• himeko81

Vad kostar ditt utseende på stora dagen?

Jag har noterat att många i trådar frågat efter tjänster inom smink och hår inför den stora dagen och jag har läst så många jag kan. Däremot är det inte så många som skriver priser?
    Vad betalar DU för hår/smink. Är det samma person som gör båda? om inte vad betalar du per styck? Gör du själv? vilka produkter tänker du använda?

Jag är inte särskilt bra på att sminka mig och när jag läser att folk betalar 2500 för båda drar jag öronen åt mig. Det känns som vansinniga pengar.

• Svar på tråden Vad kostar ditt utseende på stora dagen?
  • frallan
    Anna89 skrev 2011-02-27 11:52:26 följande:
    kan ju rekomendera att ni går på makeup store för 495kr får du en smnkning + att du får välja produkter för lika mycket!
    Det låter bra... har tänkt sminka mig själv men om man dessutom får produkter så kan det ju vara värt det. Hur är det med kvaliten har du provat eller någon du känner... Skall man var tyst om att det är en brud sminkning då eller Jag gifter mig en lördag så då kanske det kan bli ett problem...

Svårt det där för jag trivs i ganska lite smink och tänker att man inte vill se ut som en clown och inte känner igen sig själv, mne samtidigt vill man ju få en makeup som håller och är vacker... man har ju hört att man kan se konstig ut om man har för lite smink på fotografierna... fast vi skall inte ha någon riktig fotograf utan en vän som är konstnär och fotar mycket så han har god känsla för komposition och är duktig på att redigera bilderna.

Man kanske skulle kunna gå dit innan och göra en sminkning och försöka komma ihåg vad de gjorde
  • Precious Love

Jag har budgeterat 3500 kr för hår, smink och naglar och hoppas på att INTE behöva komma upp i de summorna.. :P

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • ClaraH
    Jag han skrev 2011-02-27 11:37:39 följande:
    Förlåt om jag snor tråden lite...

En fråga till er som blir sminkade:
    Ingår provsminkning i ert pris?
    Ja, i vårt pris ingår en konsultation, sen vet jag inte exakt vad som ingår i det just nu.
  • c4trin

Jag betalar 2300 för hår och smink, de e på samma ställe. En superbra makeupartist/ frisör i Helsingborg =)
    Visst e de mycket pengar, men jag vill att allt ska vara perfekt den dagen =)

• ClaraH
    wiii skrev 2011-02-27 13:37:24 följande:
    I mina ögon är iofs inte en klänning på 8-10 000 ett kap, men förstår din tanke :)
    Jag syr själv, är nu uppe i 1500:- för dupionsiden, så efter att jag läste kommentaren så känns det lite bättre att lägga ut mycket pengar på fixande av mig själv. Jag borde ju ha råd med det, relativt sett.
  • ClaraH
    frallan skrev 2011-02-27 13:44:59 följande:
    Det låter bra... har tänkt sminka mig själv men om man dessutom får produkter så kan det ju vara värt det. Hur är det med kvaliten har du provat eller någon du känner... Skall man var tyst om att det är en brud sminkning då eller Jag gifter mig en lördag så då kanske det kan bli ett problem...

Svårt det där för jag trivs i ganska lite smink och tänker att man inte vill se ut som en clown och inte känner igen sig själv, mne samtidigt vill man ju få en makeup som håller och är vacker... man har ju hört att man kan se konstig ut om man har för lite smink på fotografierna... fast vi skall inte ha någon riktig fotograf utan en vän som är konstnär och fotar mycket så han har god känsla för komposition och är duktig på att redigera bilderna.

Man kanske skulle kunna gå dit innan och göra en sminkning och försöka komma ihåg vad de gjorde
    Vet inte hur MUS har det, men FACE har särskillt erbjudande om brudsminkning.
  • TheD

Sminkning ingår hos frissan, priset kommer bli runt 3.500:-

• Chicita

Antingen kommer en fd jobbarkompis till mig, som skolat om och blivit frisör att sätta upp mitt hår.
    Vi har pratat lite löst om det, men inte bestämt något. Vi har inte heller pratat pris i så fall.

Eller så kommer min blivande svägerska (som också är en av mina tärnor) att sätta upp mitt hår med min hjälp.
    jag har långt hår så jag är van att sätta upp det själv, så antagligen kommer hon då bara att hjälpa mig fixa till det lite, lägga några slingor rätt osv, sånt som jag har svårt att se själv eller svårt att komma åt.

Jag sminkar mig själv.
    Inte för att komma undan billigare. (Funderar på att skicka mina båda tärnor på sminkning som tack för att dom ställer upp...)
    Men för att jag inte har tid att åka iväg och bli sminkad och jag har haft en väldigt duktig lärare när det gäller sminkning...

Vi kommer inte åt lokalen förrän antingen väldigt sent kvällen innan, eller på morgonen samma dag.
    Så då ska det dukas och fixas på förmiddagen innan vigseln.
    Vi kommer att äta lunch med våra föräldrar och bröllopsföljet i lokalen innan fotograferna kommer ut och fotar oss innan vigseln. Så det blir att klä sig och fixa hår och smink där för mig...
    Tärnorna kan däremot åka iväg innan lunch och bli sminkade om dom vill Glad

• himeko81

Jag tycker att 2500 (många nämner priser runt det så jag använder det som siffra) är mycket för något som jag aldrig kan anväda igen och som dessutom ganska bra går att redigera i photoshop (för att bara nämna ett av många program). Inte ens min klänning kostar så mycket och ja, jag vill inte se "alldaglig" ut och gå utan smink.

Jag kan förstå frisörkostnaden om man har långt hår och vill ha det uppsatt eller lockat eller något avancerat.
    Men det tas bilder på studenten och jobbfester och liknande och de bilderna ser iallafall inte jag ut som Pomperipossa så jag funderar på varför jag plötsligt på bröllopsdagen skulle förvandlas till henne eller nån annan mindre snygg sagohäxa :(  

• Willowfield
    Jag han skrev 2011-02-27 11:37:39 följande:
    Förlåt om jag snor tråden lite...

En fråga till er som blir sminkade:
    Ingår provsminkning i ert pris?
    Ingår både provsminkning och prov på uppsättning hår
Svar på tråden Vad kostar ditt utseende på stora dagen?