• Rebecka och Jens

Hjälpas åt för att skapa den ultimata bröllopsbuffén?

Vi ska gifta oss den 9 juli 2011. Vi kommer att göra en egen buffé med hjälp av familj, släkt och vänner. Jag håller just nu på att fundera ut vad jag ska ha för recept, när jag tänkte att det finns säkert fler i samma situation som jag :)

Jag vill ha en underbar, somrig buffé, där mycket är kall mat pga dåliga varmhållningsmöjligheter.

Är det fler som är i min situation och vill hjälpas åt att skapa en meny där rätterna hör ihop, och kanske även med dryckestips till. Vad tror ni?

• Svar på tråden Hjälpas åt för att skapa den ultimata bröllopsbuffén?
  • snartfru

Lite förslag:

Lax och räksnittar
    Skagenröra
    Mini Quiche
    Pastasallad
    Kall fläskfile
    Små frallor
    Spett med frukt och ost

Och en bål som är väldigt god: Apelsinjuice, Ananasjuice och grenadin

• Lumys

Om man vill ha lite italienskt tema finns det mycket där som kan vara kallt.
    Exempel:
    Olika pastasallader med pesto och soltorkade tomater i.
    Olika sorters oliver
    Parmaskinka
    Någon god sallad
    Mozarella och tomatsallad-bara ringla över lite olivolja och basilika.'
    Grizzini brödpinnar
    Gaspacho (osäker på stavningen men sån där kall tomatsoppa) kan serveras i små koppar.
    Fruktfat med melon och annat gott.

Älskar själv italiensk mat och skulle därför själv valt det om vi skulle haft buffé på vårt bröllop

• Rebecka och Jens

Tack för härliga tips! Jag funderar på att göra egen pesto av hemodlad basilika, har hört att det ska vara lätt att odla. Och att man sedan blandar i solroskärnor istället för pinjenötter så att även allergiker kan äta :)

Bulgur, couscous, matvete, groddar, risoni osv är jag också intresserad av... har hittat en hel del recept på alltommat.se.

Kall fläskfilé har jag också tänkt... och skagenröra var ett riktigt bra tips! det ska jag komma ihåg.

• Rebecka och Jens

har också tänkt baka mycket bröd att ha på buffébordet. Hittade ett recept med rosmarin, parmesan och oliver. Sen funderar vi på att baka tunnbröd i bagarstuga också... för att få in lite norrlandskänsla i medelhavsmaten :)

• Melóra

Satsa på ett tema på bufféen (så att det löper en "röd tråd" mellan rätterna, det ser oftast proffsigt ut) Marinerad, skivad kycklingfilé, kryddig couscous med grillade grönsaker, brytbröd med flingsalt och rosmarin, grissinipinnar, sallad på färskpotatis, roccula, salladslök, citronpeppar och olivolja, risoni med fetaost, oliver och soltorkade tomater samt ett fruktfat med snyggt uppskuren vattenmelon, vindruvor, päron och passoinsfrukter är några personliga favoriter Glad Allt kan severas kallt och är lätt att göra i rejäla portioner också Flört

• prinsessanogrodan

Paj med fetaost,rucola och soltorkade tomater
    Piroger av filodeg med kyckling
    Kycklingfilé
    Parmaskinka
    Oliver
    Fetaost i tärningar
    Fläskfilé
    Kalkonfilé
    Potatissallad
    Couscous- med kryddor och utan (för dom som inte gillar kryddstark mat)
    Råris med saffran
    Pesto-både grön och röd (för dom som inte tål nötter)
    Falafel
    Skagenröra
    Tonfiskröra
    Mozzarella med tomater och färsk basilika
    Färska kryddor:basilika,rosmarin,oregano,dragon etc så gästerna kan krydda maten lite själva och så ser det fint och proffsigt ut med färska kryddor på bordet
    Olivolja (kan man ringla över maten, annars är flaskorna fina som dekoration)
    Lax
    Sallad (rödlök,räkor,fetaost,tomater,ruccola)
    Pastasallad med och utan pesto (eftersom det finns dom som inte tål nötter,det är ju cashewnötter i grön pesto - det tänker man ofta inte på)
    Melon
    Päron
    Ostar
    Kex

• Rebecka och Jens

ojojoj.... vilka underbara tips!

En röd tråd har jag abolut tänkt på, och det vill jag verkligen ha. Problemet blir när vi vill varva medelhavet, där vi gärna semestrar, med norrland, där vi har vårt hjärta :) En härlig mix vore det ultimata, utan att det för den skull känns ogenomtänkt och plottrigt...

• Chicita
    Rebecka och Jens skrev 2011-02-26 00:12:34 följande:
    ojojoj.... vilka underbara tips!

En röd tråd har jag abolut tänkt på, och det vill jag verkligen ha. Problemet blir när vi vill varva medelhavet, där vi gärna semestrar, med norrland, där vi har vårt hjärta :) En härlig mix vore det ultimata, utan att det för den skull känns ogenomtänkt och plottrigt...
    Medelhavsvariationer på norrlandsklassiker... eller tvärt om? 
    Satsa på att ha ena som grundtema och gör små "twister" på klassiska recept. Byt ut en norrländsk klassisk ost mot mozarella exempelvis, eller istället för räkor så kör du svenska kräftor, svensk fisk i medelhavsrecepten...

Bara en liten tanke :)  
  • Melóra

Hmm, för en mer norrländsk känsla skulle man ju kunna köra på kall, skivad älgstek i marinad (brukar själv göra hel rostbiff i ugn som jag serverar i tunna skivor i en marinad av rödvin, vitlök, olivolja, färsk basilika mm. Helt galet gott; det brukar bli skytteltrafik till den på bufféer Cool) Jag kan skicka receptet på det om du vill? Potatissalladen med kall, kokt färskpotatis är ju tämligen svenskt iaf. Man kan även slunga i lite sockerärter i den; brukar bli gott.
    Olika sortes pajer är också ofta ett ypperligt inslag på bufféer; lätt att göra och brukar vara uppskattat av gästerna. En paj med med renskav i kanske? Även ett ostfat med brieost, olika sortes kex osv. kan bli väldigt uppskattat...

För dem som gillar fisk kan kall, helstekt laxsida i ugn med citrusströssel vara en skänk från ovan; också kanongott och lätt att göra mycket av (även här finns recept att tillgå om du önskar (Ja, jag är en matnörd; älskar själv att laga mat och har jobbat som servitris på västkusten i ett par år; man blir snabbt yrkesskadad Flört)

Svar på tråden Hjälpas åt för att skapa den ultimata bröllopsbuffén?