Rimligt att betala "hobbyfotograf"?
Vad är rimligt pris för en hobbyfotograf som frilansar lite inom musikbranschen att premiärfotografera ett bröllop? Ca 2 timmar porträtt + ca 2 timmar efteråt.
Vad är rimligt pris för en hobbyfotograf som frilansar lite inom musikbranschen att premiärfotografera ett bröllop? Ca 2 timmar porträtt + ca 2 timmar efteråt.
Är det tänkt att han ska bearbeta bilderna efteråt och ska ni få några utskrifter eller bara allt på en cd-skiva?
Vi har en bekant som fotar mycket privat och också tagit lite bilder åt olika tidningar och sånt som ställer upp på vårt bröllop. Har inte tagit bröllopsbilder innan, men är mycket duktig i allmänhet! Vi ger henne 1000 kr plus att hon och hennes kille får vara med på festen, med mat och allt vad det innebär. Då får vi även bilder under festen och hon får en trevlig kväll
När jag började fota bröllop tog jag inte betalt alls utan ville bara ha milersättning. Om man inte har någon erfarenhet av att fota bröllop, inte kan visa upp referensbilder ifrån tidigare bröllop och inte kan garantera ett bra resultat tycker jag inte att man kan kräva pengar! Betala alla kostnader som hobbyfotografen har under dagen som milersättnign osv. och bjud gärna på mat.
Jag skulle inte betala något för att vara försökskanin å andra sidan skulle jag aldrig låta någon experimentera med så viktiga bilder.
Jag känner mig inte det minsta orolig för att bilderna inte ska bli bra. Hon är grymt duktig! Jag vill bara att det ska bli rätt åt alla håll då detta är en person i min yttre bekantskapskrets som jag kommer att ha en fortsatt relation med senare.
Vi kommer betala 500 kr för provfotografering, porträttbilder, kyrkan och utanför kyrkan samt brudskålen.
Sedan väljer vi själva vilka bildervi vill ha och får dem då redigerade och högupplösta för fem kr bilden.
Jag skulle frågat henne själv. Vad som är rimligt att betala är väldigt svårt att säga, men jag tycker inte att man generellt ska betala mycket mindre än man skulle om det varit ett proffs. Det blir lite fel när man dumpar priserna så, samtidigt så kan man behöva göra det till en början för att få ihop en portfölj. Så det bästa är nog att fråga henne!
hejsan, vi har ochså lite problem med betalningen. vi har ingen stor budget men många gäster(120). vi bad drf min sambos syster att fota, tilla att hon ev kunde få lite betalt. hon är verkligen jätteduktig . hon blev jätteglad och såg det som en ära att få göra det, bara positivt alltså.
sen pratade sambon med henne på nätet där hon skrev att hon var tveksam, och visste inte om bilderna skulle bli bra osv, hon sa att bröllopet skulle bli "förstört" för henne om hon skulle fota hela tiden, men vi sa då att det gällde bara en timmas fotografering utan för kyrkan, då vände hon helt och sa att " då ska jag minsann ha bra betalt, för det har ni råd med!" både sambon och jag blev förvånade. ja, vi har stort bröllop, men vi har sparat in på allt och gjort mycket själva. vi har absolut inte gott om pengar. vi har exakt summa till bröllopet . och där har vi inte räknat in fotograferingen. vi räknade med 500:- för en timma, men låter på henne som att hon vill ha ett par tusen. hon ska inte göra något med korten heller, bara fota.
men sen till problemet, har en släkting till som erbjöd sig att fota och hon har gjort flera bröllopsfotograferingar förut. hon erbjöd sig även att fixa korten och hjälpa oss med tackkorten, allt detta gör hon gratis. hon tycker inte att man tar betalt av en släkting för en timmas foto.
så nu är det frågan hur vi ska göra, väljer vi släktingen kommer systern att bli skitsur. tråkigt inför bröllopet. men att betala henne ett par tusen för en timma känns lite mycket.
hur skulle ni gjort?
Ush, det här med fotograf är verkligen svårt. Jag känner inte direkt någon fototallang utan hade bara en bekant som sa att hennes kille var duktig på att fota. Men då jag varken kunde få se exempelbilder eller någonsin hade träffat den här killen så fick jag kalla fötter.
Bokade en fotograf igår. Det blev lite dyrt och funderar fortfarande över om jag verkligen har gjort rätt.
Suck.
Vi kommer ha två hobbyfotografer med.
Den ene bor här i stan och jobbar tillsammans med min sambo. Han kommer följa med sambon när han gör sig i ordning innan kyrkan och sen fota oss innan kyrkan + i kyrkan och att han och hans egen flickvän är med på festen. Jag ordnar kläder åt dom + att vi tänkte ge honom några hundra (kanske 500) vi har inte pratat pris med honom faktiskt... Han har inte sagt något själv om det. Så vi ska ta upp det snart och se om han tycker att det känns rimligt.
Den andra tjejen kommer ensam i så fall, hon bor många mil bort. Är en tjej jag har träffat på nätet och som nu pluggar media / fotografering.
Hon sa först blankt NEJ när jag frågade henne. Men när tanken mognat lite så tyckte hon att det skulle vara kul.
Speciellt när hon inte är ensam om ansvaret (vilket var hennes anledning att säga nej, hon var rädd för att ta på sig något hon inte klarade av).
Hon följer mig från påklädning och håruppsättning och fotar oss innan kyrkan + i kyrkan och är med under festen efteråt.
Henne betalar vi resa + hotell för och så gör jag kläder till henne med.
Hon kommer att editera sina bilder efteråt också... Det vet vi inte om den andra killen gör, han är mer naturfotograf än porträtt fotograf.
Så det ska bli spännande att se båda deras bilder efteråt. Dom har ju helt olika förutsättningar och idéer för att fota. Så något av alla bilder borde ju bli bra. Och om dom INTE blir det så har vi en standby riktig fotograf som lovat att komma någon dag senare och ta lite bilder på oss utanför kyrkan (porträttbilder)