Så fel det kan bli
Vi berhöver också tranor till middagen, är okej att syihop ögonlocken på dem?"
Jag underar vad de skulle säga om det.
Du ser, man får bättre svar här än från experterna!
Nej, vill man bara veta vilken myndighet man kan fråga går det ju väldigt mycket fortare att få svar med tips här, eller tänka efter själv och googla!
Nu säger juristen här att det inte är några som helst problem att gifta sig utomlands med en svensk vigselförrättare. Konstigt, jag har bestämt för mig att jag har läst om folk som har problem för att de flesta svenska präster/vigselförrättare bara har vigselrätt inom Sveriges gränser? Men den diskussionen kanske var helt fel?
www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3977471.html
Juristen ger ännu ett uttömmande svar:
Hej,
Vad roligt att ni skall gifta er!
Jag känner inte till hur skatteverket ser på detta. Mitt råd är att du ringer till skatteverket som handlägger dessa ärenden.
Lycka till
(www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3993851.html)
Frågeställaren blev säkert jätteglad över det uttömmande svaret!
Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här...
Bröllopstorgets "expert":
"Tack för din fråga, vanligast är att vigsel ringen sätts utanför förlovningsringen, dvs i den ordning man skaffat dem,
men ibland av praktiska skäl sätts vigselringen innerst,
så med andra ord man gör som man önskar."
www.brollopstorget.se/Forum-6-92/m3996349.html
Magdalena Ribbing:
"Vid vigseln får kvinnan alltså enligt traditionen sin vigselring, och hon bär den då innerst på vänster ringfinger, med förlovningsringen utanför."
www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/11/08/ringratt-8463/
www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3998658.html
Här hade jag velat tillägga att man inte kan lösa allting med testamente heller. Barnen ärver minst hälften direkt, och det går inte att testamentera bort. Äger man då t.ex. ett hus, och de minderåriga barnen ärver hälften av det, utses en förmyndare som ska bevaka barnens intressen, och den kvarvarande föräldern kan inte göra vad som helst med huset eller tillgångarna. Och det kan ju vara lite bökigt.
Och en kommentar från mig angående Ribbing...
Hon är jättebra och har koll på det mesta....MEN...
En förlovning går alltid till så, enligt henne att mannen köper en ring och sen friar.
Efter det går de tillsammans och tittar på en ring till honom.
Mina föräldrar som båda är över 80 år har ALDRIG hört talas om detta. Inga de känner har heller gjort så.
Kanske är det ett storstadsfenomen...?
"Hoppsan, jag sa visst fel."
www.brollopstorget.se/Forum-6-89/m3977471.html
Om man frågade Bröllopstorgets experter vad klockan är, skulle de svara att "klockan är en rund sak som visar tiden, och om du ringer till Fröken Ur kan du få veta hur mycket den är just nu".
Här är det väl inget större fel på svaret, men jag kan inte låta bli att önska att frågeställaren hade skrivit i forumet istället. Typisk fråga som behöver bollande av idéer från olika synvinklar snarare än "facit" från en expert!
www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3999163.html
Och här kommer experten snubblande nära att göra reklam genom att lyfta fram och tipsa om en specifik fotograf. Hon missar också att graden av redigering av bilderna kan spela stor roll för prisets rimlighet!
www.brollopstorget.se/Forum-6-90/m3994813.html