• Aniara4

Så fel det kan bli

Kattpoet skrev 2011-04-14 22:47:43 följande:
    "Hej,  jag tänkte  ha romerskt orgie bröllop, var ska vi placera vomitoriumet?  Brevid svärmor eller gammelmormor eller ska vi ta ett separat rum?

Vi berhöver också tranor till middagen, är okej att syihop ögonlocken på dem?"

Jag underar vad de skulle säga om det. 
    Vomitoriet är naturligtvis ett separat rum i anslutning till triclinium, något annat vore ju direkt osmakligt.

Du ser, man får bättre svar här än från experterna!
  • Aniara4

Nej, vill man bara veta vilken myndighet man kan fråga går det ju väldigt mycket fortare att få svar med tips här, eller tänka efter själv och googla!

• Aniara4

Nu säger juristen här att det inte är några som helst problem att gifta sig utomlands med en svensk vigselförrättare. Konstigt, jag har bestämt för mig att jag har läst om folk som har problem för att de flesta svenska präster/vigselförrättare bara har vigselrätt inom Sveriges gränser? Men den diskussionen kanske var helt fel?

www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3977471.html

• Aniara4

Juristen ger ännu ett uttömmande svar:

Hej,

Vad roligt att ni skall gifta er!

Jag känner inte till hur skatteverket ser på detta. Mitt råd är att du ringer till skatteverket som handlägger dessa ärenden.

Lycka till

(www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3993851.html)

Frågeställaren blev säkert jätteglad över det uttömmande svaret!

• Aniara4
    Loppansson skrev 2011-05-31 11:13:51 följande:
    För att kommentera Ts länk till frågan om ersättning till präst, det svaret hon fick från kyrkan och det svaret "experten" gav, var det svaret vi oxå fick när vi ville ha en präst från församling där vi är skrivna till att viga oss i annan stad/församling. Att vi skulle betala prästens resekostnader och uppehälle. För att det är något den prästen i så fall gör på sin fritid och dennes församling/arbetsgivare inte betalar dessa kostnader, men inte att man skulle betala någon timlön eller så. Men det blir ju ändå en kostnad om vi nu hade valt att göra så...
    Det var så tidigare, men numera är det absolut otillåtet för prästen att ta emot någon som helst ersättning!
  • Aniara4
    Loppansson skrev 2011-06-01 12:00:30 följande:
    Men det var bara 2 månader sen vi pratade med församlingen om detta, så i så fall är det inte alla församlingar som vet om denna ändring...
    Nej, det är mycket möjligt. Jag känner en präst som sitter i Kyrkostyrelsen och var med och fattade beslutet, och tydligen är det många församlingar som inte hänger med...
  • Aniara4

Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här...

Bröllopstorgets "expert":
    "Tack för din fråga, vanligast är att vigsel ringen sätts utanför förlovningsringen, dvs i den ordning man skaffat dem,
    men ibland av praktiska skäl sätts vigselringen innerst,
    så med andra ord man gör som man önskar."
    www.brollopstorget.se/Forum-6-92/m3996349.html

Magdalena Ribbing:
    "Vid vigseln får kvinnan alltså enligt traditionen sin vigselring, och hon bär den då innerst på vänster ringfinger, med förlovningsringen utanför."

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/11/08/ringratt-8463/

• Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-06-06 19:15:40 följande:
    Jag har alltid hört att vigselringen ska vara ytterst, det är ju där den hamnar under vigseln, ska man byta plats efter liksom? Det är även det jag hört när jag provat ringar...
    Jag är nog ändå benägen att tro på Ribbing. Hon brukar ju ha koll på vad som är vedertagen tradition, även om hon inte alltid är uppdaterad i nya trender.
  • Aniara4

www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3998658.html

Här hade jag velat tillägga att man inte kan lösa allting med testamente heller. Barnen ärver minst hälften direkt, och det går inte att testamentera bort. Äger man då t.ex. ett hus, och de minderåriga barnen ärver hälften av det, utses en förmyndare som ska bevaka barnens intressen, och den kvarvarande föräldern kan inte göra vad som helst med huset eller tillgångarna. Och det kan ju vara lite bökigt.

• Aniara4
    Moster Stina skrev 2011-06-09 08:51:17 följande:

Och en kommentar från mig angående Ribbing...

Hon är jättebra och har koll på det mesta....MEN...

En förlovning går alltid till så, enligt henne att mannen köper en ring och sen friar.

Efter det går de tillsammans och tittar på en ring till honom.

Mina föräldrar som båda är över 80 år har ALDRIG hört talas om detta. Inga de känner har heller gjort så.

Kanske är det ett storstadsfenomen...?

Fast hon säger också:

"Men med detta gör man som man vill. Men måste inte nödvändigtvis ge en ring i det ögonblick man friar. Det passar lika bra att fästparet går tillsammans till juveleraren och väljer ringar. Dessa trohetssymboler ska ju användas livet ut, och det är viktigt att de får den stil som passar bäraren."

Men jag håller med om att det vanligaste i Sverige (utan att ha något mer tillförlitligt statistiskt underlag än min egen bekantskapskrets) tycks vara att man gemensamt kommer överens om att förlova sig, bestämmer ett datum och köper ringar med det datumet ingraverat i förväg. Sen kan man iofs också säga att bara för att många gör på ett sätt betyder inte det att det är det rätta sättet. Se bara hur många som spottar på gatan, det kan sägas vara ett vanligt sätt att göra sig av med oönskad saliv, men jag hävdar ändå att det korrekta sättet är att svälja den!
  • Aniara4

Om man frågade Bröllopstorgets experter vad klockan är, skulle de svara att "klockan är en rund sak som visar tiden, och om du ringer till Fröken Ur kan du få veta hur mycket den är just nu".

• Aniara4

Här är det väl inget större fel på svaret, men jag kan inte låta bli att önska att frågeställaren hade skrivit i forumet istället. Typisk fråga som behöver bollande av idéer från olika synvinklar snarare än "facit" från en expert!
    www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3999163.html

• Aniara4

Och här kommer experten snubblande nära att göra reklam genom att lyfta fram och tipsa om en specifik fotograf. Hon missar också att graden av redigering av bilderna kan spela stor roll för prisets rimlighet!
    www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3994813.html

• Aniara4
    XenaK skrev 2011-06-20 20:36:00 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3987826.htm...
    3 September 2011
    Men den tyckte jag inte var så konstig. Frågeställaren undrar väl om det finns några regler för om bandet ska få sitta med och äta middag, och experten svarar att man gör som man vill.

Själv skulle jag iofs ha lagt till att min personliga åsikt är att bandet inte är gäster utan just personal vid festen, men jag tycker ändå inte att svaret var så jätteknasigt som vissa andra.
Svar på tråden Så fel det kan bli