Inlägg från: meah2000 |Visa alla inlägg
  • meah2000

En bra budgetmeny?

Jag har sett i andra trådar att det är oxfilé, rådjur, vildsvin, m.m.
    Vi har inte den ekonomin att kunna bjuda på sån fin mat (då får vi nog spara i 10 år till, hehe)

Bröllopstårtan kommer att bli efterrätten, annars blir det kaka på kaka och det blir dyrare att ha dessert också.

Att tillägga är att MbM är både fisk och skaldjursallergiker + nötallergiker.
    Nån som kan ge mig ett förslag på någon BRA budgetmeny?

tack på förhand

• Svar på tråden En bra budgetmeny?
  • meah2000
    ClaraH skrev 2011-03-11 15:13:01 följande:
    Vi ska då ha oxfilé mm och vår meny går på ca 110:- utan dryck. Jag gör det mesta själv så jag tycker inte att det blir dyrt.

Men annars är ju fläskfilé eller kyckling mycket billigare. Ni kan göra den dubbelmarinerad eller ha kycklingen som kycklingspett. Om ni ska ha buffé tycker jag en rätt i köttväg och kanske en fiskrätt (t.ex. inkokt eller rökt lax) räcker, den kan ni fylla ut med en grekisk sallad och pasta eller bulgursallad, pajer och smör, bröd och ost. Kanske en ost- och kexbricka. Tzatsiki kan vara gott till buffén.

Men kostnaden beror nog mest på om ni kan göra maten själva eller om ni måste betala personal för det.
    Då min blivade man är jätteallergisk mot fisk och skaldjur kan vi inte ha det på menyn.
    men tack för de andra tipsen.
  • meah2000
    ClaraH skrev 2011-03-11 16:16:48 följande:

det blir dock klart billigast om man måste betala en kock eller har vänner som kan laga gratis. Personalkostnad är mycket dyrare än råvarorna. Hur har ni tänkt där?

Vi har tänkt att vi tar lite dyrare råvaror, men gör det själva så sparar man massor. Sen är jag väldigt matintresserad så det gör ju också att jag verkligen vill laga maten.

Om ni inte ska ha fisk så föreslår jag rostbiff (kallskuret) och kycklingspett, det är ju lite olika karaktär på de köttbitarna. Båda går ju bra att servera kallt och göra dagen innan. Om man ill kan man ljumma spetten lite. Potatissallad är ju också bra att komplettera med, många äldre föredrar det istället för pastasallad och bulgursallad.

Bitar av melon och kanske ananas och jordgubbar är festligt också. Fikonmarmelad till ostbrickan.

Vi har fixat serveringspersonal, maten kommer vi att fixa själva.
    jättebra tips med kallskuret.
    Därimot äter inte jag ost, så ostbricka kommer det inte bli.
    Det är säkert populärt bland gästerna, men jag vill ju servera mat som jag själv vill äta.
    hua vad bitchit det där lät, men ni förstår säkert vad jag menar.
  • meah2000
    ClaraH skrev 2011-03-11 17:00:32 följande:
    Men du kanske kan ha en hårdost till brödet, det skulle nog uppskattas av gästerna.
    Självklart får de som vill hårdost till brödet.
    Det var en ostbricka jag inte ville bjuda på ;)
Svar på tråden En bra budgetmeny?