• Freakie

Det här med porto, suck...

Jag tyckte jag var helt duktig i veckan som beställde frimärken från Postens hemsida med två ringar på, tänkte att det kommer att bli toppen till våra inbjudningskort. Kommer att ha cirka 65 gäster och räknade ut att det blir 24 inbjudningskort (en hel del barn). Så klickade hem 30 frimärken, bra att ha några i reserv tänkte jag.

Nu satt jag och började pyssla ihop inbjudningskorten, var nästan klar när jag kom på att det vore kanske bra att väga korten + kuverten... Självklart så vägde det över 20 g styck, 26 g för att vara exakt och då ska det på lite till... Vågar inte skicka iväg det med bara ett frimärke.

Suck, blir så irriterad på mig själv. Kunde jag kanske inte ha gjort det innan jag köpte hem frimärkena, nu måste jag beställa 30 till och får betala för frakten igen...

• Svar på tråden Det här med porto, suck...
  • Freakie
    nyförlovad skrev 2011-03-02 21:25:07 följande:
    Jag har fått hem mina nu, tog en rulle såg inte att man kunde beställa styckvis. Jättefina!!! Jag bor i Sthlm så det är ju lite långt från Malmö....   TACK för tipset !

Ni kan ju använda frimärkena till tackkorten också

Jag beställde nya, har fått allt nu och inbjudningskorten ligger klara och redo för att skickas

• Anatheme
    Freakie skrev 2011-03-02 21:44:20 följande:
    Inte meningen att skrämma upp dig!

Vi hade ganska tjockt kort + 2 skivor tjockt papper, lite sidenband och några diamanter och det blev 26 gram. Så om ni har lite tunnare papper så borde ni ligga närmare 20 g vilket ju är gränsen. Jag vet inte hur noga de väger posten, men vågade inte chansa när jag väl visste hur "tungt" det blev.

Jag har tolkat det som att breven kommer fram men att man måste betala extra porto på något sätt.
    Jag är lugn nu, jag sprang och hämtade ett reservkort, och det är verkligen inte alls tungt, jag har ingen våg att väga det med, men det kan bara inte väga för mycket. Lika tungt som en vanlig räkning typ. Dessutom står det "Bröllop" på kuverten, så om det mot all förmodan skulle väga nåt gram för mycket, så kanske de ser lite mellan fingrarna... Det hade jag gjort om jag var postisgubbe.
    Jag hoppas folk blir jätteglada när de ser kuverten och inser att de är bjudna på bröllop, och sen blir jättenyfikna på vilka det kan vara som ska gifta sig, och sen när de öppnar kuverten och ser att det är ju jag och Henrik som ska gifta oss, då hoppas jag de blir jätteglada för vår skull och börjar fundera på vad de ska ha på sig, vad de ska ge oss i present och vad vi ska göra på svensexan/möhippan. Jag har en hämndlysten storasyster sedan förra sommaren ;)
  • GnuGS

Vi hade lite tur med frimärkena...
    Hade räknat med att vi skulle behöva köpa två frimärken per brev, alltså 12:-/styck inom Sverige och Europa, eftersom vi ska ha kort + informationsblad + lacksigill + kuvert. Och eftersom lack går sönder i posten (frankeringsmaskinerna förstör tydligen sigillen) hade vi räknat med att få lämna in alltsammans på Postmuseet i Gamla stan. Och eftersom vi är i USA under våren hade vi tänkt ordna med att vänner skulle få frakta de färdiglackerade inbjudningarna till Stockholm, där en marskalk skulle ta över och ta med dem till Postmuseet manuell hantering.
    Tala om komplicerat!
    Som tur är har vi nu hittat fint lack i USA som ska klara postgången, och breven visar sig väga 23 gram -- d v s ligga under den amerikanska gränsen för normalbrev (som är ≈28 gram, inte 20). Så nu klarar vi breven för 98 cent styck (drygt 6 kronor) som är den internationella taxan, d v s det blir ungefär halva budgeten, eller en fjärdedel av vad brev till t ex Asien kostar (98 cent mot 24:- från Sverige). Och vi slipper involvera bekantskapskretsen med att fixa med våra Bridezillish inbjudningar..!
    Men, amerikanska Posten är inte att leka med. Otroligt svårt var det bara att klura ut vad portot skulle bli till olika länder -- och även om det finns mängder av fest- och bröllopsfrimärken är valörerna bara anpassade till inrikesportot 44 c, så vi får pussla lite med andra (tristare) motiv.

• Midvinterflicka

Lite OT men vi har använt cellofankuvert till våra inbjudningar. När jag kom till posten och skulle köpa frimärken (hade tänkt mig de med ringarna på) berättade kassörskan att endast de frimärken som är självhäftande funkar till cellofankuvert, de man slickar på fastnar inte! Hade jag i ju för sig kunnat räkna ut men men... I värsta fall hade jag fått limma dit frimärkena men det kanske inte blir så snyggt.

Så det fick bli frimärkena med penséer och de är ju också fina men inte de jag hade tänkt mig...

Så tänk på det om ni använder cellofankuvert.

• Äppelkärna
    Freakie skrev 2011-02-28 07:25:39 följande:
    Ja det gör det nog. Nya frimärken är beställda

Såg att det faktiskt fortfarande går att beställa frimärkena styckesvis och inte per hel rulle:

www.posten.se/ebutik_v2/product.action?articl...

Om det är så att du inte behöver 100 styck...
    Jag lyckas inte använda länken och på postens hemsida hittar jag endast att man kan beställa dem i hel rulle. Kan du beskriva var man hittar dem styckevis om de fortfarande finns? :)
  • Freakie
    Äppelkärna skrev 2011-03-03 09:27:22 följande:
    Jag lyckas inte använda länken och på postens hemsida hittar jag endast att man kan beställa dem i hel rulle. Kan du beskriva var man hittar dem styckevis om de fortfarande finns? :)

Okej, funkar inte länken så får jag beskriva det så här i stället:

Gå in på www.posten.se

Klicka på Butik, sedan Frimärkesprodukter och sen Frimärken år för år. Skrolla ner till 2010 och så hittar du ringfrimärkena där

Finns även ett sött frimärken med ett våffelhjärta och hjorton, eller en pussmun (under 2009).

• Äppelkärna
    Freakie skrev 2011-03-03 09:39:10 följande:

Okej, funkar inte länken så får jag beskriva det så här i stället:

Gå in på www.posten.se

Klicka på Butik, sedan Frimärkesprodukter och sen Frimärken år för år. Skrolla ner till 2010 och så hittar du ringfrimärkena där

Finns även ett sött frimärken med ett våffelhjärta och hjorton, eller en pussmun (under 2009).

Åh tack snälla du! :D
    Vad klurig du är som hittade dem den vägen!
    Våffelhjärtat använde vi till Save the date-korten, de råkade ha dem på Pressbyrån när korten skulle iväg. Så nu känns det perfekt med motivet vigselringar, det är så kul med alla dessa detaljer. :)
  • Cammee

Men måste du beställa från posten och betala frakt? Gå och kolla med affärerna i närheten om dom har likadana frimärken. Jag jobbar själv i butik och har hand om alla postbeställningar, och jag beställer alltid hem dom med ringar på ;)

• Freakie
    Cammee skrev 2011-03-03 11:20:00 följande:
    Men måste du beställa från posten och betala frakt? Gå och kolla med affärerna i närheten om dom har likadana frimärken. Jag jobbar själv i butik och har hand om alla postbeställningar, och jag beställer alltid hem dom med ringar på ;)
    Nej det måste man ju inte... Men det kändes lättast när jag satt hemma med datorn i knät
    Fraktkostnaden är väl det som jag får betala för min bekvämlighet.
Svar på tråden Det här med porto, suck...