• Joffan

Hur ska jag göra för att få en möhippa???

Min tärna bor i London och kommer till Sverige först några dagar före före bröllopet. Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop. Av mina komppisar som jag skulle vilja ha på möpippan bor 5 i Finland, 3 i Stocholm 5 i Göteborg 1 i skåne 1 i London och 1 i Dublin...

Därför tror jag inte att jag kommer att få någon möhippa, det finns liksom inte någon gång som alla kommer att vara samlade förutom på bröllopet.

Jag bryr mej inte om vem som ordnar min hippa, vad vi gör bara jag får den... Men jag tror inte att nån kommer att göra det...

Har någon någåt tips om hur jag ska få mig en hippa???

Min blivande man är underbar, men han kommer inte att fixa detta om inte jag säger rakt ut "älsking ordna en möhippa åt mig" och det känns inte så skoj.

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att få en möhippa???
  • polkapinne

Kul med någon i samma sits. Eller det är ju inte kul för oss men missförstå mig rätt Glad

Min tärna bor i Usa och inga av de andra vännerna som kommer känner varandra eftersom jag umgås i olika kretsar. Jag vill såklart ha en hippa och funderar nu på om jag kan hinta om en till någon av de andra. Kanske ge dem en lista över vilka jag vill ha med.
    Jag vet att det inte är så man gör, det ska ju vara en överraskning...

Men jag bryr mig inte. Vill ju bara ha en dag tillsammans med mina vänner.
    Så tyvärr har jag inte direkt några tips till dig. Är fullt upptagen med att klura ut det här för min egen del...Flört

• Joffan

förstår helt, kul att veta att man inte är ensam med sitt dilemma :)

• Chicita

Ni har ju en unik situation.
    Självklart är det svårt att få till en hippa om alla är utspridda över världen.

Att ge någon (eller några) en lista över alla inbjudna som man vill ha med på hippan är inte dumt.
    Det är väl bara att säga som det är "Jag vet inte om du känner nån av dom här, men OM du skulle vilja dra ihop en hippa med någon av dom så får du listan av mig"

Varför inte hinta om att det hade varit härligt med en spa-kväll på kvällen innan bröllopet?
    Då kanske alla är samlade.
    Det behöver ju inte vara någon superaktivitet, det går ju att hitta på enklare saker tillsammans liksom Solig 

• polkapinne
    Chicita skrev 2011-03-13 22:08:24 följande:
    Ni har ju en unik situation.
    Självklart är det svårt att få till en hippa om alla är utspridda över världen.

Att ge någon (eller några) en lista över alla inbjudna som man vill ha med på hippan är inte dumt.
    Det är väl bara att säga som det är "Jag vet inte om du känner nån av dom här, men OM du skulle vilja dra ihop en hippa med någon av dom så får du listan av mig"

Varför inte hinta om att det hade varit härligt med en spa-kväll på kvällen innan bröllopet?
    Då kanske alla är samlade.
    Det behöver ju inte vara någon superaktivitet, det går ju att hitta på enklare saker tillsammans liksom Solig 
    En spakväll hade ju varit perfekt. Och mysigt. Tjejsnack och något gott att äta funkar alltid:)
  • Sebastiána

Det bästa och snyggaste är väl att blivande maken ger dessa personer en lista på andra bjudna och hintar om möhippa. Jag tycker att det är väldigt osnyggt om bruden hintar om att hon vill ha en hippa. Det ska man inte behöva heller. Jag tycker att alla ska anta att man inte vill ha en och om man inte villa ha en kan man istället meddela detta. Mina vänner är utspridda i Sverige och jg kan inte förstå hur de ska få ihop en möhippa, och kanske får jag ingen heller. Det skulle vrara jättetrist, men jag kan bara inte få mig till att börja hinta om att jag vill ha en. Hur stressande är inte det för mina vänner som har svårt bara att ta sig till bröllopet!

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 08:20:29 följande:
    Det bästa och snyggaste är väl att blivande maken ger dessa personer en lista på andra bjudna och hintar om möhippa. Jag tycker att det är väldigt osnyggt om bruden hintar om att hon vill ha en hippa. Det ska man inte behöva heller. Jag tycker att alla ska anta att man inte vill ha en och om man inte villa ha en kan man istället meddela detta. Mina vänner är utspridda i Sverige och jg kan inte förstå hur de ska få ihop en möhippa, och kanske får jag ingen heller. Det skulle vrara jättetrist, men jag kan bara inte få mig till att börja hinta om att jag vill ha en. Hur stressande är inte det för mina vänner som har svårt bara att ta sig till bröllopet!
    Just därför kan det ju vara bra att hinta om att man inte behöver ha något stort schabrak till möhippa om nu inte det är nödvändigt...
    Om man är i sitsen att man skulle behöva samla massa personer som är utspridda, för att anordna en hippa som varar en hel dag, med massa aktiviteter och vet att det finns inte en chans i h-vete att få ihop det här. Ja då lägger man nog hellre ner. Man inser slaget förlorat och hoppas att någon annan ska ta tag i det istället.

Om man däremot får höra att bruden hellst av allt önskar sig en lugn kväll dagen innan bröllopet (när kanske till och med en hel del av dom långväga gästerna redan har kommit till stan) så får man ju lite mindre prestationsångest och det är större chans att man får den där härliga kvällen med tjejkompisarna...

Sen om man hintar själv eller låter ens blivande make göra det, det är för mig detsamma...
    Det kanske är ofint att prata om hippan, men om man har önskemål så lär man ju säga det. I dagsläget är det ju mer regel än undantag att det SKA vara hippa, men många gånger så rinner det ut i sanden för att ingen vet vem som ska anordna saken och alla bara sitter och väntar på en inbjudan...
    Och jag skulle hellre hinta själv om det var viktigt för mig att ha en hippa, än att sitta besviken efteråt om jag inte fick någon. 
  • Joffan

ja presis, viktigast är att det blir av, vad det sedan blir är mindre viktigt.

• nikkihag

Ursäkta men jag förstår inte vad som är så viktigt med att ha få en möhippa.

• Chicita
    nikkihag skrev 2011-03-14 10:33:00 följande:
    Ursäkta men jag förstår inte vad som är så viktigt med att ha få en möhippa.
    Och det är väl antagligen för att det inte är så viktigt för dig antar jag Flört
    Jag bryr mig inte nämnvärt om mina vänner anordnar en hippa eller inte. Det enda jag sagt till dom är att om dom ska ha en sån där förnedringshippa så går jag hem. Och så kan dom hitta ett annat offer att mobba om det är det dom är ute efter...

Däremot så finns det många som tycker att hippan är en väldigt viktig del av bröllopet. Som känner sig snuvade på en del av upplevelsen om dom inte får ha den.
    Sen behöver det ju inte alltid vara något storstilat med massa upplevelser eller att sälja gurkor på Sergels Torg iförd en gammal gardin och ett rivjärn som krona liksom...
    Utan just känslan av avspark. Lite "sista natten med gänget" även om man självklart i dagens läge inte ser det som att det är sista gången man är ute med vännerna... 
  • Wintercandles

Jag vill nog tro att din kille redan har fixat det genom mailkontakt eller liknande. Man ska aldrig behöva hinta om att få en möhippa. Det känns ju påtvingat :( Tanken är ju att det ska vara en överraskning till den kommande bruden, då ska man ju inte fixa den själv. 
    Jag håller tummarna för att du har vänner med fantasi & att du får en :) 

Svar på tråden Hur ska jag göra för att få en möhippa???