• Chicita

Hur ska jag göra för att få en möhippa???

Ni har ju en unik situation.
    Självklart är det svårt att få till en hippa om alla är utspridda över världen.

Att ge någon (eller några) en lista över alla inbjudna som man vill ha med på hippan är inte dumt.
    Det är väl bara att säga som det är "Jag vet inte om du känner nån av dom här, men OM du skulle vilja dra ihop en hippa med någon av dom så får du listan av mig"

Varför inte hinta om att det hade varit härligt med en spa-kväll på kvällen innan bröllopet?
    Då kanske alla är samlade.
    Det behöver ju inte vara någon superaktivitet, det går ju att hitta på enklare saker tillsammans liksom Solig 

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 08:20:29 följande:
    Det bästa och snyggaste är väl att blivande maken ger dessa personer en lista på andra bjudna och hintar om möhippa. Jag tycker att det är väldigt osnyggt om bruden hintar om att hon vill ha en hippa. Det ska man inte behöva heller. Jag tycker att alla ska anta att man inte vill ha en och om man inte villa ha en kan man istället meddela detta. Mina vänner är utspridda i Sverige och jg kan inte förstå hur de ska få ihop en möhippa, och kanske får jag ingen heller. Det skulle vrara jättetrist, men jag kan bara inte få mig till att börja hinta om att jag vill ha en. Hur stressande är inte det för mina vänner som har svårt bara att ta sig till bröllopet!
    Just därför kan det ju vara bra att hinta om att man inte behöver ha något stort schabrak till möhippa om nu inte det är nödvändigt...
    Om man är i sitsen att man skulle behöva samla massa personer som är utspridda, för att anordna en hippa som varar en hel dag, med massa aktiviteter och vet att det finns inte en chans i h-vete att få ihop det här. Ja då lägger man nog hellre ner. Man inser slaget förlorat och hoppas att någon annan ska ta tag i det istället.

Om man däremot får höra att bruden hellst av allt önskar sig en lugn kväll dagen innan bröllopet (när kanske till och med en hel del av dom långväga gästerna redan har kommit till stan) så får man ju lite mindre prestationsångest och det är större chans att man får den där härliga kvällen med tjejkompisarna...

Sen om man hintar själv eller låter ens blivande make göra det, det är för mig detsamma...
    Det kanske är ofint att prata om hippan, men om man har önskemål så lär man ju säga det. I dagsläget är det ju mer regel än undantag att det SKA vara hippa, men många gånger så rinner det ut i sanden för att ingen vet vem som ska anordna saken och alla bara sitter och väntar på en inbjudan...
    Och jag skulle hellre hinta själv om det var viktigt för mig att ha en hippa, än att sitta besviken efteråt om jag inte fick någon. 
  • Chicita
    nikkihag skrev 2011-03-14 10:33:00 följande:
    Ursäkta men jag förstår inte vad som är så viktigt med att ha få en möhippa.
    Och det är väl antagligen för att det inte är så viktigt för dig antar jag Flört
    Jag bryr mig inte nämnvärt om mina vänner anordnar en hippa eller inte. Det enda jag sagt till dom är att om dom ska ha en sån där förnedringshippa så går jag hem. Och så kan dom hitta ett annat offer att mobba om det är det dom är ute efter...

Däremot så finns det många som tycker att hippan är en väldigt viktig del av bröllopet. Som känner sig snuvade på en del av upplevelsen om dom inte får ha den.
    Sen behöver det ju inte alltid vara något storstilat med massa upplevelser eller att sälja gurkor på Sergels Torg iförd en gammal gardin och ett rivjärn som krona liksom...
    Utan just känslan av avspark. Lite "sista natten med gänget" även om man självklart i dagens läge inte ser det som att det är sista gången man är ute med vännerna... 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 10:50:17 följande:
    Det jag menar med att inte hinta är att inte säga "Jag vill ha en möhippa!!!" eller "Hur går det med planeringen inför möhippan, hint hint?" eller "En möhippa hade ju varit kul hint, hint" - DET tycker jag att blivande maken i så fall kan ägna sig åt.
    Då förutsätter det ju att ens blivande faktiskt känner ens vänner... Eller i alla fall att han känner de vänner som är mest troliga att dom planerar möhippan.
    Annars ska han ju ringa en okänd människa och säga att "jo jag är XX blivande make, jag vill bara veta hur det går med hennes möhippa?"

Aldrig att dom misstänker att bruden har bett sin make att ringa då..
    Då är det mer ärligt enligt min mening att säga till sina vänner att "jag hoppas att min hippa blir en lugn tillställning på kvällen innan bröllopet så att så många som möjligt har en chans att vara med. Jag har sett sååå fram emot en helkväll med snack och lite hemgjorda spabehandlingar tillsammans med tjejerna"

Om ens vänner inte bor i samma stad eller ens i samma land så kan det vara svårt för maken att ta den kontakten. Och DET skulle jag anse som ännu mer tvingande i så fall om min kompis man ringde mig och undrade hur långt jag kommit i planerna om hennes möhippa, eller frågar om jag har tänkt anordna en sån...
    Om bruden pratar lite löst om hur hon hoppas hippan ska bli så kan jag ju antingen tänka att "hoppas att den som anordnar hippan också får höra det där" eller "åh vilken bra idé det ska jag ordna åt henne" 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 11:39:40 följande:
    För vår del har vi ett exceldokument med samtliga gästerns namn, telefonnummer, e-post och adress. Min blivande vet också vilka mina närmaste vänner är eftersom vi har varit tillsammans i 6 år och jag har pratat och umgåtts med dessa under tiden.

När vännerna är spridda i olika delar av världen är det givetvis svårt att få till något.
    Jo men då har du ju en annan situation än TS... Glad
    Och som jag skrev i mitt första inlägg så är ju hennes situation unik. Så om det är viktigt för henne att ha en hippa så tycker jag inte att det är fel att hinta och ge tips om hur dom kan få ihop en sån.

Däremot tycker jag att det är lite fult om man skulle önska dyra saker att göra, eller säga att XX-hippa var heeelt underbar (den som kostade x-antal tusenlappar för varje deltagare) och säga att man vill ha något liknande.

Om man bara önskar en hippa, inga direkta preferenser och dessutom talar om att man är jättenöjd med att bara träffas och umgås i lugn och ro, och gärna i anslutning till bröllopet så att de som ska komma inte behöver ta ledigt och åka en extra vända flera veckor innan. Så tycker inte jag att det är fult.
    Snarare kan man då som "festfixare" kanske pusta ut och inte behöva få panik för att ingen kan komma och att man inte ska hinna fixa något... 
  • Chicita
    Joffan skrev 2011-03-14 14:09:54 följande:
    Det jag önskar mig är att få spendera lite tid med mina vänner  utan att behöva tänka på blöjbyten, mat och sovtider och annat som hör till småbarns vardagen. Älskar att vara mamma men ibland behöver man lite variation... :)
    Det låter som en bra grund...

Och som sagt, säg till någon som står dig nära att du önskar att ni kunde ha en spa-kväll hemma hos någon (eller kanske på hotellet där dina vänner ska bo om hotellet tillåter utomstående på sin spaavdelning).
    Bara att vira in sig i en handduk och göra ansiktsmask, hårinpackning, lite fotvård och kanske massera varandras nacke/ axlar och ta ett glas vin ihop kan ju vara en underbar möhippa.
    Träffar man inte sina vänner så ofta så är ju det ren lyx att tillbringa tid med dom.
    Och tid kostar inte så mycket

Lycka till, hoppas du får den hippa du önskar och att du känner att du fått lite råd som hjälper dig i alla fall Solig 
Svar på tråden Hur ska jag göra för att få en möhippa???