Kan vi göra såhär angående inbjudan till vigsel respektive bröllopsmiddag?
Jag och min BM planerar inför ett sommarbröllop, och har nu stött på lite ågren över gästlistan. Tanken från början var att ha ett väldigt litet och intimt bröllop med bara våra närmsta familjer och varsin vän som tärna respektive marsalk. Efter att ha insett att kostnaden kommer hamna på runt 20.000 oavsett antalet gäster har vi börjat tänka om. Det kommer inte bli så mycket dyrare att bjuda några fler, eftersom de största kostnaderna är kläder, ring, fotograf och sådant som vi vill ha OAVSETT hur många gäster vi bjuder. Så nu tänker vi lite att om vi ändå ska gifta oss, för första och förhoppningsvis enda gången, så kan det vara roligt om vi har möjlighet att ha någr afler gäster på vår stora dag!
Så långt är vi överens, sen kommer problemen. Jag har stor släkt, många kusiner med respektive och barn och tillochmed barnbarnsbarn... Min blivande man har liten släkt, en farbror med respektive och en moster med respektive och en vuxen kusin.
Vi vill fortfarande ha ett litet och intimt bröllop, så att bjuda hela min släkt är inget alternativ. Jag vill heller inte välja ut folk ur släkten då jag upplevt det sättet av en kusin som valde ut endast sin moster med familj till sitt bröllop, och jag märkte då hur resten av släkten snackade bakom deras rygg och tyckte det var dåligt av dem. Mostern och fmailjen som blev vjuden övervägde också ett tag att inte gå för de tyckte det var dålig stil. JAG förstår hur min kusin och hans fru tänkte och jag tycker inte man ska tvingas att bjuda folk bara för att. MEN jag vet hur släkten reagerade på detta och vill absolut inte orsaka samma snack bakom min rygg. Då avstår jag hellre från att bjuda alla, det är ingen direkt i släkten som jag känner MÅSTE vara med, så det är fine för mej. Viktigast kännas att bjuda konsekvent, i mitt fall.
På grund av detta bjuder jag hellre mina två barndomsvänner med respektive, en av dem vill jag ha som en andra tärna.
Min blivande känner dock att han gärna skulle bjuda sin släkt, som är så pass få (5 pers), men då kommer ju "orättvisan" om sambon ska bjuda sina släktingar och inte jag. Därför tänkte vi att BM kan bjuda sin släkt, men inte sina vänner, förutom marsalken. Och jag bjuder mina vänner och inte min släkt... Det är väl en bra lösning, så har var och en fått göra sin prioritering.
Ett annat alternativ, som känns som en bra lösning är att man bjuder våra närmaste familjer och närmaste vänner (17 pers inklusive barn) till vigsel+ bröllopsmiddag, och att man välkomnar resten som vill till enbart vigsel med en liten mottagning efteråt med t.ex. bubbel och snittar. Vi tänkte då att kanske skicka ut två olika inbjudningskort, ett till de närmaste där vi bjuder till vigsel samt efterföljande middag, och resten till vigsel och efterföljande enklare mottagning. Med den lösningen hade vi haft möjlighet att bjuda de i min släkt som jag känner att jag skulle vilja ha med + blivande mannens släkt. Till middagen på kvällen hade vi bjudit våra föläldrar, syskon med respektive och våra absolut närmaste vänner - ca 17 gäster inklusive barn.
Vad tycker ni om en sån lösning?
Vill klargöra att det inte handlar om någon FEST, utan endast en enklare buffe på en herrgård där vi ingår i herrgårdens sommartema-koncept. Så själva middagen är egentligen inget speciellt.
Jag tänker mej upplägget som följande:
ca 15.00-16.00 Borgerlig vigsel i herrgårdens trädgård med direkt efterföljande mingel med bubbel och snittar på herrgårdens veranda etc.
ca 17.00 Bokad Fotograftid då brudparet och tärnor+ marsalk naturligt avslutar minglet genom att avlägsna sig för fotograferingen.
ca 19.00 Middag på herrgården, buffe, enkel bröllopstårta. Bokade bord bland andra "vanliga" gäster på herrgården. Underhållning, barnklubb.
Vad säger ni om detta? Kan man lägga upp det så`? Ska man skicka ut enkla inbjudningskort till de man vill bjuda enbart till vigsel och mingelmottagning?
Typ: "NN och NN ibjudes att deltaga vid vigsel mellan NN och NN, samt deltaga vid efterföljande mingel"
Hur hade ni reagerat på att få en sån inbjudan?