• Adelaide

Kuvert hit eller shit?

Vi kommer ta ett kuvertpris på 500:- pp i bröllopsgåva.

Har ni varti/hör om bröllop med kuvertpris och vad är era tankar kring det?

Det är trerätters inkl. 2 glas dryck och vi själva kommer att bjuda på en hel del annat.

• Svar på tråden Kuvert hit eller shit?
  • ClaraH

Jag tycker att det är OK med kuvertavgift om man inte önskar sig något annat av gästerna, men jag tycker att denna är för hög. Max 250-300:- är vad jag själv tycker att det är OK att betala. Vad är det egentliga priset på maten, lägger ni till något själva?

Vi ska göra all mat själva och kommer att lägga ca 110:- per person på det (mingelsnittar, förrätt, varmrätt (oxfilé och inkokt lax), efterrätt, korv m bröd till vickning). Med dryck blir det ca 230:-. Skulle inte det kunna vara ett alternativ för er också?

• snartfru

En så pass hög kuvertavgift kommer med en viss risk, att många gäster kommer tack nej till att komma på bröllopet. Jag skulle nog valt att dra ner lyxen i maten en aning eller möjligen skjuta fram bröllopet en aning och spara lite till. (Det andra alternativet är faktiskt exakt vad jag gjort).
    Men det underlättar nog lite att ni inte vill ha presenter, och om era gäster inte har ekonomiska problem.

• Adelaide

ok, detta är på resaturang. då är det förätt, middag, efterrätt (väldigt fin mat) samt 2 glas dryck. så är allt betalt och man slipper krångla med betalning för dryck osv utan har det klart...

• Moster Stina

Oj, vad du kommer få många svar här...gissar jag.
    Många kommer tycka det är helt ok, och så är vi några som kommer tycka att det är alldeles för högt kuvertpris.
    Jag och fästmannen hade inte gått på ett bröllop om vi skulle behöva lägga 1000 kr på det. Plus resa och boende!

Men 500 pp kanske kan funka toppenbra i era kretsar. Sånt kan man aldrig veta!

• Adelaide

Men bra att du säger det! Jag skall se hur jag kan få ner priset! Det är svårt för det är ett känsligt ämne. Men vi "avtackar" oss alla andra former av gåvor.

• snartfru
    Adelaide skrev 2011-03-07 12:32:40 följande:
    Men bra att du säger det! Jag skall se hur jag kan få ner priset! Det är svårt för det är ett känsligt ämne. Men vi "avtackar" oss alla andra former av gåvor.
    Att skippa efterrätten kan vara ett alternativ att dra ner det några kronor, tårta kommer ändå serveras. Och om man ändå vill ha efterätt så kanske ha chokladtryffel som är lite billigare? Samt ersätta kött mot fick kan dra ner priset, men då ska främst ni själva tycka om det, annars kanske välja fläskkött framför ko/lamm? Även alkoholfria drycker hjälper ekonomin, och om man ändå vill ha champagne och vin finns det väldigt goda billiga varianter till detta.

Hoppas lite av det ovan kan hjälpa dig.
  • snartfru

Glömde, en annan sak som vi gjorde för ekonomins skull var att vi kortade av gästlistan en aning.

• wiii

Jag tycker att kuvertpris är helt ok om man som ni avsäger sig andra gåvor.
    Däremot hade det varit uteslutet för just mig att kunna betala 500:- per person, jag har helt enkelt inte den ekonomin, men du känner dina gäster bäst.

• Adelaide

Tack=) Vi skippar efterätten=) Folk kommer att vara så mätta ändå och de får små gästgåvor med godis i och det bjuds på bröllopstårta=)

Dryck kommer vi att ha men då för att helt enkelt spara strulet med betalning osv=) men vi kör 2-rätters=)  tacktacktack=)

• Adelaide

Jo, kanske kan nämnas att det inte kommer att vara barn på bröllopet! detta av den anledningen att barn inte får komma in på detta ställa (vilket passar oss som vill ha ett barnfritt bröllop) Så det är ju endast för vuxna. Annars hade det ju kunnat spåra iväg lite om en familj ex. hade 3 barn!!

Svar på tråden Kuvert hit eller shit?