Kuvert hit eller shit?
Kuvertavgift är ingenting för oss. Risken är stor att det väcker upprörda känslor hos gästerna, och i slutänden kan det bli så att många tackar nej. Tycker det är stor skillnad att som vi gör önska pengar till resan i bröllopspresent. Folk kan därmed välja att ge oss något annat om de vill, inget belopp är uttalat heller utan i teorin kan man skänka 50 spänn till resan.
Ett ännu viktigare argument: Eftersom gästerna inte fått tycka till om mat och dryck utan allt följer vår personliga smak, då bjuder vi dem på detta trots att det kostar 800 spänn per person.
Får era gäster välja från restaurangens meny? Det var vår budgettanke om vi inte skulle få ihop tillräckligt med pengar till bröllopet. Dvs "efter vigseln samlas vi på restaurang X där alla själva beställer och betalar det de vill äta och dricka".
Nu behövde vi inte göra så, utan vi bantade gästlistan istället. 33 personer blir vi, några vänner, familjerna samt min mormor. Övriga släktingar är inte bjudna, vi träffar dem max två gånger om året.
Men jag dömer inte utan vill folk ha en liten kuvertavgift istället för present, då är det ok med mig. Jag vill bara höja ett varningens finger för att det kan leda till missnöje hos gästerna. "Traditionen" vid bröllop, födelsedagar och liknande är ju att man bjuder på en bit mat och i "utbyte" får man en present.