• My Wedding 2011

Kan vi göra såhär angående inbjudan till vigsel respektive bröllopsmiddag?

Jag och min BM planerar inför ett sommarbröllop, och har nu stött på lite ågren över gästlistan. Tanken från början var att ha ett väldigt litet och intimt bröllop med bara våra närmsta familjer och varsin vän som tärna respektive marsalk. Efter att ha insett att kostnaden kommer hamna på runt 20.000 oavsett antalet gäster har vi börjat tänka om. Det kommer inte bli så mycket dyrare att bjuda några fler, eftersom de största kostnaderna är kläder, ring, fotograf och sådant som vi vill ha OAVSETT hur många gäster vi bjuder. Så nu tänker vi lite att om vi ändå ska gifta oss, för första och förhoppningsvis enda gången, så kan det vara roligt om vi har möjlighet att ha någr afler gäster på vår stora dag!

Så långt är vi överens, sen kommer problemen. Jag har stor släkt, många kusiner med respektive och barn och tillochmed barnbarnsbarn... Min blivande man har liten släkt, en farbror med respektive och en moster med respektive och en vuxen kusin.

Vi vill fortfarande ha ett litet och intimt bröllop, så att bjuda hela min släkt är inget alternativ. Jag vill heller inte välja ut folk ur släkten då jag upplevt det sättet av en kusin som valde ut endast sin moster med familj till sitt bröllop, och jag märkte då hur resten av släkten snackade bakom deras rygg och tyckte det var dåligt av dem. Mostern och fmailjen som blev vjuden övervägde också ett tag att inte gå för de tyckte det var dålig stil. JAG förstår hur min kusin och hans fru tänkte och jag tycker inte man ska tvingas att bjuda folk bara för att. MEN jag vet hur släkten reagerade på detta och vill absolut inte orsaka samma snack bakom min rygg. Då avstår jag hellre från att bjuda alla, det är ingen direkt i släkten som jag känner MÅSTE vara med, så det är fine för mej. Viktigast kännas att bjuda konsekvent, i mitt fall. 

På grund av detta bjuder jag hellre mina två  barndomsvänner med respektive, en av dem vill jag ha som en andra tärna.

Min blivande känner dock att han gärna skulle bjuda sin släkt, som är så pass få (5 pers), men då kommer ju "orättvisan" om sambon ska bjuda sina släktingar och inte jag. Därför tänkte vi att BM kan bjuda sin släkt, men inte sina vänner, förutom marsalken. Och jag bjuder mina vänner och inte min släkt... Det är väl en bra lösning, så har var och en fått göra sin prioritering.

Ett annat alternativ, som känns som en bra lösning är att man bjuder våra närmaste familjer och närmaste vänner (17 pers inklusive barn) till vigsel+ bröllopsmiddag, och att man välkomnar resten som vill till enbart vigsel med en liten mottagning efteråt med t.ex. bubbel och snittar. Vi tänkte då att kanske skicka ut två olika inbjudningskort, ett till de närmaste där vi bjuder till vigsel samt efterföljande middag, och resten till vigsel och efterföljande enklare mottagning. Med den lösningen hade vi haft möjlighet att bjuda de i min släkt som jag känner att jag skulle vilja ha med + blivande mannens släkt. Till middagen på kvällen hade vi bjudit våra föläldrar, syskon med respektive och våra absolut närmaste vänner - ca 17 gäster inklusive barn.

Vad tycker ni om en sån lösning?

Vill klargöra att det inte handlar om någon FEST, utan endast en enklare buffe på en herrgård där vi ingår i herrgårdens sommartema-koncept. Så själva middagen är egentligen inget speciellt.

Jag tänker mej upplägget som följande:
    ca 15.00-16.00 Borgerlig vigsel i herrgårdens trädgård med direkt efterföljande mingel med bubbel och snittar på herrgårdens veranda etc.

ca 17.00 Bokad Fotograftid då brudparet och tärnor+ marsalk naturligt avslutar minglet genom att avlägsna sig för fotograferingen.

ca 19.00 Middag på herrgården, buffe, enkel bröllopstårta. Bokade bord bland andra "vanliga" gäster på herrgården. Underhållning, barnklubb.

Vad säger ni om detta? Kan man lägga upp det så`? Ska man skicka ut enkla inbjudningskort till de man vill bjuda enbart till vigsel och mingelmottagning?

Typ: "NN och NN ibjudes att deltaga vid vigsel mellan NN och NN, samt deltaga vid efterföljande mingel"

Hur hade ni reagerat på att få en sån inbjudan?

• Svar på tråden Kan vi göra såhär angående inbjudan till vigsel respektive bröllopsmiddag?
  • My Wedding 2011

puff nån måste väl ha en åsikt...

• c4trin

Men vill man inte ha nån fest så e de väl ett superbra sätt att lösa det på!

Kan ju va treligt med släkt och allra närmsta vännerna. De som står en allra närmst vill nog gärna vara med på ett hörn. Om de sen inte blir en sstor fest och så e ju upp till var och en!

• My Wedding 2011

ja jag känner också spontant att en sådan lösning med mingel och sedan en intimare middag hade varit ett bra upplägg för oss. Men skulle gärna bolla det med er här, som är så erfarna så att jag ser olika sidor innan vi bestämmer..

Hade förresten skrivit fel i antalet, det ska var 17 vuxna gäster + 3 barn mellan 1-5år. Till det antalet kommer också brudparet och vår son på 2 år. Så totalt antal vid middagen blir isåfall 23 varav 19 vuxna och 4 barn under 5 år.

Kan tillägga att ingen ur min släkt bor i närheten, och jag vet inte vilka som skulle anse det vara "värt" att åka 25 mil enkel resa elle rmer för att endast bevittna vigseln och sen få ett glas bubbel och en snitt... men då är det ju iaf deras beslut, och de har ändå fått en inbjudan till vigsel och mingel, så får de göra som de vill sen.

• My Wedding 2011

det hade också varit ett bra sätt för oss att kunna "bjuda" alla våra vänner att delta vid vigseln, de flesta bor i vår stad där också bröllopet ska hållas, så de hade enkelt kunna vara med en kort stund...

• c4trin

Själv är jag en person som ser fram emot festen otroligt mycket, då alla vännerna är där och släpper loss ;)
    Vi har en del vänner som kommer först på kvällen, så de blir precis tvärt emot ert med andra ord *hehe*

Men alla e ju inte som vi och din lösning tycker jag låter som den bästa jag kan tänka på :D

• My Wedding 2011

ja, visst är man olika och det är ju skoj! Inget bröllop är det andra likt... haha.. nä men vi är inga festprissar, vill egentligen inte göra en sån stor grej av det, det viktiga för oss är att vi blir man och fru. Sen vill man ju ändå såklart ha sina nära och kära där den dagen, delad glädje är dubbel glädje. Men själva bröllopet är inte viktigt för mej... 

så det känns som ett bra upplägg för oss som sagt...

Hade varit intressant att höra andras åsikter om upplägget, finns det några som är emot sådant upplägg?

• Trolljentan

Jag tycker att det låter som ett väldigt bra upplägg. Det är ju erat bröllop och vill ni bara ha vigsel med lite mingel efteråt så tycker jag ni ska ha det. Jag skulle nog skicka ut inbjudningarna iaf så får dom släktingar som bor längre bort avgöra själv om dom vill komma eller inte. Ni har ju iaf bjudit in dom=)
    Men jag skulle nog även förvarna om att det kommer  bli "tidsbegränsat" så att alla vet om det från början.

• ClaraH

Låter alldeles utmärkt upplägg tycker jag. Det var också en bra synpunkt från Trolljentan att kanske ange hur långt minglet sträcker sig.

• My Wedding 2011

kul att ni gillar upplägget, vi känner oss ganska nöjda och tillfreds med tanken... bra förslag om att nämna tidsbegränsningen på minglet, så att ingen missförstår och sedan känner sej snuvade.

Jag tänkte man kunde kanske skriva i inbjudan till mingelgästerna att

"bröllopsmiddag avnjuts i sällskap av våra närmsta familjer och vänner..."

eller låter det dumt...?

• Silverglitter

Jag tycker det låter jättetrevligt! Jag skulle gärna komma på enbart vigsel och mingel om någon av mina vänner hade det så.
    Skippa det där med "bröllopsmiddag avnjuts..." tycker jag.

Ett annat alternativ är ju att de som vill vara med på middagen betalar själva, om ni ändå ska vara på en restaurang som är öppen för allmänheten. De som åker långt kommer ju säkert vilja äta middag någonstans ändå. Men det kanske blir tokigt om ni vill betala för de närmaste.

• polkapinne
    Jag vill heller inte välja ut folk ur släkten då jag upplevt det sättet av en kusin som valde ut endast sin moster med familj till sitt bröllop, och jag märkte då hur resten av släkten snackade bakom deras rygg och tyckte det var dåligt av dem. Mostern och fmailjen som blev vjuden övervägde också ett tag att inte gå för de tyckte det var dålig stil. JAG förstår hur min kusin och hans fru tänkte och jag tycker inte man ska tvingas att bjuda folk bara för att. MEN jag vet hur släkten reagerade på detta och vill absolut inte orsaka samma snack bakom min rygg. Då avstår jag hellre från att bjuda alla, det är ingen direkt i släkten som jag känner MÅSTE vara med, så det är fine för mej. Viktigast kännas att bjuda konsekvent, i mitt fall. 

Jag är lite fundersam  jag med. Jag har stor släkt och sambon liten. Det här var ju en bra lösning eftersom jag vet att det kan bli en del avundsjuka och skitsnack i släkten. 
    Får prata lite med honom om det här kan vara ett alternativ. Tack. 
  • My Wedding 2011
    "Ett annat alternativ är ju att de som vill vara med på middagen betalar själva, om ni ändå ska vara på en restaurang som är öppen för allmänheten. De som åker långt kommer ju säkert vilja äta middag någonstans ändå. Men det kanske blir tokigt om ni vill betala för de närmaste."

Jag har också tänkt den tanken, men det känns ändå dumt som du skriver att vi ska bjuda vissa men inte alla. Samtidigt som jag inte vill ha folk utspridda i restaurangen och känna press att jag ska ägna tid åt alla, och vara artig och "umgås" med dem för att de är där för min/vår skull.. Middagen är verkligen inget speciellt, och v i vill bara ha våra närmsta där, jag vill inte ha nån stor tillställning...
  • My Wedding 2011
    polkapinne skrev 2011-03-01 09:55:36 följande:
    Jag är lite fundersam  jag med. Jag har stor släkt och sambon liten. Det här var ju en bra lösning eftersom jag vet att det kan bli en del avundsjuka och skitsnack i släkten. 
    Får prata lite med honom om det här kan vara ett alternativ. Tack. 
    Vad kul att jag kanske kan vara till hjälp i era planer... Skriv gärna hur ni resonerar och bestämmer er för.. när gifter ni er?
  • Silverglitter
    My Wedding 2011 skrev 2011-03-01 20:17:10 följande:
    "Ett annat alternativ är ju att de som vill vara med på middagen betalar själva, om ni ändå ska vara på en restaurang som är öppen för allmänheten. De som åker långt kommer ju säkert vilja äta middag någonstans ändå. Men det kanske blir tokigt om ni vill betala för de närmaste."

Jag har också tänkt den tanken, men det känns ändå dumt som du skriver att vi ska bjuda vissa men inte alla. Samtidigt som jag inte vill ha folk utspridda i restaurangen och känna press att jag ska ägna tid åt alla, och vara artig och "umgås" med dem för att de är där för min/vår skull.. Middagen är verkligen inget speciellt, och v i vill bara ha våra närmsta där, jag vill inte ha nån stor tillställning...
    Ja, svårt att dra gränsen då kanske, vilka man ska betala för och vilka som får betala själva. Och vill ni bara ha något litet så kör på det! Jag tycker som sagt att mingel med snittar och bubbel låter supertrevligt och avslappnat.
  • Dannedo

I värsta fall kanske det känns lite obekvämt när hälften av gästerna åker hem och resten stannar. Ett helt annat upplägg skulle ju kunna vara intim middag med era närmaste på Herrgården kvällen INNAN vigseln, sedan vigsel och mingel + tårta nästa dag, sedan åker alla hem till sig och ni spenderar kvällen och bröllopsnatten bara ni två. Som sagt, ett helt annat upplägg men kanske skulle funka.

• TheD

Så länge NI trivs med upplägget så blir det bra! Ni ska fullständigt skita i vad släktingar/familj och vänner säger :)

Gör som ni vill.

På min lista är 37 bjudna och killens 18.... Jag har släkt och några vänner och han har kompisar....

Sen finns det ju alltid en person jag inte vill ha med men det var hans val och jag är säker på att vi kommer få ångra det...Gjort är gjort och det är bara till ignorera personen.

Så undvik sånt så gott det går!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Houdini

jag tycker det låter trevligt, enda problemet jag kan se, är att få dom som ska åka efter minglet att åka ;)

På något sätt håller jag med om att det ska framgå att folk förväntas åka hem innan middagen, utom dom som ska stanna naturligtvis. Det finns alltid folk som annars gör tvärtmot vad man räknat med

Vid mitt första bröllop hade vi vigseln kl 13:00 och middag så fort vi hade kommit dit vi skulle vara. Sen hade vi liksom räknat med att häften av gästerna skulle gå efter middagen men det gjorde dom inte alla stannade även de äldsta familjemedlemmarna som vi inte hade räknat med alls. Vi hade ju tänkt att festen skulle vara som våra vanliga kompisfester ju. Nu blev det så men drickat räckte ju inte när det blev dubbelt så många.

• Mace
    My Wedding 2011 skrev 2011-02-28 14:28:27 följande:

Min blivande känner dock att han gärna skulle bjuda sin släkt, som är så pass få (5 pers), men då kommer ju "orättvisan" om sambon ska bjuda sina släktingar och inte jag. Därför tänkte vi att BM kan bjuda sin släkt, men inte sina vänner, förutom marsalken. Och jag bjuder mina vänner och inte min släkt... Det är väl en bra lösning, så har var och en fått göra sin prioritering. 

Är det ni som känner att det är orättvist eller är det din släkt du oroar dig för? Om det är släkten tycker jag att ni skall skita i det och försöka bjuda både hans släkt och hans vänner om de inte är så många. Det låter otroligt tråkigt att gifta sig utan att ha sina vänner där faktiskt. Att du inte har hela din släkt där är mer förståeligt eftersom den är så stor (för jag antar att du fortfarande bjuder dina föräldrar och syskon t.ex.?)

Bry er inte för mycket om vad andra säger. Det är ju er dag. Visst är det bra att vara lite konsekvent och inte handplocka folk, men inte att avstå för att någon annan kanske bli sur.

Och jag håller med om att ni behöver göra det tydligt att folk skall åka efter middagen. 
  • Milla 1979

Ååh vad jag känner igen mig!
    Jag och min blivande har varit tillsammans i snart 15år (med 2barn)och har precis bestämt oss för att vi vill ha ett litet intimt bröllop. Vi har bokat ett litet mysigt kapell på min barndomsort. Tanken är att vi ska ha en enkel middag hemma efteråt.
    Problemet som jag har, och känner, är att min bror gifte sig förra året och hade ett stort fint bröllop med 100 gäster. Han bjöd alla våra mostrar, morbröder, fastrar och farbröder och valde ut några kusiner som vi umgåtts mycket med när vi var små. Många kom fram och undrade om och när det var vår tur. Känslan jag fick var att de förväntar sig att vi ska ha ungefär lika stort bröllop. Det hade jag gärna haft, om vår ekonomi hade tillåtit...
    Jag har stor släkt, både på mammas och pappas sida. Mammas släkt har alltid umgått mycket, min pappas sida inte umgås så mycket.  Min sambo har inte så stor släkt, och han vill bara bjuda sin moster.
    Jag skulle bara vilja bjuda en moster, som jag har mycket kontakt med, och mina mor- och farföräldrar.
    Om vi bara tar de närmaste som föräldrar och syskon, närmsta vännerna och mostrar med resp blir vi ändå 25personer.
    Har en sådan ångest! Just nu känns det som jag vill skita i alltihop och bara gifta mig i all enkelhet med endast våra barn och föräldrars närvaro.

• Irish Bride

"Your day, your way"!! (jag kör med mottot "my day, my way +fästmannes förstås! dvs strunta i vad folk/släkingar kan tyckas ha för åsikt om att bli bjuden eller inte bjuden.  :)
    Jag tycker defintivt att du kan ha en mindre mottagning/mingel för en del av gästerna.
    Det är väldigt vanligt här i Irland,  vigsel och middag med x antal gäster(oftast väääääldigt många) och efter middagen så har man en "kvällsbjudning". Nackdelen med det är ju att dom gästerna som kommer efter middagen missar själva vigseln... och det är ju den som är det viktigaste!
    Kanske vore det lättare att "bli av" med mingelgästerna om minglet och middagen inte var på samma ställe, men jag förstod det som att ni redan har hittat och bokat plats för vigsel och middag.
    Lycka till i alla fall!

Svar på tråden Kan vi göra såhär angående inbjudan till vigsel respektive bröllopsmiddag?