• Freakie

Det här med porto, suck...

Jag tyckte jag var helt duktig i veckan som beställde frimärken från Postens hemsida med två ringar på, tänkte att det kommer att bli toppen till våra inbjudningskort. Kommer att ha cirka 65 gäster och räknade ut att det blir 24 inbjudningskort (en hel del barn). Så klickade hem 30 frimärken, bra att ha några i reserv tänkte jag.

Nu satt jag och började pyssla ihop inbjudningskorten, var nästan klar när jag kom på att det vore kanske bra att väga korten + kuverten... Självklart så vägde det över 20 g styck, 26 g för att vara exakt och då ska det på lite till... Vågar inte skicka iväg det med bara ett frimärke.

Suck, blir så irriterad på mig själv. Kunde jag kanske inte ha gjort det innan jag köpte hem frimärkena, nu måste jag beställa 30 till och får betala för frakten igen...

• Svar på tråden Det här med porto, suck...
  • BlackWIngedAngel
    Freakie skrev 2011-03-03 13:28:17 följande:
    Nej det måste man ju inte... Men det kändes lättast när jag satt hemma med datorn i knät
    Fraktkostnaden är väl det som jag får betala för min bekvämlighet.
    Sedan är det ju inte alla ställen som har de med ringar på. Så om man inte beställer kan det ju bli en del letandet istället. :)
  • Cammee
    Nej det måste man ju inte... Men det kändes lättast när jag satt hemma med datorn i knät
    haha, ja det är ju absolut bekvämare. Kan ju vara ganska tidskrävande att gå runt och fråga efter frimärken i 5 olika affärer och så är det kanske ingen som ens har motivet :p
  • tigerlily
    Vi beställde 70 sådana frimärken på nätet, fick hem dem i brevlådan dagen efter. Kostade inte ett öre i frakt, vi betalade bara för själva frimärkena.

Helt klart bekvämare än att springa runt och jaga frimärken i alla butiker man hittar.
  • SoonToBeMrsA

Våra inbjudningskort väger ca 21-22 gram på vår köksvåg. Vet ej om den visar exakt eller visar förhoppningsvis förmycket. Jag ser ju helst att vi inte ska behöva sätta 2st frimärken. Men vågar man chansa. Hur noga är posten med 1-2gram? 

Åh vi har också beställt frimärke med ringar på, beställde en rulle med 100st från posten! 

• Chicita
    SoonToBeMrsA skrev 2011-03-04 14:00:40 följande:
    Våra inbjudningskort väger ca 21-22 gram på vår köksvåg. Vet ej om den visar exakt eller visar förhoppningsvis förmycket. Jag ser ju helst att vi inte ska behöva sätta 2st frimärken. Men vågar man chansa. Hur noga är posten med 1-2gram? 

Åh vi har också beställt frimärke med ringar på, beställde en rulle med 100st från posten! 
    Jag vägde mina brev på jobbets portomaskin. Och enligt den så räckte det med ett porto så vi satte bara på ett...
    Enligt skalan som finns där för vikt så är det upp till 26 gram dock som det räcker med ett porto.
    Vet inte om det är skillnad på företagsbrev eller inte. Men vi lämnade in våra på ett postkontor för manuell stämpling (fick veta dagen innan vi postade breven att det inte funkar med sigill i stämplingsmaskinerna som kuverten går igenom om man lägger dom på en vanlig brevlåda). Och posten sa i alla fall inget när vi lämnade in breven... Trots att dom slängde dom på en våg...
    Dom vägde 23 gram kan jag ju säga också... 
  • Freakie
    tigerlily skrev 2011-03-04 12:46:05 följande:
    Vi beställde 70 sådana frimärken på nätet, fick hem dem i brevlådan dagen efter. Kostade inte ett öre i frakt, vi betalade bara för själva frimärkena.

Helt klart bekvämare än att springa runt och jaga frimärken i alla butiker man hittar.
    Hade jag beställt mina 60 på samma gång och inte 30 + 30 så hade jag också sluppit frakten. De har tydligen någon gräns på att det måste vara över en viss summa för att bli fraktfritt.

Helt klart mycket bekvämare!
  • Aniara4

När jag tittar på Posten nu så går de frimärkena bara att köpa i rullar om 100?

• finafia

Det är galet irreterande!! Jag tänkte oxå skicka efter från postens hemsida, men tyckte det blev förmycket o la alla mina 35 kuvert i en påse o gick till tre olika ställen o kollade om de hade fina o passande frimärken...hittade förstås tillslut o blev supernöjd..!! några med rosa läppar på som passade superbra!! jag behövde även jag sätta på dubbelt frimärke pga vikten...o även de som skulle utomlands blev det dubbla utöver de här i sverige...dvs 4 stycken!! puh...men nu e de iväg o ALLA har fått inbjudan!! :)

• Freakie
    Aniara4 skrev 2011-03-04 20:10:23 följande:
    När jag tittar på Posten nu så går de frimärkena bara att köpa i rullar om 100?
    Kolla om det går om du gör så här istället:

Gå in på www.posten.se

Klicka på Butik, sedan Frimärkesprodukter och sen Frimärken år för år. Skrolla ner till 2010 och så ska du hitta ringfrimärkena där

• Freakie
    finafia skrev 2011-03-04 20:30:44 följande:

Det är galet irreterande!! Jag tänkte oxå skicka efter från postens hemsida, men tyckte det blev förmycket o la alla mina 35 kuvert i en påse o gick till tre olika ställen o kollade om de hade fina o passande frimärken...hittade förstås tillslut o blev supernöjd..!! några med rosa läppar på som passade superbra!! jag behövde även jag sätta på dubbelt frimärke pga vikten...o även de som skulle utomlands blev det dubbla utöver de här i sverige...dvs 4 stycken!! puh...men nu e de iväg o ALLA har fått inbjudan!! :)

Känner igen det där med 4 frimärken. Vi hade som tur var bara 2 inbjudningskort som skulle utomlands.
  • daydreamer

Vi skickade ut 25 inbjudningskort med ett svarskort i varje, och svarskortet frankerade vi också.

Det blev 75 frimärken totalt! De var jättefina med blommor på så de passade utmärkt. :)

• Aniara4
    Freakie skrev 2011-03-04 21:26:16 följande:

Gå in på www.posten.se

Klicka på Butik, sedan Frimärkesprodukter och sen Frimärken år för år. Skrolla ner till 2010 och så ska du hitta ringfrimärkena där

Jag hittade ringfrimärkena, men som sagt bara i en rulle om 100 stycken.
  • Aniara4
    Freakie skrev 2011-03-04 21:26:16 följande:

Gå in på www.posten.se

Aha, dääääääääääär!
  • tigerlily
    Freakie skrev 2011-03-04 17:53:57 följande:
    Hade jag beställt mina 60 på samma gång och inte 30 + 30 så hade jag också sluppit frakten. De har tydligen någon gräns på att det måste vara över en viss summa för att bli fraktfritt.

Helt klart mycket bekvämare!
    Ah, I see!
    Aniara4 skrev 2011-03-04 22:07:58 följande:
    Jag hittade ringfrimärkena, men som sagt bara i en rulle om 100 stycken.
    Eller testa den här länken:

www.posten.se/ebutik_v2/product.action&articleGroupID=416&lang=sv

Vi hade också svårt att hitta var man kunde köpa dem enstaka och inte i rulle...
  • tigerlily

Äsch! Nu blev det helt galet. Det blev knas förra gången någon försökte posta den här i tråden också. Man får ta bort första halvan och använda andra halvan, den som börjar med http mitt i...

• finafia
    Freakie skrev 2011-03-04 21:27:07 följande:
    Känner igen det där med 4 frimärken. Vi hade som tur var bara 2 inbjudningskort som skulle utomlandprecis, tur det
    precis, tur det inte var fler...vi hade 4 stycken..
  • Aniara4

Jag försöker hitta uppgifter om vikt på de sidor som säljer inbjudningskort, men de anger bara vikt/kvadratmeter, och det känns lite för osäker att försöka sitta och räkna på (även om jag förstås försökte och fick fram en ganska rimlig vikt). Det vore ju lite bra att vara säker innan man beställer på att man bara kommer att behöva ett frimärke, om man är lite snål som vi! Guld i mun

Jag tror vi kommer att välja ett ensidigt avlångt inbjudningskort, som en tredjedels A4, och sedan lägga med en vanlig A4 vikt på tre med mer detaljerad information. Det borde man kunna få in på 20g va?

• Hugo

Jag beställde en rulle med pussmunnarna :) Då har jag så det räcker till tackkort också + att jag ska iväg med tackkort för dop som vi nyss haft, får bli pussar på dom med :P

Svar på tråden Det här med porto, suck...