• c4trin

Problem med passet till bröllopsresan!!!!

Jag ringde till passexpiditionen igår för att höra hur jag ska göra med mitt pass inför bröllopsresan eftersom jag ska byta efternamn. Då får jag besked om att mitt gamla pass är giltigt 3 månader efter namnbytet, men de finns flera ställen man kan resa till som passet måste vara giltigt minst ½ år efter hemresan sa hon.. Detta ändrar sig tydligen hela tiden och får man fråga resebyrån om.. Känns inte som om de e nåt man vågar chansa på om man nu skulle få problem att komma dit eller hem..

Jag frågade då om nytt pass, de kan jag tydligen beställa först när namnbytet gått igenom.. Detta är då några dagar EFTER vigseln! Suck!!!!
    Detta betyder alltså att vi får ändra våra planer och skjuta upp resan, eller resa inom Sverige.. Vi hade ju tänkt åka 2-3 dagar efter bröllopet.

Någon som har någon smart lösning? Hur har/ska ni göra?

• Svar på tråden Problem med passet till bröllopsresan!!!!
  • MrsT2011

Nej men det där bara måste gå att lösa! Tycker bara det låter gnälligt av passexpen. Mina vänner åkte till Italien dagen efter bröllopet och mannen hade bokat resan i stt gamla namn. (Han tog hennes namn.) De var borta i två veckor och det var inga som helst problem.

Kolla med resebyrån och med andra brudpar som gjort samma sak, det man läser i skatteverkets och bröllopssajternas info är att det ska vara ok att åka med sitt gamla namn när man åker nästan direkt efter vigseln. Själv vet jag inte, vi ska inte resa direkt efter vigseln så jag räknar med att hinna få mitt nya pass. Fast med tanke på de katastrofala väntetiderna på passexpen vet man ju aldrig...!

• Kemist

Ett land som många fått uppfattningen om kräver att passet håller 6 månader efter man kommit hem är USA. Nu kanske det inte var dit du skulle. Det stämmer dock inte (min arbetskollega ringde ambassaden torsdag förra veckan, för han skulle till USA med sin fru i lördags). Detta trots att många resebyråer och så säger att det är så.

Det som gäller för USA är att man ansöker om ESTA (kostar 14 dollar), dvs det ersätter i princip det där gröna kortet man förut fyllde i på flyget. Det där de frågar om man suttit i fängelse, är kommunist eller terrorist, knarkar, etc. Det tillståndet håller sedan som högst två år, som minst så länge som ditt pass håller. Dvs om ditt pass går ut om nio månader, håller ESTA tillståndet nio månader.

Det man mellan Sverige och USA kommit fram till (enligt amerikanska ambassaden) är att Sverige skall slippa kravet på att passet ska hålla 6 månader efter, eftersom vi måste göra den där ESTA ansökningen på nätet. Då är vi redan kontrollerade, så vårt pass borde inte krävas vara giltigt extra tid. Nuförtiden håller passen ändå inte mer än 5 år, så om de skulle ha de kraven betyder det att man (om man ska till USA) bara kan ha sitt pass 4.5 år. Jag kan kommentera här igen på måndag om min kollega stötte på några problem (han kommer hem imorgon).

Vi åker till NY två dagar efter bröllopet, och vidare till Aruba, men jag byter namn efter vi kommer hem från resan. Jag har beställt biljetterna i mitt gamla (nuvarande) namn, och kan därför använda det gamla passet utan problem. Anmälan om ändring gör vi när vi kommit hem (eller skickar in papperna samma dag som vi åker på resa). Det spelar ingen större roll om jag heter Svensson två månader extra (på papper, jag kommer självklart presentera mig med nytt namn!).

• L8PR

Min polare reste utomlands 1 år efter han hade bytt namn med sitt gamla pass. Allt går med lite charm. Jag kommer ha exakt samma problem som du men jag tänker mörka in i det sista. Du kanske kan kolla om man kan fixa provesoriska pass hos polisen

• FriPhi

Kan du inte beställa resan i ditt gamla namn och vänta med namnändringen tills du kommer hem?

• S2011

Tillfälligt pass då?

När jag och min kompis åkte till Egypten för några år sen så höll inte hennes pass de 6 mån efter hemresa som det behövde göra. Därför utfärdade hon ett tillfälligt pass som hon kunde åka på.
    Vid hemkomsten behöll de det passet i tullen (på arlanda alltså) och sen var det bara för henne att ansöka om ett nytt pass hemma. 

• Millemoj

Det ska inte vara något problem... Så länge biljetten är bokad i samma namn som passet - är det ingen som kollar upp det vidare... Du kan säkert åka iväg på bröllopsresa dagarna efter bröllopet så länge biljettnamnet och passnamnet är detsamma!

Trevlig resa!

• Aasa81

...du kan ju alltid göra ett nytt pass nu med ditt gamla namn, det kommer jag att göra och kan då resa med den på bröllopsresan. Kostar iof 400 kronor, men är värt det om man vill åka direkt efter bröllopet:)

• MrsT2011
    Kemist skrev 2011-03-05 12:24:08 följande:
    Vi åker till NY två dagar efter bröllopet, och vidare till Aruba, men jag byter namn efter vi kommer hem från resan. Jag har beställt biljetterna i mitt gamla (nuvarande) namn, och kan därför använda det gamla passet utan problem. Anmälan om ändring gör vi när vi kommit hem (eller skickar in papperna samma dag som vi åker på resa). Det spelar ingen större roll om jag heter Svensson två månader extra (på papper, jag kommer självklart presentera mig med nytt namn!).
    Men jag fattar inte vigselförrättarens roll i detta med namnbytet? Vår hindersprövning är klar och nu sitter jag här med intyget vi fick från SKV. Där står följande: "Makarnas efternamn: Om det framgår av detta intyg att anmälan om efternamn inte gjorts till SKV ska vigselförrättaren ta emot deras anmälan och sända den tillsammans med blanketten 'Intyg, Vigsel'. "

Det lär väl betyda att SKV får kännedom om namnbytet senast några dagar efter vigseln? Inte riktigt läge för att be vigselförrättaren förhala denna process?

Någon som vet vad som gäller?
  • Kemist

Ja, fast alla byter ändå inte namn? Så vigselförättaren måste inte skicka in papper om ändring, eftersom det finns så många som inte byter namn menar jag. Man kan ändra sig och byta namn flera månader efter att man gift sig, alla har inte bestämt sig när vigselförrättaren skickar in sina papper.

Men, huvudsaken är att det står samma namn på pass och biljett (och ESTA anmälan om man gör en sådan). Passkontrollen har ingen möjlighet att kolla upp alla som reser och har bytt namn för tre dagar sen. Som passmyndigheten sagt när TS ringde: passet är giligt 3 månader efter godkänt namnbyte. Godkännande tar nog någon/några veckor till att börja med. Så man hinner nog både åka iväg och komma tillbaks ett antal gånger innan det blir ett problem skulle jag tro! 

• stjärna18

Vart ska du åka någonstans? Reser du inom EU går det ju lika bra med ditt körkort, förutsatt att du har ett Glad

Svar på tråden Problem med passet till bröllopsresan!!!!