Rimligt att betala "hobbyfotograf"?
mysan33 skrev 2011-03-09 09:22:56 följande:
hejsan, vi har ochså lite problem med betalningen. vi har ingen stor budget men många gäster(120). vi bad drf min sambos syster att fota, tilla att hon ev kunde få lite betalt. hon är verkligen jätteduktig . hon blev jätteglad och såg det som en ära att få göra det, bara positivt alltså.sen pratade sambon med henne på nätet där hon skrev att hon var tveksam, och visste inte om bilderna skulle bli bra osv, hon sa att bröllopet skulle bli "förstört" för henne om hon skulle fota hela tiden, men vi sa då att det gällde bara en timmas fotografering utan för kyrkan, då vände hon helt och sa att " då ska jag minsann ha bra betalt, för det har ni råd med!" både sambon och jag blev förvånade. ja, vi har stort bröllop, men vi har sparat in på allt och gjort mycket själva. vi har absolut inte gott om pengar. vi har exakt summa till bröllopet . och där har vi inte räknat in fotograferingen. vi räknade med 500:- för en timma, men låter på henne som att hon vill ha ett par tusen. hon ska inte göra något med korten heller, bara fota.
men sen till problemet, har en släkting till som erbjöd sig att fota och hon har gjort flera bröllopsfotograferingar förut. hon erbjöd sig även att fixa korten och hjälpa oss med tackkorten, allt detta gör hon gratis. hon tycker inte att man tar betalt av en släkting för en timmas foto.
så nu är det frågan hur vi ska göra, väljer vi släktingen kommer systern att bli skitsur. tråkigt inför bröllopet. men att betala henne ett par tusen för en timma känns lite mycket.
hur skulle ni gjort?
Själva ska vi anlita min bror som fotar gratis, men ska eventuellt anlita en professionell fotograf också för att komplettera, men det blir dyrt. Får se, min bror tar verkligen proffsbilder så det kanske räcker.