• Sebastiána

Ifrågasätta gästlista??

Man ska inte lägga sig i vilka gäster brudparet bjuder. Man kan fråga, det är väl inget fel i det, men inte bråka om det. Vad är det med folk?!

Vi bjuder en gammal vän till min BM och dennes fru som jag aldrig träffat och min BM bara träffat som hastigast en gång. Vi hade kunnat resonera som många på BT gör "eftersom jag inte känner henne har hon inte på mitt bröllop att göra", men när min BM sa att vi bjuder båda reagerade jag "Vad kul att jag äntligen får träffa henne!".

Vi har också bjudit en gammal barndomsvän till mig som jag inte träffat på över 10 år. Visst, vi har inte haft någon  kontakt på jättelänge - har hittat varandra på Facebook nyligen - men det skulle vara kul att träffas igen. Samtidigt struntar vi att bjuda stora delar av min släkt som jag inte umgås med och inte är intresserad av att umgås med i framtiden heller.

Tack och lov är det INGEN som har lagt sig i våra val. Inte ens mamma säger något och det är hennes släkt vi inte bjuder. Puh!

• Sebastiána
    idaa skrev 2011-02-23 19:18:18 följande:

När jag kollat över gästlistan har jag tänkt att om jag inte vet namnen på respektive så bjuder vi inte den. Då får bara vår vän komma, så får han/hon lämna sin pojkvän/flickvän hemma den kvällen... Jag hoppas att dom accepterar det.
    Jag blev själv medbjuden på bröllop när jag och min blivande man nyss träffats, men det blev väldigt konstigt. Kände bara bruden lite ytligt och mannen hade jag nog bara träffat en gång. Hade likagärna kunnat vara hemma, jag hade inte blivit besviken att bara min kille blivit bjuden!

Det är ju inte ett etikettsbrott att inte bjuda respektive om de inte är ett etablerat par. Vi har en liten gästlista så om någon av våra få singlar skulle träffa någon får denna komma, men hade vi haft ont om plats hade vi inte gjort så.
  • Sebastiána
    TheD skrev 2011-02-25 13:12:19 följande:
    Japp! Men de flesta som har  flickvänner/pojkvänner är inte så seriöse och vi har ALDRIG träffat dem. Vi vet int ens namnen. Vi vill endast ha folk på bröllopet vi känner.
    Vi kommer att ha några gäster som vi inte känner båda två. Någon flickvän till någon av min BM:s kompisar - som jag gärna vill träff - och någon pojkvän till någon av mina tjejkompisar, som min BM gärna vill lära känna
  • Sebastiána
    TheD skrev 2011-02-25 20:11:09 följande:
    Det är vad ni har valt och trivs med det beslutet :)

Grejen för oss att ekonomin spelar in också :(
    Ja, för oss är det lätt att göra det valet eftersom vi inte har så många att bjuda. Jag bjuder bara den ena delen av släkten (den lilla delen) och min BM bjuder bara den närmsta familjen + en kusin, så vi får plats med både vänner och deras respektive - även oetablerade par.
  • Sebastiána

Vill bara flika in att etikett inte bara är mossiga regler från 1800-talet utan ofta just vanlig hyfs och artighet.

• Sebastiána

Man sitter inte ihop som siamesiska tvillingar bara för att man har en partner. Visst kan man gå på fest själv, men det artiga är att låta PARET bestämma om de vill gå båda eller om den som inte känner brudparet stannar hemma. Alltså bjuder man båda.

Jag kan förstå att man hamnar i knipa när budgeten är tight men jag förstår inte argumentet att man inte vill bjuda respektive för att man inte känner dem. Vill man aldrig lära känna dem då? Tror man inte att man någonsin kommer att träffa den som är respektive i framtiden? Om det är en långvarig pojk-/flickvän kan det ju faktiskt bli så att de några månader senare flyttar ihop och sedan gifter sig. När det gäller tillfälliga partners eller respektive som gästen bara varit tillsammans med någon månad eller så är ju en helt annan sak.

• Sebastiána
    Moemoe skrev 2011-02-26 18:41:58 följande:
    Jag har själv varit bjuden på två bröllop de senaste året utan min sambo, som jag nu alltså ska gifta mig med, och jag blev inte det minsta sur/arg/besviken. Jag blev jätte glad över att de ville ha med mig på sin stora dag! Min sambo känner ingen av dem och hade mest tyckt det var konstigt att bli bjuden. Så det där tror jag handlar mycket om ens umgänge, man vet ifall de tycker att det är oartigt eller inte om man känner dem.  Anledningen till att tjejen i fråga har ifrågasatt detta är inte för att jag är en egiost och hon tycker det är oartigt, det är för att hon ska vara centrum av världen hela tiden och prioriterar att ha folk hon gillar med sig överallt, som sagt är det en kille till vi inte har bjudit som då inte är någons pojkvän men som hon ändå vill ha där. Och just denna dag handlar inte om henne, utan om mig och min blivande.

Det är inte upp till mig att avskaffa etikett, men jag får väl välja huruvida jag vill följa den eller inte utan att vara en taskmört (lovar att alla ska få dessert)? Innan jag började läsa i detta forum visste jag inte ens om att det var en etikettsregel och mina vänner än inte direkt den typen som blir upprörda om man gör något som inte är kutum. Och det är ingen fd vän, det är inte ens min vän utan min sambos, som fortfarande inte sagt ett ljud. Och om du kände mig och de människorna det handlar om kan jag lova att du skulle förstå min frustation och knappast kalla mig egoist. Jag är som sagt ett mycket trevlig prick!

Sen är jag som sagt införstådd i att det är några som håller med mig och några som tycker det är oartigt. Poängen med tråden för mig var bara att vädra frustration om en tjej som tror att hon är viktigast i världen JÄMT och det gör mig arg. Så om ni vill fortsätta diskutera ämnet mer generellt kan ni göra det, men jag lämnar diskussionen, som egentligen inte var ämnad att bli en diskussion i denna inriktning då det redan funnits en sådan här tråd nyligen, eftersom hon indirekt tar min energi eftersom jag fortsätter "prata" om det härn. Jag fick ur mig det jag ville och startade lite debatt, så det var väl en bonus.

Hoppas alla får som de vill på sin dag! Solig
    Fast Knyttans poäng (rätta mig om jag har fel Knyttan) är att det INTE bara är etiketten som säger att man ska bjuda båda utan allmän hyft och artighet.

Vi känner ju inte tjejen i fråga, så det vi säger handlar mer allmänt om hur vi tycker att man ska göra. Om respektive är genuint elak mot alla, alkoholist, knarkare, kriminell eller så, har man ju väldigt goda skäl att inte bjuda denne.
  • Sebastiána
    Moemoe skrev 2011-02-26 18:41:58 följande:
    Poängen med tråden för mig var bara att vädra frustration om en tjej som tror att hon är viktigast i världen JÄMT och det gör mig arg.
    Väldigt jobbigt med sådana människor. Jag känner några, men tack och lov är de inte nära bekanta så de tillhör inte gästlistan.
  • Sebastiána
    Piiiip skrev 2011-02-28 21:47:00 följande:

Jag och min sambo har inga som helst problem med att gå på fest utan varandra. Men om någon av oss skulle bli bjuden på bröllop utan den andre skulle vi nog för det första tacka nej (om det inte var mycket nära familj). Definitivt inte bjuda in paret till vårt stundande bröllop. De skulle knappast vara välkomna hem till oss på fika/kalas/fester/middagar och vi skulle begränsa umgänget med dem till att hälsa när vi råkade stöta på dem hemma hos andra eller ute på krogen. De skulle alltså gradvis fasas ut ur vårt umgänge.

Ja, man skulle ju definitivt tolka den typen av inbjudan som att man inte betyder så mycket för det brudparet...
Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??