Problem med passet till bröllopsresan!!!!
Ett land som många fått uppfattningen om kräver att passet håller 6 månader efter man kommit hem är USA. Nu kanske det inte var dit du skulle. Det stämmer dock inte (min arbetskollega ringde ambassaden torsdag förra veckan, för han skulle till USA med sin fru i lördags). Detta trots att många resebyråer och så säger att det är så.
Det som gäller för USA är att man ansöker om ESTA (kostar 14 dollar), dvs det ersätter i princip det där gröna kortet man förut fyllde i på flyget. Det där de frågar om man suttit i fängelse, är kommunist eller terrorist, knarkar, etc. Det tillståndet håller sedan som högst två år, som minst så länge som ditt pass håller. Dvs om ditt pass går ut om nio månader, håller ESTA tillståndet nio månader.
Det man mellan Sverige och USA kommit fram till (enligt amerikanska ambassaden) är att Sverige skall slippa kravet på att passet ska hålla 6 månader efter, eftersom vi måste göra den där ESTA ansökningen på nätet. Då är vi redan kontrollerade, så vårt pass borde inte krävas vara giltigt extra tid. Nuförtiden håller passen ändå inte mer än 5 år, så om de skulle ha de kraven betyder det att man (om man ska till USA) bara kan ha sitt pass 4.5 år. Jag kan kommentera här igen på måndag om min kollega stötte på några problem (han kommer hem imorgon).
Vi åker till NY två dagar efter bröllopet, och vidare till Aruba, men jag byter namn efter vi kommer hem från resan. Jag har beställt biljetterna i mitt gamla (nuvarande) namn, och kan därför använda det gamla passet utan problem. Anmälan om ändring gör vi när vi kommit hem (eller skickar in papperna samma dag som vi åker på resa). Det spelar ingen större roll om jag heter Svensson två månader extra (på papper, jag kommer självklart presentera mig med nytt namn!).