Så fel det kan bli
Jag har anmält inlägget, men det strider väl knappast mot forumreglerna så vi får väl se hur det går.
Jag har anmält inlägget, men det strider väl knappast mot forumreglerna så vi får väl se hur det går.
Nu har jag fått svar från redaktionen. Inlägget är "anmält till överordnade", vad det nu innebär. Inget är ändrat ännu i alla fall... Fast det har ju bara gått några dagar än...
Det här uppåt väggarna-svaret har tagits upp i prästtråden också, men nog kliar det i fingararna att få skriva och tala om hur det ligger till för den okunniga experten som får stå oemotsagd... www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3985883.html
Så här står det i ett alldeles färskt (24 maj) brev från biskop Eva som gått ut till prästerna i Stockholms stift:
"Det är inte längre tillåtet för präster att ta betalt för kyrkliga handlingar annat än av en församling i Svenska kyrkan... Eventuella kostnader ska inte tas ut av den enskilde medlemmen utan hanteras som clearing mellan berörda församlingar...Om den kyrkliga handlingen inte genomförs inom ramen för en ordinarie eller tillfällig tjänst i en församling är det inte möjligt att få ersättning av någon för eventuella kostnader"
Klara besked alltså: Prästen får inte ta emot någon som helst betalning av brudpar, dopfamilj eller sorgehus för utförda tjänster.