en gratis fest,,nee då väljer vi hellre till mer vänner som är där för vår skull.. De ända som vi bjudit utan partner är mitt tjejgäng från jobbet,, o det tycker jag är helt ok!!

• misscat81

Himla trist att folk beter sig så otrevligt genom att ifrågasätta brudparets val av gäster. Dock är det för mig en självklarhet att allas respektiva blir medbjudna, oavsett om vi känner dem eller inte. Sen är det ju upp till dem själva om de vill komma båda två eller inte, men det hör till god etikett att båda i paret är bjudna, speciellt om man är sambos eller dyl.
    Precis som någon annan sa här i tråden så hade jag själv tagit illa upp om jag hade blivit bjuden på ett bröllop men inte min sambo. Men jag hade definitivt inte kontaktat brudparet och klagat, utan hade nog bara helt sonika tackat nej.

• Cammee
    himeko81 skrev 2011-02-23 20:06:40 följande:
    Enklast är att direkt ta tag i problemet och berätta vad som gäller. Mindre gnäll och man behöver inte fundera så mycket över gäster som kanske eller inte ska med.

Däremot var det nån som skrev att denne bara bjudit en person i vänners hushåll och tyvärr så fungerar de inte så. Är man sambos är båda i familjen inbjudna. Läs Magdalena Ribbings blogg på svd.

Jag har själv valt att bjuda in ett par personer från jobbet och har då pratat face-to-face med dessa och sagt att din sambo är säkert jättemysig men jag har aldrig träffat denne, inbjudan är till DIG och DIG personligen.
    Men som sagt det är helt emot etikettsregler.
    Jag håller med. Är man sambo så ska båda bli bjudna även om man inte känner kompisens partner.
    Men jag kommer själv välja bort många av mina vänners partners, men ingen av dom är sambo heller utan dom bor fortfarande hemma hos sina familjer. Men sen är det vissa kompisars pojkvänner som jag nog faktiskt inte skulle bjudit även om dom var sambos för vissa av dom håller på lite med knark, stöld och liknande så dom vill jag ju inte ha på mitt bröllop. Men det är enda anledningen till att jag skulle välja bort en sambo, inte för att jag inte känner dom.
  • Carrosell

Åh vad jag blir irriterad. Nu har tom den objudna vännen svärmor gått på min mamma bara för att de råkar vara vänner... Varför blir man ens förvånad för?

• Moemoe

Okej, så jag har förstått att vi alla har lite olika syn på att bjuda respektive, och det får man absolut ha! Som sagt får killen i förhållandet avgöra om han vill komma eller inte, tycker bara det är konstigt att storasyster hoppas in när man är närmare 30.. Och vill även uppmärksamma att hon som ifrågasatte gästlistan även ifrågasatte att vi inte bjudit en kille som då alltså inte ingår i någon parinstallation. Det är ju inte en fest för att hon ska få ha vilka hon vill där, det är inte hennes fest utan vår. Tilläggas bör att hon tror att hon är centrum i universum och detta är en återkommande grej. Även när jag fyllde 25 och hade bjudit folk hem på middag ville hon ta med sig folk, som jag inte ens är kompis med utan hon. Så därför blev jag extra putt.

Carrosell: Jag förstår att du bli irriterad!

• TheD
    Moemoe skrev 2011-02-23 21:52:57 följande:
    TheD: Men gudars! Då är det fler än jag som sitter i folk-lägger-sig-i-träsket då! Hoppas det ordnar sig, är ju lite jobbigare när det är släkten kan jag tänka mig.
    Jag vill inte vara släkt med hans familj..... Och iofs så är jag inte det heller.Vi gifter oss, THAT'S IT! :)

Jo deras mro ringde idag:"Jaha, kyrka. Hur många? 60 pers??????? Uuuuuhhhh vad många!"

Aaaaaahhhhhhhhhhhhh!
  • himeko81

TheD .. asså på den otrolig sjukt korkade frågan finns bara ett svar:

-Tycker ni/du att vi är för många är det lätt att avstå genom att inte komma. Ska jag stryka dig direkt eller? Demon

... som sagt det är inte mot dig, bara mot den fåniga reaktionen :O

• TheD
    himeko81 skrev 2011-02-24 20:09:20 följande:
    TheD .. asså på den otrolig sjukt korkade frågan finns bara ett svar:

-Tycker ni/du att vi är för många är det lätt att avstå genom att inte komma. Ska jag stryka dig direkt eller? Demon

... som sagt det är inte mot dig, bara mot den fåniga reaktionen :O

Jag förstår dig!!! Så skrev jag i ett mail till mamma när jagberättade vad Haggan hade sagt.

Blir bara så irriterad! Sen började häxan gnälla på att de inte har något att ha på sig. Men vad fan! Det är väl inte vårt problem?!?! Låt mig kolla....Ehh nej det är det inte!
  • Aniara4
    TheD skrev 2011-02-24 20:12:33 följande:
    Blir bara så irriterad! Sen började häxan gnälla på att de inte har något att ha på sig. Men vad fan! Det är väl inte vårt problem?!?! Låt mig kolla....Ehh nej det är det inte!
    Då finns det ju som sagt ett enkelt sätt att lösa både att det är för många gäster och att de inte har något att ha på sig! Stanna hemma.
  • TheD
    Aniara4 skrev 2011-02-24 20:22:04 följande:
    Då finns det ju som sagt ett enkelt sätt att lösa både att det är för många gäster och att de inte har något att ha på sig! Stanna hemma.
    Tänk om jag har den turen :D

Den familjen = FRUKTANSVÄRT snåla! Så att köpa nya kläder bara för ett bröllop verkar jobbigt. Alltså om jag pratar direkt med henne och hon börjar gnälla så kommer jag inte vara tyst! Helst vill jag bara få detta överstökat så vi får lugn och ro. Låter riktigt sorgligt, jag vet :(

Jag grät mig till sömns för kände att det blir för mycket...
Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??