• Moemoe

Ifrågasätta gästlista??

Jag måste bara skriva av mig och fråga om det här händer hos andra här också, annars kommer jag gå runt och vara arg hela kvällen (skrev ett inlägg i bloggen här men det hjälpte inte.

Som de flesta här vet kan det vara det svårt med gästlistan till bröllop, hur stort eller litet man än har. Vi är del, eller har snarare varit del av, en väldigt liten tajt vänskapskrets sen tonåren (vi har såklart andra vänner också ;) ). Det är 4 killar och 1 tjej som är kärnan, varav en av killarna är tjejens lillebror. Saken är den att vi mer och mer exkluderat oss från att umgås med dem för att vi inte gillar några och vi gillar inte att göra samma saker som dem. Inte på grund av någon dramatisk händelse eller så. Hur som bjöd vi inte en av killarna som nu bor i en annan stad och ingen av oss hänger med längre eller träffar, alltså inte alls, och heller inte lillebrorsan i gängets tjej. Vi känner inte henne och det känns väldigt konstigt att ha henne på vårat bröllop.

Saken är den att nu frågar storasystern "har ni inte bjudit xxx och xxx?!?!" via facebooks chatt, men vad har hon med det att göra? Hennes bror som är tillsammans med tjejen har inte sagt någonting, och han brukar inte vara sån som sitter i hop med sin tjej. Och den andra snubben är inte ens kompis med mig, jag har aldrig varit och fikat eller liknande med bara honom, och mannen här hemma hänger aldrigt med honom, så det skulle också vara helt onaturligt! Om brorsan inte tycker han vill gå utan sin tjej, så får han absolut tycka så och inte komma, men jag VÄGRAR rucka på gästlistan!

Blä, så nu har jag fått ur mig det! Är det fler här som fått sånna här dumheter skickade/sagda till sig?

• Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??
  • Sebastiána

Man ska inte lägga sig i vilka gäster brudparet bjuder. Man kan fråga, det är väl inget fel i det, men inte bråka om det. Vad är det med folk?!

Vi bjuder en gammal vän till min BM och dennes fru som jag aldrig träffat och min BM bara träffat som hastigast en gång. Vi hade kunnat resonera som många på BT gör "eftersom jag inte känner henne har hon inte på mitt bröllop att göra", men när min BM sa att vi bjuder båda reagerade jag "Vad kul att jag äntligen får träffa henne!".

Vi har också bjudit en gammal barndomsvän till mig som jag inte träffat på över 10 år. Visst, vi har inte haft någon  kontakt på jättelänge - har hittat varandra på Facebook nyligen - men det skulle vara kul att träffas igen. Samtidigt struntar vi att bjuda stora delar av min släkt som jag inte umgås med och inte är intresserad av att umgås med i framtiden heller.

Tack och lov är det INGEN som har lagt sig i våra val. Inte ens mamma säger något och det är hennes släkt vi inte bjuder. Puh!

• Sebastiána
    idaa skrev 2011-02-23 19:18:18 följande:

När jag kollat över gästlistan har jag tänkt att om jag inte vet namnen på respektive så bjuder vi inte den. Då får bara vår vän komma, så får han/hon lämna sin pojkvän/flickvän hemma den kvällen... Jag hoppas att dom accepterar det.
    Jag blev själv medbjuden på bröllop när jag och min blivande man nyss träffats, men det blev väldigt konstigt. Kände bara bruden lite ytligt och mannen hade jag nog bara träffat en gång. Hade likagärna kunnat vara hemma, jag hade inte blivit besviken att bara min kille blivit bjuden!

Det är ju inte ett etikettsbrott att inte bjuda respektive om de inte är ett etablerat par. Vi har en liten gästlista så om någon av våra få singlar skulle träffa någon får denna komma, men hade vi haft ont om plats hade vi inte gjort så.
  • knyttan

Det är väl en sak att inte bjuda gamla bekanta man inte umgås med, men att inte bjuda respektive är faktiskt riktigt illa. Sen kan man tycka vad man vill om att det är systern som ifrågasätter och inte killen själv ifråga. Men om ni nu har gjort det valet att gå emot vedertagen etikett och inte bjuda med hans flickvän, ja då tycker faktiskt jag att ni får finna er i att få er gästlista ifrågasatt, för det är ni som har gjort fel.
    Det är inte bara Ribbing som säger detta eller att det är någon mossig regel, det är faktiskt genuint riktigt taskigt.
    Ni ska fira er tvåsamhet och ni tar er rätten att bestämma att andras tvåsamhet inte är lika mycke värd som eran. Det går tyvärr inte att se det på något annat sätt. Så jag tycker faktiskt ni får skylla er själva litegrann.

• hysch

Jag är beredd att hålla med Knyttan. Jag tycker förvisso inte att det är rätt att ringa och bråka om en gästlista, men man får nog vara beredd att bli ifrågasatt när man inte bjuder med respektive. Det är faktiskt rent taskigt. min sambo har ett par kompisar som fortfarande låtsas som om jag inte ritkigt finns, och det sårar mig även om jag bara träffat dem en gång eller två. (jag vet att ts vill undvika diskussionen om att inte bjuda respektve, men det är lite oundviklgt)

• idaa

Jag skrev tidigare att vi inte skulle bjuda respektive som vi inte känner, eller ens kan namnet på.
    Men så klart bjuder vi dem om de är gifta, förlovade eller sambo. Men i min ålder (20år) är det inte jätte många som har fast förhållande utan de skaffar nya flickvänner/pojkvänner eller gör slut...
    Har personerna varit tillsammans under en längre period så är det klart att vi bjuder den respektive!

• TheD
    idaa skrev 2011-02-25 12:08:36 följande:

Jag skrev tidigare att vi inte skulle bjuda respektive som vi inte känner, eller ens kan namnet på.
    Men så klart bjuder vi dem om de är gifta, förlovade eller sambo. Men i min ålder (20år) är det inte jätte många som har fast förhållande utan de skaffar nya flickvänner/pojkvänner eller gör slut...
    Har personerna varit tillsammans under en längre period så är det klart att vi bjuder den respektive!

Japp! Men de flesta som har  flickvänner/pojkvänner är inte så seriöse och vi har ALDRIG träffat dem. Vi vet int ens namnen. Vi vill endast ha folk på bröllopet vi känner.
  • Räkan och Babianen

När jag och min man förlovade oss fick vi kommentarer som "Jag hoppas verkligen att jag blir bjuden annars blir jag ledsen" Och när det närmade sig bröllopet och inbjudan var skickad, då visade det sig att dessa personer inte ens skulle var i landet vilket betyder att vi kunde ha skickat dessa inbjudningar till människor som VI faktiskt ville bjuda och inte kände oss tvingade till.

Bjöd mammas moster men inte hennes son m familj (mosterns) hon ringde då min mamma och frågade om inte de skulle bli bjudna, vilket resulterade i en ful ursäkt som: "eehh alla kuvert är inte skickade än". Jag uppskattade inte denna "vita lögn" men gick med på att skicka en inbjudan. Tror ni att nån kom?!

Gaah, lyssna bara på er själva!!! Vilka vill NI ha på ER fest?!

Lycka till och grattis i förskott!!

• Sebastiána
    TheD skrev 2011-02-25 13:12:19 följande:
    Japp! Men de flesta som har  flickvänner/pojkvänner är inte så seriöse och vi har ALDRIG träffat dem. Vi vet int ens namnen. Vi vill endast ha folk på bröllopet vi känner.
    Vi kommer att ha några gäster som vi inte känner båda två. Någon flickvän till någon av min BM:s kompisar - som jag gärna vill träff - och någon pojkvän till någon av mina tjejkompisar, som min BM gärna vill lära känna
  • TheD
    Sebastiána skrev 2011-02-25 19:02:04 följande:
    Vi kommer att ha några gäster som vi inte känner båda två. Någon flickvän till någon av min BM:s kompisar - som jag gärna vill träff - och någon pojkvän till någon av mina tjejkompisar, som min BM gärna vill lära känna
    Det är vad ni har valt och trivs med det beslutet :)

Grejen för oss att ekonomin spelar in också :(
  • Moemoe
    knyttan skrev 2011-02-25 11:40:56 följande:
    Det är väl en sak att inte bjuda gamla bekanta man inte umgås med, men att inte bjuda respektive är faktiskt riktigt illa. Sen kan man tycka vad man vill om att det är systern som ifrågasätter och inte killen själv ifråga. Men om ni nu har gjort det valet att gå emot vedertagen etikett och inte bjuda med hans flickvän, ja då tycker faktiskt jag att ni får finna er i att få er gästlista ifrågasatt, för det är ni som har gjort fel.
    Det är inte bara Ribbing som säger detta eller att det är någon mossig regel, det är faktiskt genuint riktigt taskigt.
    Ni ska fira er tvåsamhet och ni tar er rätten att bestämma att andras tvåsamhet inte är lika mycke värd som eran. Det går tyvärr inte att se det på något annat sätt. Så jag tycker faktiskt ni får skylla er själva litegrann.
    Okej, som sagt förstår jag att folk inte håller med mig om hur man ska och inte ska bjuda, men jag går inte med på att bli kallad taskig för att jag inte håller med en etikettsregel (jag är rent av mycket snäll). Då är ju alla taskiga som inte tänker ha sin svärfar till bordet också, eller? Nu tog jag Ribbing som exempel eftersom ett inlägg nämnde henne, men det står säkert massa saker som är vedertagen ettiket som jag inte håller med om och tänker anpassa mig efter. Vi har bestämt att vi vill ha människor vi känner och gillar på vårt bröllop och jag tycker det är taskigt att ifrågasätta det. Om man tycker det är fel är man välkommen att tacka nej. Som du sa ska vi fira vår tvåsamhet, jag ifrågasätter verkligen inte någon annans förhållande men känner inte en person och anser inte att jag måste bjuda någon jag inte känner. Det är ju ens egen dag, och som jag skrivit innan är jag knappast nån bridzilla med hybris, utan vill känna och tycka om de som är med och firar vår dag. Så jag tycker snarare folk kan visa respekt och inte ifrågasätta saker de inte har att göra med.
Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??