Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Kuvert hit eller shit?

Kuvertavgift är ingenting för oss. Risken är stor att det väcker upprörda känslor hos gästerna, och i slutänden kan det bli så att många tackar nej. Tycker det är stor skillnad att som vi gör önska pengar till resan i bröllopspresent. Folk kan därmed välja att ge oss något annat om de vill, inget belopp är uttalat heller utan i teorin kan man skänka 50 spänn till resan.

Ett ännu viktigare argument: Eftersom gästerna inte fått tycka till om mat och dryck utan allt följer vår personliga smak, då bjuder vi dem på detta trots att det kostar 800 spänn per person.

Får era gäster välja från restaurangens meny? Det var vår budgettanke om vi inte skulle få ihop tillräckligt med pengar till bröllopet. Dvs "efter vigseln samlas vi på restaurang X där alla själva beställer och betalar det de vill äta och dricka".
    Nu behövde vi inte göra så, utan vi bantade gästlistan istället. 33 personer blir vi, några vänner, familjerna samt min mormor. Övriga släktingar är inte bjudna, vi träffar dem max två gånger om året.

Men jag dömer inte utan vill folk ha en liten kuvertavgift istället för present, då är det ok med mig. Jag vill bara höja ett varningens finger för att det kan leda till missnöje hos gästerna. "Traditionen" vid bröllop, födelsedagar och liknande är ju att man bjuder på en bit mat och i "utbyte" får man en present.

• MrsT2011
    XenaK skrev 2011-03-07 14:18:49 följande:
    Vad kostar dessa gästgåvor/st?
    Jag hade som gäst blivit iriterad över att vara tvungen att betala 500:- och hitta en gåva på min plats...
    3 September 2011
    Samma här!
  • MrsT2011

Ju mer jag tänker på det, desto konstigare känns det. Som "upp och ner vända världen" ungefär. Istället för att brudparet bjuder på mat och får presenter ska gästerna betala maten och få små "gästgåvor". Helknäppt och garanterat inte uppskattat av alla gäster.

Efter många månader här på BT vet jag hur viktigt det är för de flesta brudpar att deras gäster ska trivas och bidra till att festen blir lyckad. Varför utmana ödet...? Betydligt smartare att ha en stor grillfest i någons trädgård i så fall. Billigare för både gäster och brudpar, och garanterat mer avslappnad stämning. Flaggar man för detta i inbjudan kommer folk inte med "för dyra" presenter eller "för fina" kläder heller.

• MrsT2011
    Houdini skrev 2011-03-08 01:26:55 följande:
    Jag har gift mig två gånger nu, och har inte fått något någon av gångerna som står och samlar damm i ett skåp.

Personligen skulle jag artigt tacka nej till ett bröllop/en fest där jag förväntas betala för mig.

Man "bjuder" inte till fest om man vill att folk ska betala festen.

Sen som andra redan sagt om jag mot förmodan skulle gå skulle jag bli skitsur om det var en svindyr klänning, fotograf hela dagen osv.

I min värld betalar man sitt bröllop själv möjligtvis får man hjälp av sin familj.

Senaste bröllopet gjorde vi så att vi efter vigseln hade en liten mottagning på församlingshemmet. Sen hade vi meddelat att vi skulle gå ut och äta på kvällen ocg dom som ville kunde följa med men dom fick betala för sig själva. Inga problem för någonav de som följde med. Sen att en av min mans släktingar betalade vår nota hade vi definitivt inte räknat med.
    Precis så här resonerar jag också. Det är stor skillnad att säga "häng gärna med till en restaurang och beställ vad ni önskar samt betala själva". Jag tycker knäckfrågan här är att brudparet vill ha kuvertavgift för maträtter och viner som gästerna inte ens fått vara med och välja!
  • MrsT2011

Fattar inte heller tänket. Hade nog hellre tiggt till mig ett lån av mina föräldrar än att be mina vänner pröjsa för vår bröllopsmiddag. Varför är det så viktigt med en stor middag som man själv bestämmer om man nu inte har råd med det? Finns ju så många budgetalternativ som inte sticker i ögonen lika mycket:

- Förmiddagsvigsel med lunch eller fika efteråt
    - Grillfest i trädgården
    - A la carte på restaurang, fritt val för var och en.

• MrsT2011
    loluna skrev 2011-03-08 10:21:12 följande:
    500kr låter alldeles för mycket för mig.  Jag skulle nog inge köpt en present för mer än 300-400kr från hela familjen, så 2000 låter horribelt :( Det är pinsamt att inte ha råd, men det är tyvärr många som inte har.
    Tycker inte det är det minsta pinsamt att inte ha råd att lägga en förmögenhet på andras bröllop. Det blir (som redan påpekats) tillräckligt med möhippa, resa, ev boende, kanske nåt nytt att ha på sig, etc etc.
Svar på tråden Kuvert hit eller shit?