• c4trin

Problem med passet till bröllopsresan!!!!

Jag ringde till passexpiditionen igår för att höra hur jag ska göra med mitt pass inför bröllopsresan eftersom jag ska byta efternamn. Då får jag besked om att mitt gamla pass är giltigt 3 månader efter namnbytet, men de finns flera ställen man kan resa till som passet måste vara giltigt minst ½ år efter hemresan sa hon.. Detta ändrar sig tydligen hela tiden och får man fråga resebyrån om.. Känns inte som om de e nåt man vågar chansa på om man nu skulle få problem att komma dit eller hem..

Jag frågade då om nytt pass, de kan jag tydligen beställa först när namnbytet gått igenom.. Detta är då några dagar EFTER vigseln! Suck!!!!
    Detta betyder alltså att vi får ändra våra planer och skjuta upp resan, eller resa inom Sverige.. Vi hade ju tänkt åka 2-3 dagar efter bröllopet.

Någon som har någon smart lösning? Hur har/ska ni göra?

• Svar på tråden Problem med passet till bröllopsresan!!!!
  • c4trin

Mitt gamla pass e giltigt ett bra tag till..
    Men på er låter de alltså inte omöjligt att åka iallafall =)

Planen var att åka till typ Kanarieöarna eller kanske Bulgarien eller så.
    Tänkte bara om de va fler med samma probelm men då verkar ju hon jag prata med vara den enda som e omöjlig, skönt!
    Tack så mycket!

• loluna

Vi ska ju gifta oss på bröllopsresan. Och vi har bokat allt i våra gamla namn (och sambon hat t.o.m. hunnit ta ett nytt efternamn, men vi har ju våra "gamla" pass kvar)... Allt ska fukna enligt researrangören. Lycka till!

• LSJS

vi åker till portugal 2 dagar efter bröllopet och kommer att boka biljetten i mitt gamla namn. Det står dock när jag ska boka att passets uppgifter och bokningen exakt måste stämma överens,,,Kan jag ändå fylla i att jag är fru nu på titeln? Det känns ju lite trist att boka som fröken när jag faktiskt är fru då!! Står det någonstans i passet att
    man är ogift? Jag kan inte hitta det eller är det Type P som visar att man är ogift? Kanske är bäst att fylla i fröken? Nån som vet?

20110528
  • ClaraH

Vi åker till Italien en dag efter bröllopet och kommer att vara borta drygt 1 vecka. Naturligtvis åker jag på mitt nuvarande pass och skaffar nytt när jag kommer hem igen och då kommer mitt nya namn vara ordnat. Jag ser inga problem med det och förstår inte riktigt ditt problem.

Man får inte vänta hur länge som helst med att inte byta pass och det är över 6 månader tills vi ska åka, så han måste byta pass och namn på biljetten innan vi åker.

• ClaraH
    LSJS skrev 2011-03-06 14:42:15 följande:

vi åker till portugal 2 dagar efter bröllopet och kommer att boka biljetten i mitt gamla namn. Det står dock när jag ska boka att passets uppgifter och bokningen exakt måste stämma överens,,,Kan jag ändå fylla i att jag är fru nu på titeln? Det känns ju lite trist att boka som fröken när jag faktiskt är fru då!! Står det någonstans i passet att
    man är ogift? Jag kan inte hitta det eller är det Type P som visar att man är ogift? Kanske är bäst att fylla i fröken? Nån som vet?

20110528
    Du ska ju fylla i biljetten så att den överensstämmer med ditt pass, dvs. frk. Vet inte i och för sig om det står civilstånd i passet, det gör det nog inte. Jag tycker att det är dumt att de fortfarande håller på med fru och fröken, jag föredrar engelskans Ms att gämföra me Mr, dvs. att man är kvinna men att civilstånd inte framgår. Själv fyller jag i fru eftersom jag har varit gift tidigare. Man återgår ju inte att vara fröken om man skilje sig...
  • LSJS

jag bokade fröken för att vara säker att det inte blir fel eftersom jag bokar nu innan jag gift mig. Nu är det bokat och klart och vad pirrigt att få komma iväg några dagar på egen hand och bara njuta av att vara nygift! Ja, visst är det urfånigt med fröken och fru och som man är man herr oavsett civilstatus..

20110528
  • Oberon

Hej,

inga problem alls med att åka på ditt gamla pass, det viktigaste är att biljetter och pass stämmer överens och add det pass du reser på har minst 6 månader kvar, resten kommer inte kollas.

• Liina86

Jag har inte läst de andras svar men vi åker på bröllopsresa till Maldiverna 2 dagar efter bröllopet. Har bokat i mitt gamla namn och i mitt gamla pass som jag reser med står det ju att det inte går ut förrän 2013. Vad jag förstått så är det inget problem med detta eftersom det är det datumet som de kollar även om det är så att man bara får använda sitt pass tre månader efter namnbytet

• Cammee

Vänta med att byta efternamn tills du kommer hem från resan. skit tråkigt, men det tänker jag göra för att undvika en massa klydd då vi också åker någon dag efter bara.

• JWL

När jag pratade med en på passexpeditionen fick jag svaret att jag skulle boka och resa i mitt gamla (nuvarande) namn, som många andra redan har skrivit. Men så fick jag även rådet att ta med vigselbeviset (en kopia går nog bra) ifall det skulle bli några problem i och med att man då kanske inte längre är folkbokförd i samma namn. Detta gäller väl kanske främst hemresan. Så detta kan ju vara ett tips för dem som skickar in blankett om namnbyte innan de åker iväg på bröllopsresan.

• anne på grönkulla

Det beror ju också helt på om landet du ska åka till kräver 6 månaders giltighetstid? Kolla det med resebyrån eller deras ambassad. En del länder accepterar dessutom inte tillfälliga/provisoriska pass så det är inte säker att det är en lösning (dyrare än att skaffa ett nytt vanligt pass är det också, så då kan du lika gärna göra det, fast i ditt gamla namn).

• loluna

Min sambo bytte efternamn för två månader sedan, och vi reser om två---då reser han alltså med ogiltigt pass?
    *låter inte bra* och vi ar ingen möjlighet att boka om biljeterna, eftersom vi köpte dem när de släpptes och var billigast... Ska man bara hoppas på att det löser sig?

• c4trin
    loluna skrev 2011-03-08 17:22:25 följande:
    Min sambo bytte efternamn för två månader sedan, och vi reser om två---då reser han alltså med ogiltigt pass?
    *låter inte bra* och vi ar ingen möjlighet att boka om biljeterna, eftersom vi köpte dem när de släpptes och var billigast... Ska man bara hoppas på att det löser sig?
    Du bör kanske ringa passexpeditionen och fråga... Men man kan ju alltid köpa ett sånt tillfälligt pass om inte flyget är bokat i hans gamla namn.. Ring och hör!
  • loluna
    c4trin skrev 2011-03-08 21:03:36 följande:
    Du bör kanske ringa passexpeditionen och fråga... Men man kan ju alltid köpa ett sånt tillfälligt pass om inte flyget är bokat i hans gamla namn.. Ring och hör!
    det är ju det det är... det är bokat sedan mars förra året (och han bytte efternamn för bara ett par månader sedan...)
    Vi får väl höra med passexpeditionen! :)
  • anne på grönkulla
    loluna skrev 2011-03-08 17:22:25 följande:
    Inom 6 månader från bytet går det kanske att komma undan med det gamla passet/namnet, men hör med passexpeditionen - och ta med vigselbevis inkl papper på namnbytet OM det skulle bli problem och någon kollar mot folkbokföringen.
  • loluna

j

anne på grönkulla skrev 2011-03-08 21:16:44 följande:
    Inom 6 månader från bytet går det kanske att komma undan med det gamla passet/namnet, men hör med passexpeditionen - och ta med vigselbevis inkl papper på namnbytet OM det skulle bli problem och någon kollar mot folkbokföringen.
    vi ska gifta oss på ambassaden i Paris, så frågan är om de ska acceptera passet överhuvudtaget? (nu när det har gått mer än tre månader sedan bytet). Passet ska tydligen visas upp, och vi fick skicka in kopior på alla sidor i passet...
    jag antar att man får ta med papper på namnbytet, och nytt ID och gammalt (dvs med gamla efternamnet) pass...*fundersam och nervös*
  • anne på grönkulla
    loluna skrev 2011-03-08 21:20:06 följande:
    jvi ska gifta oss på ambassaden i Paris, så frågan är om de ska acceptera passet överhuvudtaget? (nu när det har gått mer än tre månader sedan bytet). Passet ska tydligen visas upp, och vi fick skicka in kopior på alla sidor i passet...
    jag antar att man får ta med papper på namnbytet, och nytt ID och gammalt (dvs med gamla efternamnet) pass...*fundersam och nervös*
    Näe, det är nog tveksamt om han kan legitimera sig med den då. Hör med dem vad de vill göra. Har han en annan legitimation i det nya namnet, plus namnbytespappren, kanske?
  • Houdini

Nu börjar ju inte det nya namnet gälla direkt efter vigseln det kan på vissa ställen ta flera månader.

Det absolut viktigaste är att namnen är de samma på pass och biljetter. Gör det inte det kan det vara omöjligt att komma in i vissa länder. I dessa terrortider är det inte smart att chansa och tro att det ska gå.
    Och våra vanliga svenska körkort och leg som inte är utfärdade av polisen kan man inte heller ta för givet att de ska gälla inom EU det måste framgå var man är född och medborgarskap på dom har jag för mig.

Jag vet att tex. Turkiet för två år sedan krävde att passet skulle vara gilltigt minst sex månader efter hemresan och var det inte det blev man avvisad på flygplatsen. Så vad ni än gör chansa inte.

Fråga på lokala skatt om hur lång tid namnbytet kan ta, Men jag rekomenderar nog att boka i det gamla namnet och använda det gamla passet (om det är giltigt)

• Maybe2010
    Houdini skrev 2011-03-09 02:20:56 följande:
    Nu börjar ju inte det nya namnet gälla direkt efter vigseln det kan på vissa ställen ta flera månader.

Det absolut viktigaste är att namnen är de samma på pass och biljetter.
    Precis vad jag skulle skriva.
    Om namnbytet gått igenom eller ej är sekundärt, det viktigaste är att du har bokat resan i samma namn som står på passet! Skulle något inträffa under resan (vilket förhoppningsvis inte ska ske - men om) så går svenska medborgare att identifiera via personnummer, och personnumrena är unika.
    Alltså om du befinner dig i ett annat land med ditt gamla namn och du har blivit folkbokförd i det nya namnet hemma under tiden, så går det alltid att via personnumret garantera att du är du så att säga. Historiken om vad du hetat tidigare finns också alltid kvar.
Svar på tråden Problem med passet till bröllopsresan!!!!