• Motorbruttan

Känner min verkligen nere

Vi har planerat att gifta oss nu i augusti. Vi hade pengar sparade, men då vi inte fick in tillräckligt i kassan så räckte inte pengarna till allt som ska betalas här hemma... hyra etc. vilket har lett till att vi fått använda dem pengarna som vi sparat till att betala räkningarna med. 

Just nu känns det som att vårt efterlängtade bröllop inte kommer att bli av när vi planerat.

Är så himla ledsen just nu :'(

Vad ska vi göra? Ska vi fortfarande försöka få det att det blir av eller ska vi skuta på det? inbjudningskorten ska ju snart ut. 

• Svar på tråden Känner min verkligen nere
  • Amiharah
    Men det är ju augusti hur mycket back ligger ni? inbjudningarna behöver ju inte komma ut förrens i juni. Och ni kan ju småspara in i allt som går, pantburkar, överblivna små pengar. Se över allt ni köpt i bröllopet och se över om det är något ni verkligen måste ha eller om det finns ett billigare allternativ? Ge inte upp hoppet du har 5 mån att få det på rätsida igen!  :)

Sänder styrke kramar till dig!
  • Motorbruttan

Tyvärr så har vi tänkt redan på allt sånt där. lakan som dukar, lån av lokal (gratis) köpt min brudklänning begagnad och skorna under 400kr, maten ska vi fixa själva och korten med. Vi har just nu 2k kvar av våran budget. och dem gäster vi bjuder är dem som vi verkligen vill att ska bevittna vår dag. 
    Allt är verkligen så billigt som möjligt med ändå så att det kommer bli som vi vill ha det.

Inbjudningarna hade jag gärna velat ha ut redan i maj med tanke på semestrar och liknande.
    sångerskan vi ska ha är en vän till mig som ställer upp gratis, men självfallet kommer vi ge henne en liten gova som tack. och likadant blir det med dem som kommer att hjälpa oss med att greja all mat och tårta osv.

vill inte ge upp hoppet. bara vi har två ekonomier igen så kommer vi kunna spara ihop ganska snabbt igen , vilket är bra. hoppas verkligen på det nu. 

• Chicita

Ni skulle ju kunna ta kuvertavgift också annars...

Även om ni lagar maten själva så kan ni ju ta 100-150:- per kuvert och tala om att det är det enda ni önskar, presenter är överflödiga...
    Då får ni ner utgifterna, de som kommer har redan presenten färdig så att säga och om det mot förmodan blir lite vinst på kuvertavgiften så kan ni ju lägga det på dukningen eller en maffigare tårta eller liknande så att det liksom investeras tillbaka i bröllopet.

Tillfällig dipp i ekonomin har nog alla varit med om.
    Ta ett djupt andetag, tänk över alla alternativ.
    Och ta sen nya tag. Det löser sig

• Johannaz

ett annat alternativ som kanske inte är så populärt men jag har hört många som gjort så:
    att ni gifter er och har en mysig middag på en restaurang med bara familjerna och sen ställer till med en fest nån månad två månader efter bröllopet när ni skrapat ihop allt. det är inte det vanligaste men ens bröllop är ju ens eget !  :) hoppas de löser sig

• Jag han

Kanske ni kan göra en picknick till festen?
    Att istället för present ta med sig något att äta till festen? Då behöver ni bara tillägga dricka om ni inte ber någon annan göra det.

Hoppas det löser sig!

• Willowfield

Om släkt och vänner vet hur ni har det just nu med ekonomin, att ni saknar en inkomst, händer ju väldigt ofta nuförtiden med alla nedskärningar och sjukdomar osv, kan ju idén med kuvertavgift vara bra. Eller så ber om ekomomiskt bidrag i gåva istället för paketpresenter.

Variationerna är många.
    Kuvertavgift,
    pengar i gåva.
    Alla har med sig en maträtt.
    osv
    osv

Lycka till 

• prinsessanogrodan

Precis som någon kanske redan skrivit: knytkalas! Picknik där gästerna tar med sig varsin rätt, dom får helt enkelt meddela er vilken rätt dom tar med sig när dom svarar på inbjudan (så det inte blir så att flera tar med samma rätt). Eller bjud på mingel dvs snittar och bubbel eller tårta och kaffe, det räcker! Och sen har ni en egen romantisk middag bara ni två, hur mysigt som helst ju!
    Ett annat alternativ är att ha middag på en restaurang och så bjuder ni alla ni vill till själva vigseln och så bjuder ni kanske på lite bubbel och tilltugg utanför kyrkan och så får dom som vill följa med på middagen men betala själva. Dom får då meddela er om dom följer med på middagen i samband med att dom svarar på inbjudan (så ni kan meddela restaurangen antalet gäster).  Och självfallet är ni då tydliga med att ni inte önskar er några presenter utan att deras närvaro vid vigseln är tillräckligt som "present" men att dom som vill gärna får hänga på till middagen.

Jag skulle inte alls tycka att något av ovanstående vore märkligt om jag var gäst. Jag skulle snarare tycka att det var härligt med ett brudpar som går sin egen väg och vågar köra på ett bröllop precis som dom vill ha det (och som dom har ekonomi till). Jag tycker att det är hemskt när man läser (och hör talas om) brudpar som känner press från omgivningen att dom "måste" bjuda massor av gäster och /eller att dom "måste" lägga mer pengar än de egentligen vill eller har råd med. Gå er egen väg TS!

Svar på tråden Känner min verkligen nere