Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Problem med passet till bröllopsresan!!!!

Nej men det där bara måste gå att lösa! Tycker bara det låter gnälligt av passexpen. Mina vänner åkte till Italien dagen efter bröllopet och mannen hade bokat resan i stt gamla namn. (Han tog hennes namn.) De var borta i två veckor och det var inga som helst problem.

Kolla med resebyrån och med andra brudpar som gjort samma sak, det man läser i skatteverkets och bröllopssajternas info är att det ska vara ok att åka med sitt gamla namn när man åker nästan direkt efter vigseln. Själv vet jag inte, vi ska inte resa direkt efter vigseln så jag räknar med att hinna få mitt nya pass. Fast med tanke på de katastrofala väntetiderna på passexpen vet man ju aldrig...!

• MrsT2011
    Kemist skrev 2011-03-05 12:24:08 följande:
    Vi åker till NY två dagar efter bröllopet, och vidare till Aruba, men jag byter namn efter vi kommer hem från resan. Jag har beställt biljetterna i mitt gamla (nuvarande) namn, och kan därför använda det gamla passet utan problem. Anmälan om ändring gör vi när vi kommit hem (eller skickar in papperna samma dag som vi åker på resa). Det spelar ingen större roll om jag heter Svensson två månader extra (på papper, jag kommer självklart presentera mig med nytt namn!).
    Men jag fattar inte vigselförrättarens roll i detta med namnbytet? Vår hindersprövning är klar och nu sitter jag här med intyget vi fick från SKV. Där står följande: "Makarnas efternamn: Om det framgår av detta intyg att anmälan om efternamn inte gjorts till SKV ska vigselförrättaren ta emot deras anmälan och sända den tillsammans med blanketten 'Intyg, Vigsel'. "

Det lär väl betyda att SKV får kännedom om namnbytet senast några dagar efter vigseln? Inte riktigt läge för att be vigselförrättaren förhala denna process?

Någon som vet vad som gäller?
Svar på tråden Problem med passet till bröllopsresan!!!!