• Adelaide

Kuvert hit eller shit?

Vi kommer ta ett kuvertpris på 500:- pp i bröllopsgåva.

Har ni varti/hör om bröllop med kuvertpris och vad är era tankar kring det?

Det är trerätters inkl. 2 glas dryck och vi själva kommer att bjuda på en hel del annat.

• Svar på tråden Kuvert hit eller shit?
  • eigollet
    Sackhina skrev 2011-03-08 10:04:07 följande:
    Men åter igen då, VARFÖR?
    Om man nu utan problem skulle kunna hosta upp 1000 kr för en helkväll, varför kan man då inte som brudpar spara och bjuda, iaf en del av kostnaden?
    Fattar inte tänket!
    Är brudparaet de enda i umgängeskretsen då som inte har pengar? (naturligtvis är jag medveten om att det 'är stor skillnade på nån tusenlapp och ett helt bröllop, men man sparar ju länge till ett bröllop, eller? Vi gör det!
    Det är bara olika sätt att se på bröllop som fest.

- Vissa anser att man blir BJUDEN på bröllop= bjuden på allt, inga kostnader för gästen.
    - Andra anser att man blir INBJUDEN på bröllop och då kan betala en kuvertavgift om man vill delta. Då ses bröllopet som ett festarrangemang som vilket annat större festarrangemang. Kuvertavgiften behöver inte ha med ekonomi eller "presentersättning" att göra.

Jag hör till dem som gärna betalar för mig på vilken fest jag än går. Råkar kuvertavgiften ha att göra med brudparets ekonomi så har jag ändå inget emot att bidra till deras dag! Har bruden en klänning för 35 000 kr så är jag glad att jag kunde hjälpa till att sponsra den.

Men det är min syn. Andra får tycka annorlunda Glad
  • annicka

Jag skulle nog artigt tacka nej till ett bröllop med en kuvertavgift på mer än 250-300:-. Som många sagt innan mig tycker jag att brudparet isf bör "ta" ca halva kostnaden, alltså låta gästerna betala 250:-/kuvert och själva "bjuda på" 250:-/kuvert.

Om kuvertavgiften är 500:- håller jag med tidigare talare om att då förväntas allt som brudparet lagt pengar på är budgetalternativ; enkel kostym, enkel klänning, enkel bukett, enkla/inga smycken, ingen extravagant frisyr/sminkning på salong, en polare som fotar gratis, ingen speciell hyrd bil el dyl för transport mellan kyrka och fest osv. Det låter helt uppåt väggarna att låta gästerna hitta en gåva vid sin plats då de betalat en hög kuvertavgift.  

Om jag själv var i situationen att behöva ta hög kuvertavgift vid mitt bröllop, så hade jag valt ett annat alternativ, tex trädgårdsbröllop med stor grillfest med släkt och vänner eller litet elegant med de allra närmaste.

• Sackhina
    annicka skrev 2011-03-08 10:33:49 följande:
    Jag skulle nog artigt tacka nej till ett bröllop med en kuvertavgift på mer än 250-300:-. Som många sagt innan mig tycker jag att brudparet isf bör "ta" ca halva kostnaden, alltså låta gästerna betala 250:-/kuvert och själva "bjuda på" 250:-/kuvert.

Om kuvertavgiften är 500:- håller jag med tidigare talare om att då förväntas allt som brudparet lagt pengar på är budgetalternativ; enkel kostym, enkel klänning, enkel bukett, enkla/inga smycken, ingen extravagant frisyr/sminkning på salong, en polare som fotar gratis, ingen speciell hyrd bil el dyl för transport mellan kyrka och fest osv. Det låter helt uppåt väggarna att låta gästerna hitta en gåva vid sin plats då de betalat en hög kuvertavgift.  

Om jag själv var i situationen att behöva ta hög kuvertavgift vid mitt bröllop, så hade jag valt ett annat alternativ, tex trädgårdsbröllop med stor grillfest med släkt och vänner eller litet elegant med de allra närmaste.
    Ja, exakt!!!
    Tycker att det är ganska motsägelsefullt!
    Känns på nåt sätt mer okej om man sparat ett tag och kanske inte har så bra ekonomi, och ber folk lägga till den sista hundringen! jasg skulle iofs inte vilja göra så, men det är ju inte fel för det, men att låta gästerna stå för hela bröllopskostnaden tycker jag känns helt fel!
  • jossann

Jag tycker att det känns fel att de som man bjuder till sin bröllopsfest ska behöva betala för att komma, alla familjer har kanske inte råd att lägga 500kr per kuvert? Dessutom känner jag att man blir ju inbjuden till detta, precis som till vilket års-kalas/middag, och jag har då aldrig betalat för att gå på kalas?
    Det är ju inte ett evenemang du anordnar, ska man gå på finmiddag eller bal eller annat evenemang så är det väl klart att man betalar, vill man inte betala för det så tackar man nej. Detta är ju ett bröllop/bröllopsfest.
    Att behöva betala för att komma på någons bröllop känns ju helt galet?
    Jag skulle också mycket hellre ge 1000 kr i gåva än att betala för att komma. Trots att det i slutänden blir samma sak. Jag anser att om man som gäst skänker pengar till brudparet för kalaset (eller vad de vill lägga pengarna på) så känns det ju bättre för mig som gäst, än att jag ska "behöva betala för att få komma".
    Som Houndini sa: Man bjuder ju inte folk hem till sig och förväntar sig att de ska betala?

En fråga bara: planerar ni att få bröllopspresenter också? Eller är avgiften bara "till hjälp" att betala bröllopsfesten?
    Och som flera talare redan sagt: det kanske vore en bättre idé att ha ett billigare fest-alternativ om ni inte själva har råd att betala för kalaset.?

Men som jag alltid brukar säga: ni får självklart göra som ni vill!  

• loluna

Jag måste också tillägga att det skulle kännas helt ok om ni hade önskat er ett bidrag till något (hemmet, resan, framtiden, "att betala tillbaka bröllopslånet") än att behöva betala för att man är bjuden (då är man ju inte bjuden utan tvingad att äta något man inte har beställt, och mer eller mingre "agera" gäst). Känns galet på något sätt... Ni känner era gäster bäst men jag tror att bland mina gäster skulle det skapa irritation och dålig stämning från början. Bidrag låter mycket bättre än avgift i mina öron...
    Lycka till med festen, och hoppas att det ordnar sig!

• eigollet

För mig är pengar pengar.
    Oavsett om de går till en kuvertavgift på ett bröllop, bensin och boende för ett långväga bröllop eller en present. Jag betalar gladeligen för att delta på en sån fest för mina vänner. Så onödigt att lägga in en massa moraliska värderingar i pengarna såhär.

• annicka
    eigollet skrev 2011-03-09 07:29:13 följande:
    För mig är pengar pengar.
    Oavsett om de går till en kuvertavgift på ett bröllop, bensin och boende för ett långväga bröllop eller en present. Jag betalar gladeligen för att delta på en sån fest för mina vänner. Så onödigt att lägga in en massa moraliska värderingar i pengarna såhär.
    Jag vill bara kommentera genom att hålla med om att det är helt ok att betala en kuvertavgift isf att ge en present. Det är avgiftens summa jag tycker är för hög när den uppgår till hela 500:-/person.
  • Silverglitter

Jag tycker 500 kr låter alldeles för mycket. Skillnaden med kuvertavgift mot att önska sig pengar till resa är ju att kuvertavgiften är ett fast belopp. Önskar man sig pengar i gåva är det ju upp till givaren hur mycket den vill lägga.

Lite OT kanske, men:
    När vi gått på bröllop där brudparet önskat sig pengar till bröllopsresa har vi växlat pengar till resmålets valuta. Vi antar ju att bröllopsresan redan är betald när bröllopet äger rum, så de får istället pengar till att exempelvis äta någon god middag på resan. Sen är  det såklart upp till brudparet vad de vill göra för pengarna. Men personligen tycker jag det är roligare att få ett tackkort med typ "Tack för uppvaktningen på vårt bröllop och för den mysiga middagen på tavernan i toscana" än "Tack för uppvaktningen på vårt bröllop och tack för pengarna".

• eigollet

Hehe, vi fick en pengagåva i form av typ alla världens olika valutor. Vi hade inte bestämt resmålet vid tiden för bröllopet.
    Det var inte lika kul att växla in ett halvår senare (då resan skulle äga rum) när Forex inte längre handlade med dessa valutor... Gick till 2 olika banker också , men nej.  Vi tog ändå med oss sedlarna och försökte växla på de flygplatser där vi mellanlandade, men icke. En tredjedel av den presenten var alltså helt värdelös.

Kul present för oss, vi var glada för vilken summa som helst, men kanske inte så kul för givarna som fått betala en del för mycket för sin present....Förvånad

• Silverglitter
    eigollet skrev 2011-03-09 11:06:49 följande:
    Hehe, vi fick en pengagåva i form av typ alla världens olika valutor. Vi hade inte bestämt resmålet vid tiden för bröllopet.
    Det var inte lika kul att växla in ett halvår senare (då resan skulle äga rum) när Forex inte längre handlade med dessa valutor... Gick till 2 olika banker också , men nej.  Vi tog ändå med oss sedlarna och försökte växla på de flygplatser där vi mellanlandade, men icke. En tredjedel av den presenten var alltså helt värdelös.

Kul present för oss, vi var glada för vilken summa som helst, men kanske inte så kul för givarna som fått betala en del för mycket för sin present....Förvånad
    Oj, ja det blir ju lite tokigt. Fast en ganska kul grej iofs :) Men när vi växlat har vi vetat var brudparet ska åka. De har åkt iväg bara några dagar efter bröllopet, så det har varit lungt.
  • Yatzy1978

Jag skulle inte betala 500kr i kuvertavgift.
    Finns det inte en möjlighet att vänta med bröllopet och spara ihop så man har råd........
    Det har vi gjort!
    Nu kommer vi betala allt själva. Allt från blommor till bar. Och det känns väldigt skönt!

• Etnica

Nja... jag skulle nog inte vilja betala för att gå på bröllop. Det är väl något man sparar ihop till som brudpar.

• Nordiskbrud

Jag skulle tyvärr aldrig betala 500 kr pp i kuvertavift.  Som i vanliga livet anser jag att man får anpassa sina önskningar och levene efter sin budget. Men det kanske ligger "lånegenerationen" nära att ha kuvertavgift på sina bröllop?

Vill man ha en bröllopsfest så betalar man som brudpar för de man vill bjuda, har man en budget så får man bjuda färre eller på annan mat/dryck. Jag tycker att det är fult att ta ut en saftig kuvertavgift bara för att man vill ha ett "sagobröllop". Har man inte råd så lär det lysa igenom även på andra sätt.

(Betalbar, önska sig pengar till bröllopsresa har jag inga problem med. Men kuvertavgift noop, det är inte snyggt).

Svar på tråden Kuvert hit eller shit?