• Adelaide

Kuvert hit eller shit?

Vi kommer ta ett kuvertpris på 500:- pp i bröllopsgåva.

Har ni varti/hör om bröllop med kuvertpris och vad är era tankar kring det?

Det är trerätters inkl. 2 glas dryck och vi själva kommer att bjuda på en hel del annat.

• Svar på tråden Kuvert hit eller shit?
  • ClaraH

Man behöver ju inte låta gästerna betala hela restaurangens kuvertpris utan endast en del av den, och att ni betalar en del också.

• MrsT2011

Kuvertavgift är ingenting för oss. Risken är stor att det väcker upprörda känslor hos gästerna, och i slutänden kan det bli så att många tackar nej. Tycker det är stor skillnad att som vi gör önska pengar till resan i bröllopspresent. Folk kan därmed välja att ge oss något annat om de vill, inget belopp är uttalat heller utan i teorin kan man skänka 50 spänn till resan.

Ett ännu viktigare argument: Eftersom gästerna inte fått tycka till om mat och dryck utan allt följer vår personliga smak, då bjuder vi dem på detta trots att det kostar 800 spänn per person.

Får era gäster välja från restaurangens meny? Det var vår budgettanke om vi inte skulle få ihop tillräckligt med pengar till bröllopet. Dvs "efter vigseln samlas vi på restaurang X där alla själva beställer och betalar det de vill äta och dricka".
    Nu behövde vi inte göra så, utan vi bantade gästlistan istället. 33 personer blir vi, några vänner, familjerna samt min mormor. Övriga släktingar är inte bjudna, vi träffar dem max två gånger om året.

Men jag dömer inte utan vill folk ha en liten kuvertavgift istället för present, då är det ok med mig. Jag vill bara höja ett varningens finger för att det kan leda till missnöje hos gästerna. "Traditionen" vid bröllop, födelsedagar och liknande är ju att man bjuder på en bit mat och i "utbyte" får man en present.

• XenaK
    Adelaide skrev 2011-03-07 12:52:52 följande:

Tack=) Vi skippar efterätten=) Folk kommer att vara så mätta ändå och de får små gästgåvor med godis i och det bjuds på bröllopstårta=)

Dryck kommer vi att ha men då för att helt enkelt spara strulet med betalning osv=) men vi kör 2-rätters=)  tacktacktack=)

Vad kostar dessa gästgåvor/st?
    Jag hade som gäst blivit iriterad över att vara tvungen att betala 500:- och hitta en gåva på min plats...
    3 September 2011
  • MrsT2011
    XenaK skrev 2011-03-07 14:18:49 följande:
    Vad kostar dessa gästgåvor/st?
    Jag hade som gäst blivit iriterad över att vara tvungen att betala 500:- och hitta en gåva på min plats...
    3 September 2011
    Samma här!
  • hysch

Jag gillar inte idén med kuvertavgift, men om man nu ska ha det tycker jag som flera ovan att 500 är för mycket. Var på ett bröllop för ett tag sedan, och som ensamstående student hade jag ingen möjlighet att lägga mer än 300 på brölloppresent. Men som sagt, allt beror ju på vad man har för umgänge och hur man prioriterar.

• meah2000
    Adelaide skrev 2011-03-07 12:11:03 följande:
    Vi kommer ta ett kuvertpris på 500:- pp i bröllopsgåva.

Har ni varti/hör om bröllop med kuvertpris och vad är era tankar kring det?

Det är trerätters inkl. 2 glas dryck och vi själva kommer att bjuda på en hel del annat.
    en liten fråga bara, har du haft eller kommer och ha någon möhippa?

Jag var på bröllop isomras där möhippan kostade 500kr sen var det kuvertavgift på 500kr.
    Det bröllopet kostade mig runt 2000kr
    i kostnaden tillkom bensinkostnad och 2 övernattningar då bröllopet och hippan var i en annan stad.
    Men det var en av mina närmre vänner så man vill ju inte såra henne och säga att tyvärr ditt bröllop är för dyrt för mig.
    Den gången fick jag bita i det sura äpplet.
  • MrsT2011

Ju mer jag tänker på det, desto konstigare känns det. Som "upp och ner vända världen" ungefär. Istället för att brudparet bjuder på mat och får presenter ska gästerna betala maten och få små "gästgåvor". Helknäppt och garanterat inte uppskattat av alla gäster.

Efter många månader här på BT vet jag hur viktigt det är för de flesta brudpar att deras gäster ska trivas och bidra till att festen blir lyckad. Varför utmana ödet...? Betydligt smartare att ha en stor grillfest i någons trädgård i så fall. Billigare för både gäster och brudpar, och garanterat mer avslappnad stämning. Flaggar man för detta i inbjudan kommer folk inte med "för dyra" presenter eller "för fina" kläder heller.

• Lysdioda

Jag tycker inte att kuvertavgift i sig är fel, om man är väldigt tydlig med att man inte önskar sig nån som helst present.

Men, i mina ögon så är kuvertavgiften en summa som motsvararar 200-250 kr per vuxen person om vi skulle ha råd att gå, och om mina vänner skulle komma om jag hade motsvarade fest. Kuvertavgiften eller för den delen presenten skall inte täcka den egentliga kostanden för brudparet.

Magdalena Ribbing skriver en del om detta på DN Vett & Etikett så man kan läsa vidare.

Mitt tips till er är att tänka över hur ni väljer att formulera er och om det innebär att folk inte har råd att komma eller inte vill komma eller om det blir massa skitsnack.

• TheD

Som någon skrev, priset är något högt. Chansen är större att man får en dyrare present eller högre summa till resa t.ex.

Oavsett vilket pris ni sätter i slutändan så "kan" ni inte önska er presenter...blir lite dubbelt.

Jösses var bitchigt det där lät men jag är på helspänn för min klänning harkommit och jag har inte sett den än så det är nerver som spökar. Sorry om jag låter elak!

Inte menat.Ahhh nu ska jag gå och se om det är RÄTT klänning......

• Sackhina

Tycker också att 500kr är för mkt! Skulle själv ha blivit besviken om jag varit "tvungen" att betala det. Som någon skrev, är man dessutom 2 som är bjudna är det ju 1000kr va pratar om!
    Vore intressant att få veta hur ni lagt upp det, betalar ni själva något, eller motsvarar kuvertavgiften hela kostnaden?
    Hur motiverar ni isf det? Vore som sagt lite intressant!
    Skrattande

Svar på tråden Kuvert hit eller shit?