Sebastiána skrev 2011-03-14 08:20:29 följande:
Det bästa och snyggaste är väl att blivande maken ger dessa personer en lista på andra bjudna och hintar om möhippa. Jag tycker att det är väldigt osnyggt om bruden hintar om att hon vill ha en hippa. Det ska man inte behöva heller. Jag tycker att alla ska anta att man inte vill ha en och om man inte villa ha en kan man istället meddela detta. Mina vänner är utspridda i Sverige och jg kan inte förstå hur de ska få ihop en möhippa, och kanske får jag ingen heller. Det skulle vrara jättetrist, men jag kan bara inte få mig till att börja hinta om att jag vill ha en. Hur stressande är inte det för mina vänner som har svårt bara att ta sig till bröllopet!
Just därför kan det ju vara bra att hinta om att man inte behöver ha något stort schabrak till möhippa om nu inte det är nödvändigt...
Om man är i sitsen att man skulle behöva samla massa personer som är utspridda, för att anordna en hippa som varar en hel dag, med massa aktiviteter och vet att det finns inte en chans i h-vete att få ihop det här. Ja då lägger man nog hellre ner. Man inser slaget förlorat och hoppas att någon annan ska ta tag i det istället.
Om man däremot får höra att bruden hellst av allt önskar sig en lugn kväll dagen innan bröllopet (när kanske till och med en hel del av dom långväga gästerna redan har kommit till stan) så får man ju lite mindre prestationsångest och det är större chans att man får den där härliga kvällen med tjejkompisarna...
Sen om man hintar själv eller låter ens blivande make göra det, det är för mig detsamma...
Det kanske är ofint att prata om hippan, men om man har önskemål så lär man ju säga det. I dagsläget är det ju mer regel än undantag att det SKA vara hippa, men många gånger så rinner det ut i sanden för att ingen vet vem som ska anordna saken och alla bara sitter och väntar på en inbjudan...
Och jag skulle hellre hinta själv om det var viktigt för mig att ha en hippa, än att sitta besviken efteråt om jag inte fick någon.