Moemoe skrev 2011-02-26 18:41:58 följande:
Jag har själv varit bjuden på två bröllop de senaste året utan min sambo, som jag nu alltså ska gifta mig med, och jag blev inte det minsta sur/arg/besviken. Jag blev jätte glad över att de ville ha med mig på sin stora dag! Min sambo känner ingen av dem och hade mest tyckt det var konstigt att bli bjuden. Så det där tror jag handlar mycket om ens umgänge, man vet ifall de tycker att det är oartigt eller inte om man känner dem. Anledningen till att tjejen i fråga har ifrågasatt detta är inte för att jag är en egiost och hon tycker det är oartigt, det är för att hon ska vara centrum av världen hela tiden och prioriterar att ha folk hon gillar med sig överallt, som sagt är det en kille till vi inte har bjudit som då inte är någons pojkvän men som hon ändå vill ha där. Och just denna dag handlar inte om henne, utan om mig och min blivande.
Det är inte upp till mig att avskaffa etikett, men jag får väl välja huruvida jag vill följa den eller inte utan att vara en taskmört (lovar att alla ska få dessert)? Innan jag började läsa i detta forum visste jag inte ens om att det var en etikettsregel och mina vänner än inte direkt den typen som blir upprörda om man gör något som inte är kutum. Och det är ingen fd vän, det är inte ens min vän utan min sambos, som fortfarande inte sagt ett ljud. Och om du kände mig och de människorna det handlar om kan jag lova att du skulle förstå min frustation och knappast kalla mig egoist. Jag är som sagt ett mycket trevlig prick!
Sen är jag som sagt införstådd i att det är några som håller med mig och några som tycker det är oartigt. Poängen med tråden för mig var bara att vädra frustration om en tjej som tror att hon är viktigast i världen JÄMT och det gör mig arg. Så om ni vill fortsätta diskutera ämnet mer generellt kan ni göra det, men jag lämnar diskussionen, som egentligen inte var ämnad att bli en diskussion i denna inriktning då det redan funnits en sådan här tråd nyligen, eftersom hon indirekt tar min energi eftersom jag fortsätter "prata" om det härn. Jag fick ur mig det jag ville och startade lite debatt, så det var väl en bonus.
Hoppas alla får som de vill på sin dag!
Fast Knyttans poäng (rätta mig om jag har fel Knyttan) är att det INTE bara är etiketten som säger att man ska bjuda båda utan allmän hyft och artighet.
Vi känner ju inte tjejen i fråga, så det vi säger handlar mer allmänt om hur vi tycker att man ska göra. Om respektive är genuint elak mot alla, alkoholist, knarkare, kriminell eller så, har man ju väldigt goda skäl att inte bjuda denne.