• Joffan

Hur ska jag göra för att få en möhippa???

Min tärna bor i London och kommer till Sverige först några dagar före före bröllopet. Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop. Av mina komppisar som jag skulle vilja ha på möpippan bor 5 i Finland, 3 i Stocholm 5 i Göteborg 1 i skåne 1 i London och 1 i Dublin...

Därför tror jag inte att jag kommer att få någon möhippa, det finns liksom inte någon gång som alla kommer att vara samlade förutom på bröllopet.

Jag bryr mej inte om vem som ordnar min hippa, vad vi gör bara jag får den... Men jag tror inte att nån kommer att göra det...

Har någon någåt tips om hur jag ska få mig en hippa???

Min blivande man är underbar, men han kommer inte att fixa detta om inte jag säger rakt ut "älsking ordna en möhippa åt mig" och det känns inte så skoj.

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att få en möhippa???
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-03-14 10:09:15 följande:
    Just därför kan det ju vara bra att hinta om att man inte behöver ha något stort schabrak till möhippa om nu inte det är nödvändigt...
    Om man är i sitsen att man skulle behöva samla massa personer som är utspridda, för att anordna en hippa som varar en hel dag, med massa aktiviteter och vet att det finns inte en chans i h-vete att få ihop det här. Ja då lägger man nog hellre ner. Man inser slaget förlorat och hoppas att någon annan ska ta tag i det istället.

Om man däremot får höra att bruden hellst av allt önskar sig en lugn kväll dagen innan bröllopet (när kanske till och med en hel del av dom långväga gästerna redan har kommit till stan) så får man ju lite mindre prestationsångest och det är större chans att man får den där härliga kvällen med tjejkompisarna...

Sen om man hintar själv eller låter ens blivande make göra det, det är för mig detsamma...
    Det kanske är ofint att prata om hippan, men om man har önskemål så lär man ju säga det. I dagsläget är det ju mer regel än undantag att det SKA vara hippa, men många gånger så rinner det ut i sanden för att ingen vet vem som ska anordna saken och alla bara sitter och väntar på en inbjudan...
    Och jag skulle hellre hinta själv om det var viktigt för mig att ha en hippa, än att sitta besviken efteråt om jag inte fick någon. 
    Det jag menar med att inte hinta är att inte säga "Jag vill ha en möhippa!!!" eller "Hur går det med planeringen inför möhippan, hint hint?" eller "En möhippa hade ju varit kul hint, hint" - DET tycker jag att blivande maken i så fall kan ägna sig åt.
  • Joffan

min älsking är den mäst underbara i hela världen men att planera saker är absolut inte hans grej, det är alltid jag som gör det. Känns lite förnedrande att måsta be honnom eftersom jag skulle vilja att han fattade själv att göra det, men vill jag ha en hippa så måste jag nog prata med honom tror jag...

• Sebastiána
    Wintercandles skrev 2011-03-14 10:40:00 följande:
    Jag vill nog tro att din kille redan har fixat det genom mailkontakt eller liknande. Man ska aldrig behöva hinta om att få en möhippa. Det känns ju påtvingat :( Tanken är ju att det ska vara en överraskning till den kommande bruden, då ska man ju inte fixa den själv. 
    Jag håller tummarna för att du har vänner med fantasi & att du får en :) 
    Precis. En fd kollega till mig gick runt som en äggsjuk höna flera månader innan bröllopet och pratade om den där möhippan på var och varannan fikarast. Hon var först orolig över vad vännerna skulle tänkas hitta på, men ju närmare bröllopet kom desto mer övertygad (och ledsen) var hon att hon inte skulle få någon möhippa. Alla helgerna var ju uppbokade. Det var ju stört omöjligt att det skulle bli något. Men två veckor innan bröllopet kidnappade de henne. Den där konferensen hon trodde att hon skulle på på fredagen var bara en dimridå som vår chef hjälpt till att ordna tillsammans med blivande maken. Hon var så nöjd och glad för hippan. De gjorde bara saker hon tyckte var roligt och själva kidnappningen var bland det allra roligaste. Just det där att hon inte haft en aning. Så man vet aldrig!
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 10:50:17 följande:
    Det jag menar med att inte hinta är att inte säga "Jag vill ha en möhippa!!!" eller "Hur går det med planeringen inför möhippan, hint hint?" eller "En möhippa hade ju varit kul hint, hint" - DET tycker jag att blivande maken i så fall kan ägna sig åt.
    Då förutsätter det ju att ens blivande faktiskt känner ens vänner... Eller i alla fall att han känner de vänner som är mest troliga att dom planerar möhippan.
    Annars ska han ju ringa en okänd människa och säga att "jo jag är XX blivande make, jag vill bara veta hur det går med hennes möhippa?"

Aldrig att dom misstänker att bruden har bett sin make att ringa då..
    Då är det mer ärligt enligt min mening att säga till sina vänner att "jag hoppas att min hippa blir en lugn tillställning på kvällen innan bröllopet så att så många som möjligt har en chans att vara med. Jag har sett sååå fram emot en helkväll med snack och lite hemgjorda spabehandlingar tillsammans med tjejerna"

Om ens vänner inte bor i samma stad eller ens i samma land så kan det vara svårt för maken att ta den kontakten. Och DET skulle jag anse som ännu mer tvingande i så fall om min kompis man ringde mig och undrade hur långt jag kommit i planerna om hennes möhippa, eller frågar om jag har tänkt anordna en sån...
    Om bruden pratar lite löst om hur hon hoppas hippan ska bli så kan jag ju antingen tänka att "hoppas att den som anordnar hippan också får höra det där" eller "åh vilken bra idé det ska jag ordna åt henne" 
  • Chatarina

Jag hoppas innerligt att jag slipper en hippa. Känns bara så onödigt...

• Sebastiána
    Chicita skrev 2011-03-14 11:04:06 följande:
    Då förutsätter det ju att ens blivande faktiskt känner ens vänner... Eller i alla fall att han känner de vänner som är mest troliga att dom planerar möhippan.
    Annars ska han ju ringa en okänd människa och säga att "jo jag är XX blivande make, jag vill bara veta hur det går med hennes möhippa?"

Aldrig att dom misstänker att bruden har bett sin make att ringa då..
    Då är det mer ärligt enligt min mening att säga till sina vänner att "jag hoppas att min hippa blir en lugn tillställning på kvällen innan bröllopet så att så många som möjligt har en chans att vara med. Jag har sett sååå fram emot en helkväll med snack och lite hemgjorda spabehandlingar tillsammans med tjejerna"

Om ens vänner inte bor i samma stad eller ens i samma land så kan det vara svårt för maken att ta den kontakten. Och DET skulle jag anse som ännu mer tvingande i så fall om min kompis man ringde mig och undrade hur långt jag kommit i planerna om hennes möhippa, eller frågar om jag har tänkt anordna en sån...
    Om bruden pratar lite löst om hur hon hoppas hippan ska bli så kan jag ju antingen tänka att "hoppas att den som anordnar hippan också får höra det där" eller "åh vilken bra idé det ska jag ordna åt henne" 
    För vår del har vi ett exceldokument med samtliga gästerns namn, telefonnummer, e-post och adress. Min blivande vet också vilka mina närmaste vänner är eftersom vi har varit tillsammans i 6 år och jag har pratat och umgåtts med dessa under tiden.

När vännerna är spridda i olika delar av världen är det givetvis svårt att få till något.
  • Sebastiána
    Chatarina skrev 2011-03-14 11:13:30 följande:
    Jag är tudelad. Å ena sidan vill jag ha en hippa å andra sidan är jag lite nervös för vad de i så fall skulle hitta på eller om de tar mig när jag känner mig som mest ofräsch och egentligen bara vill sitta och sunka i soffan.

Min syster är tärna. Det är inte en tärnuppgift att fixa en möhippa, men det är kanske något för en syster. Hon är inte särskilt bra på att fixa såna saker, men hennes man är ganska finurlig. Han ska vara toastmaster och har därför begärt in den där excellistan (det var han som tipsade oss om att göra den) med alla inbjudnas kontaktuppgifter så min tärna/syster har all info. Nu är bara frågan om hon kan, orkar, vill fixa någon form av hippa. Det finns bara två tillfällen när de kan ta mig så nu är jag väldigt nervös för mina resor till Skåne
  • nikkihag
    Chatarina skrev 2011-03-14 11:13:30 följande:

Skönt att det finns delade meningar, persoligen tycker jag det finns viktigare saker att fokusera på :)

• Joffan
    nikkihag skrev 2011-03-14 12:06:24 följande:

Skönt att det finns delade meningar, persoligen tycker jag det finns viktigare saker att fokusera på :)
    Vad tycker du själv att man borde fokusera på?
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 11:39:40 följande:
    För vår del har vi ett exceldokument med samtliga gästerns namn, telefonnummer, e-post och adress. Min blivande vet också vilka mina närmaste vänner är eftersom vi har varit tillsammans i 6 år och jag har pratat och umgåtts med dessa under tiden.

När vännerna är spridda i olika delar av världen är det givetvis svårt att få till något.
    Jo men då har du ju en annan situation än TS... Glad
    Och som jag skrev i mitt första inlägg så är ju hennes situation unik. Så om det är viktigt för henne att ha en hippa så tycker jag inte att det är fel att hinta och ge tips om hur dom kan få ihop en sån.

Däremot tycker jag att det är lite fult om man skulle önska dyra saker att göra, eller säga att XX-hippa var heeelt underbar (den som kostade x-antal tusenlappar för varje deltagare) och säga att man vill ha något liknande.

Om man bara önskar en hippa, inga direkta preferenser och dessutom talar om att man är jättenöjd med att bara träffas och umgås i lugn och ro, och gärna i anslutning till bröllopet så att de som ska komma inte behöver ta ledigt och åka en extra vända flera veckor innan. Så tycker inte jag att det är fult.
    Snarare kan man då som "festfixare" kanske pusta ut och inte behöva få panik för att ingen kan komma och att man inte ska hinna fixa något... 
  • Joffan

Det jag önskar mig är att få spendera lite tid med mina vänner  utan att behöva tänka på blöjbyten, mat och sovtider och annat som hör till småbarns vardagen. Älskar att vara mamma men ibland behöver man lite variation... :)

• Chicita
    Joffan skrev 2011-03-14 14:09:54 följande:
    Det jag önskar mig är att få spendera lite tid med mina vänner  utan att behöva tänka på blöjbyten, mat och sovtider och annat som hör till småbarns vardagen. Älskar att vara mamma men ibland behöver man lite variation... :)
    Det låter som en bra grund...

Och som sagt, säg till någon som står dig nära att du önskar att ni kunde ha en spa-kväll hemma hos någon (eller kanske på hotellet där dina vänner ska bo om hotellet tillåter utomstående på sin spaavdelning).
    Bara att vira in sig i en handduk och göra ansiktsmask, hårinpackning, lite fotvård och kanske massera varandras nacke/ axlar och ta ett glas vin ihop kan ju vara en underbar möhippa.
    Träffar man inte sina vänner så ofta så är ju det ren lyx att tillbringa tid med dom.
    Och tid kostar inte så mycket

Lycka till, hoppas du får den hippa du önskar och att du känner att du fått lite råd som hjälper dig i alla fall Solig 
  • Lysdioda

Det kan ju vara så att det blir ett färre antal som kan vara med på möhippan eftersom de är så utspridda, men du har ju faktiskt ett gäng i Sthlm och ett i Gbg som kanske kan få ihop nåt. Nu vet jag ju inte hur de i Finland bor heller, men det skulle ju också gå att ordna nåt på en kryssning mellan Finland och Sverige om nån orkar rådda i det. Det blir ju väldigt mycket mer jobb att få saker och ting att gå ihop sig när det är lite plottrigt på världskartan.

Även om många vill vara med på möhippa så går det inte att få med allesammans som regel, eftersom folk har annat inbokat och också begränsas av allt ifrån barnvakt, ekonomi, tid, avstånd och sådant.

Om du har nån känsla för vem som skulle kunna dra igång en möhippa, som du kanske ordnat för, eller som gift sig tidigare, som står dig lite närmare, så skulle jag prata löst med denna person.

Sen är det ju löjligt lätt och billigt att ta sig mellan London och Sverige så du ska inte helt räkan bort tärnan heller :)

Hoppas du får en dag eller kväll tillsammans med vännerna. Går det inte att få ihop så kan du ju själv ta initiativet att bjuda hem dem tillsammans till dig efter bröllopet för att samla alla återigen och då ha lite mys och i stället styra lite över en tjejkväll med matprat då.

• polkapinne
    Chicita skrev 2011-03-14 13:56:50 följande:
    Jo men då har du ju en annan situation än TS... Glad
    Och som jag skrev i mitt första inlägg så är ju hennes situation unik. Så om det är viktigt för henne att ha en hippa så tycker jag inte att det är fel att hinta och ge tips om hur dom kan få ihop en sån.

Däremot tycker jag att det är lite fult om man skulle önska dyra saker att göra, eller säga att XX-hippa var heeelt underbar (den som kostade x-antal tusenlappar för varje deltagare) och säga att man vill ha något liknande.

Om man bara önskar en hippa, inga direkta preferenser och dessutom talar om att man är jättenöjd med att bara träffas och umgås i lugn och ro, och gärna i anslutning till bröllopet så att de som ska komma inte behöver ta ledigt och åka en extra vända flera veckor innan. Så tycker inte jag att det är fult.
    Snarare kan man då som "festfixare" kanske pusta ut och inte behöva få panik för att ingen kan komma och att man inte ska hinna fixa något... 
    Precis. Jag menar inte att man ska hinta om att man vill ha dyra aktiviteter eller en dag planerad in i minsta detalj utan bara en lugn kväll tillsammans med sina vänner.

Sen tycker jag också det blir värre om min blivande skulle ringa upp en eller flera av de bjuda och fråga om min hippa. Det känns helt fel, då påpekar jag det hellre själv. Känns ärligare och så slipper de få panik i tron om att jag kanske vill ha något stort.  
  • Joffan

Tror nästan att jag kommer att få en hippa, men vågar inte hoppas för myckte så att jag inte blir besviken. Har annars fåt frågan av många "när är din hippa" vet inte riktigt vad jag skall svara på sådant...

• Aniara4
    Joffan skrev 2011-05-18 17:58:12 följande:
    Tror nästan att jag kommer att få en hippa, men vågar inte hoppas för myckte så att jag inte blir besviken. Har annars fåt frågan av många "när är din hippa" vet inte riktigt vad jag skall svara på sådant...
    Om nån skulle fråga mig skulle jag nog stirra storögt på dem och svara "men hur ska jag kunna veta det? jag är ju bruden!"
Svar på tråden Hur ska jag göra för att få en möhippa???