Inlägg från: ClaraH |Visa alla inlägg
  • ClaraH

Problem med passet till bröllopsresan!!!!

Vi åker till Italien en dag efter bröllopet och kommer att vara borta drygt 1 vecka. Naturligtvis åker jag på mitt nuvarande pass och skaffar nytt när jag kommer hem igen och då kommer mitt nya namn vara ordnat. Jag ser inga problem med det och förstår inte riktigt ditt problem.

Man får inte vänta hur länge som helst med att inte byta pass och det är över 6 månader tills vi ska åka, så han måste byta pass och namn på biljetten innan vi åker.

• ClaraH
    LSJS skrev 2011-03-06 14:42:15 följande:

vi åker till portugal 2 dagar efter bröllopet och kommer att boka biljetten i mitt gamla namn. Det står dock när jag ska boka att passets uppgifter och bokningen exakt måste stämma överens,,,Kan jag ändå fylla i att jag är fru nu på titeln? Det känns ju lite trist att boka som fröken när jag faktiskt är fru då!! Står det någonstans i passet att
    man är ogift? Jag kan inte hitta det eller är det Type P som visar att man är ogift? Kanske är bäst att fylla i fröken? Nån som vet?

20110528
    Du ska ju fylla i biljetten så att den överensstämmer med ditt pass, dvs. frk. Vet inte i och för sig om det står civilstånd i passet, det gör det nog inte. Jag tycker att det är dumt att de fortfarande håller på med fru och fröken, jag föredrar engelskans Ms att gämföra me Mr, dvs. att man är kvinna men att civilstånd inte framgår. Själv fyller jag i fru eftersom jag har varit gift tidigare. Man återgår ju inte att vara fröken om man skilje sig...
Svar på tråden Problem med passet till bröllopsresan!!!!