• Freakie

Det här med porto, suck...

Jag tyckte jag var helt duktig i veckan som beställde frimärken från Postens hemsida med två ringar på, tänkte att det kommer att bli toppen till våra inbjudningskort. Kommer att ha cirka 65 gäster och räknade ut att det blir 24 inbjudningskort (en hel del barn). Så klickade hem 30 frimärken, bra att ha några i reserv tänkte jag.

Nu satt jag och började pyssla ihop inbjudningskorten, var nästan klar när jag kom på att det vore kanske bra att väga korten + kuverten... Självklart så vägde det över 20 g styck, 26 g för att vara exakt och då ska det på lite till... Vågar inte skicka iväg det med bara ett frimärke.

Suck, blir så irriterad på mig själv. Kunde jag kanske inte ha gjort det innan jag köpte hem frimärkena, nu måste jag beställa 30 till och får betala för frakten igen...

• Svar på tråden Det här med porto, suck...
  • förlovadflicka

Man blir så irriterad när man gör sånt :P

• nyförlovad

jättefina va dom iaf!! gick in o kolla men hitta bara att man kunde köpa en hel rulle med 100st

jag kan aldrig tro att det behövs 2st dock, om dom väger 26g det kommer ingen säga nåt om (tror jag iaf men jag vet inte om dom är noga) 

• TheD

Vi vägde aldrig våra utan satte bara på ett frimärke och alla har fått iaf :)

• nyförlovad

Nu har jag köpt en hel rulle!! tack för tipset, var bor du? jag behöver ju eg bara 50st:) hihi 

• BlackWIngedAngel
    nyförlovad skrev 2011-02-27 19:45:06 följande:
    jättefina va dom iaf!! gick in o kolla men hitta bara att man kunde köpa en hel rulle med 100st

jag kan aldrig tro att det behövs 2st dock, om dom väger 26g det kommer ingen säga nåt om (tror jag iaf men jag vet inte om dom är noga) 
    Johodå, den risken finns definitivt. Ett av våra inbjudningskort till en fest som vi hade kom inte fram eftersom det var för liten valör på frimärket. Då var det en god vän som fick inbjudan och som berättade för oss att hon var tvungen att lösa ut kortet. 

Jag vill inte utsätta någon av mina bröllopsgäster för sådana komplikationer. Känns lite pinsamt också om man snålar med frimärkena så att det drabbar gästerna. 
  • Freakie
    nyförlovad skrev 2011-02-27 19:51:23 följande:
    Nu har jag köpt en hel rulle!! tack för tipset, var bor du? jag behöver ju eg bara 50st:) hihi 
    Hmm... Vad skumt när jag köpte i veckan, så gick det att köpa styckesvis. Jag bor i Malmö, du kan ju höra av dig om du bor i närheten så kan jag kanske köpa 30 av dig istället
  • 11juni2011

Aj då, vilken otur!

Rätta mig om jag har fel, men...

En vän som jobbar på posten sa till mig att oftast går breven igenom även om dom väger några gram för mycket så 6 gram borde inte vara några problem.
    Dessutom skall det vara så att om man har skrivit avsändare på baksidan, så kommer brevet tillbaka till avsändaren i första hand om det är för lite porto, så då märker inte mottagaren av det, utan avsändaren får tillbaka breven och får helt enkelt sätta på ett frimärke till nästa gång...

Jag har själv fått tillbaka ett brev med för lite porto en gång när jag hade skrivit avsändare...

Svar på tråden Det här med porto, suck...