Inlägg från: eigollet |Visa alla inlägg
  • eigollet

Kuvert hit eller shit?

För mig är kuvertavgift helt okej. Jag betalar gärna för att gå på stor fest och för att göra mina vänner glada. Hellre det än att behöva köpa nån present som ändå hamnar längst in i ett skåp. Ser faktiskt ingen skillnad på att betala för maten (och möjliggöra en stor dag för vänner) eller att köpa present. Är inte en önskelista värre eller "lika illa" som kuvertavgift?...

Vill man däremot att så många som möjligt ska komma så går nog smärtgränsen vid 500 kr. För 2 personer + kläder, resa, boende så kan det bli ett rejält hål i plånboken för de som har det lite knapert.

• eigollet
    TheD skrev 2011-03-07 23:34:48 följande:
    Knapert eller vanlig svensson........ :)
    Ja, det är ju en definitionsfråga.
    Personligen kan nog alla i min bekantskapskrets (därmed inte sagt att det är någon norm på nåt sätt...) göra av med en femhundring om man väljer att festa till det på en 3 rätter middag på restaurang med ett par glas vin. Det behöver ju inte vara något märkvärdigt för att man ska komma upp i det.

Sen kanske inte alla tycker det är värt det för ett bröllop. Men likväl som jag kan tacka ja till inbjudan för en kväll på stan med mina vänner så kan jag tänka mig att betala för mig på deras bröllop och bidra till deras stora dag.

Sen prioriterar vi alla olika, det måste man acceptera , både den som bjuder och den som blir bjuden. Skrattande
  • eigollet
    kandersson174 skrev 2011-03-07 23:41:13 följande:
    Jag ger hellre en present för 1000 kr än jag betalar kuvertavgift på 500kr! Faktum är att jag nog skulle tacka nej till detta bröllop. Man får rätta mun efter matsäcken och det  går att ordna en trevlig fest med kuvertavgift på 250 kr som så många har påpekat.
    Tänk på en grej till om du tar kuvertavgift- du kan knappast ha en dyr brudklänning eller åka på en bröllopsresa jorden runt, det sticker också i ögonen på dem som varit tvungna att sponsra!
    Det skulle inte sticka i mina ögon, jag sponsrar gärna!
  • eigollet

Okej, jag måstee få slänga in ett annat argument. Rätt eller fel finns inte eftersom vi alla tänker olika.
    Vi kan se det såhär:
    Värdparet (som faktiskt inte nödvändigtvis är brudparet!) ANORDNAR ett bröllop för X och Y. Till det blir man INBJUDEN och får betala en kuvert avgift för en del av maten. Blir det annorlunda då?
    Jag förstår inte riktigt det här med att man ska bli bjuden på allt heller när man går på kalas, går man på bal tex så är det kuvertavgift och jag skulle inte kunna bry mig mindre om vems ficka i typ Riddarhuset de hamnar!Skrattande
    När jag och mina vänner har middag tex så köper  var och en sin dricka och den som handlar, lagar mat och ordnar festen räknar ner notan för maten och alla delar lika. Funkar skitbra och ALLA oavsett ekonomi kan bjuda hem hela gänget utan ett stort hål i plånkan.

• eigollet
    Sackhina skrev 2011-03-08 10:04:07 följande:
    Men åter igen då, VARFÖR?
    Om man nu utan problem skulle kunna hosta upp 1000 kr för en helkväll, varför kan man då inte som brudpar spara och bjuda, iaf en del av kostnaden?
    Fattar inte tänket!
    Är brudparaet de enda i umgängeskretsen då som inte har pengar? (naturligtvis är jag medveten om att det 'är stor skillnade på nån tusenlapp och ett helt bröllop, men man sparar ju länge till ett bröllop, eller? Vi gör det!
    Det är bara olika sätt att se på bröllop som fest.

- Vissa anser att man blir BJUDEN på bröllop= bjuden på allt, inga kostnader för gästen.
    - Andra anser att man blir INBJUDEN på bröllop och då kan betala en kuvertavgift om man vill delta. Då ses bröllopet som ett festarrangemang som vilket annat större festarrangemang. Kuvertavgiften behöver inte ha med ekonomi eller "presentersättning" att göra.

Jag hör till dem som gärna betalar för mig på vilken fest jag än går. Råkar kuvertavgiften ha att göra med brudparets ekonomi så har jag ändå inget emot att bidra till deras dag! Har bruden en klänning för 35 000 kr så är jag glad att jag kunde hjälpa till att sponsra den.

Men det är min syn. Andra får tycka annorlunda Glad
  • eigollet

För mig är pengar pengar.
    Oavsett om de går till en kuvertavgift på ett bröllop, bensin och boende för ett långväga bröllop eller en present. Jag betalar gladeligen för att delta på en sån fest för mina vänner. Så onödigt att lägga in en massa moraliska värderingar i pengarna såhär.

• eigollet

Hehe, vi fick en pengagåva i form av typ alla världens olika valutor. Vi hade inte bestämt resmålet vid tiden för bröllopet.
    Det var inte lika kul att växla in ett halvår senare (då resan skulle äga rum) när Forex inte längre handlade med dessa valutor... Gick till 2 olika banker också , men nej.  Vi tog ändå med oss sedlarna och försökte växla på de flygplatser där vi mellanlandade, men icke. En tredjedel av den presenten var alltså helt värdelös.

Kul present för oss, vi var glada för vilken summa som helst, men kanske inte så kul för givarna som fått betala en del för mycket för sin present....Förvånad

Svar på tråden Kuvert hit eller shit?