• laloo

Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?

Min blivande mans bror med familj ska ha barnkalas för sin son dagen efter vårt bröllop, och jag undrar nu om det är orimligt av mig att inte vilja gå?

Vi gifter oss i maj och har inte tagit ut någon ledighet i samband med bröllopet, så söndagen efter bröllopet är egentligen den enda dagen vi har ledigt tillsammans, där vi bara kan få ägna oss åt, och rå om, varandra. Och dels vill man väl kanske bara få slappna av och ta det lite lugnt den dagen. Jag känner inte alls för att dedikera den dagen till ett barnkalas.

Hur skulle ni andra resonera?

• Svar på tråden Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?
  • laloo

Vi har båda två varit gifta innan, kanske är det därför min man inte känner att det är så särskilt speciellt denna gång, och inte har något emot att gå på barnkalas dagen efter... För mig är det dock ändå väldigt speciellt- visst vi har båda gjort det här med bröllop förut, men det är ändå första gången vi gifter oss med varandra! Bara för att vi har båda varit gifta förut så gör väl inte det automatiskt vår första dag tillsammans som man och hustru mindre viktig? Vi ska heller inte ha en stor fest efteråt, utan vi har bara bjudit vår närmsta familj och vänner o bjuder på bubbel & snittar och tårta efteråt- så det blir ju inte världens hålligång. Men jag skulle ändå vilja ha dagen efter med bara honom, det är den enda dagen i samband med bröllopet vi kommer få ha ensamma, sen på måndag är det ju jobb i vanlig ordning som gäller. Kan inte låta bli att känna mig lite ledsen, men samtidigt lite självisk eftersom det då går ut över hans brorson.

• Äppelkärna

Jag instämmer med ovanstående råd om att fira hans brorson en annan dag, fanns väl ingenting roligare som barn än att bli "dubbelfirad"! När ett paket på posten kom ngn dag senare eller ngn släkting kom förbi och överraskade med kakor eller en present i efterhand, då kände man sig ju verkligen speciell och ihågkommen! Har du pratat med din blivande man om alternativet att göra så? Kanske kan det vara presenten i sig, att ni spenderar en annan dag med brorsonen och gör ngt kul ihop alla tre -så har pojken ngt kul att se fram emot och din blivande man får möjlighet att tillbringa mer kvalitetstid med den brorson han verkar bry sig väldigt mkt om än han skulle göra om ni besöker kalaset tillsammans med alla andra närvarande...
    Jag hoppas ni tar ett nytt samtal om det här och kommer överens för det är klart du vill tillbringa söndagen med din nyblivna make! Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• queenelin

Jag skulle vänligt tacka nej! Säga att det vore jättekul men att ni kommer nästa år istället. De borde förstå att man är lätt trött dagen efter sitt bröllop. De kanske till och med bara bjudit in er för syns skull, men inte förväntar er alls att ni ska komma?

• Aniara4

Eftersom mannen inte lyssnar på dig tror jag också det bästa är att be brorsan prata med honom och säga åt honom att inte komma utan tillbringa dagen med sin nyblivna hustru, och kanske samtidigt föreslå vilken annan dag ni kan komma och gratta brorssonen.

• Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-03-14 12:26:11 följande:
    Eftersom mannen inte lyssnar på dig tror jag också det bästa är att be brorsan prata med honom och säga åt honom att inte komma utan tillbringa dagen med sin nyblivna hustru, och kanske samtidigt föreslå vilken annan dag ni kan komma och gratta brorssonen.
    Bästa tipset tycker jag!
  • 1995 11 17
    laloo skrev 2011-03-14 10:53:19 följande:
    Vi har båda två varit gifta innan, kanske är det därför min man inte känner att det är så särskilt speciellt denna gång, och inte har något emot att gå på barnkalas dagen efter... För mig är det dock ändå väldigt speciellt- visst vi har båda gjort det här med bröllop förut, men det är ändå första gången vi gifter oss med varandra! Bara för att vi har båda varit gifta förut så gör väl inte det automatiskt vår första dag tillsammans som man och hustru mindre viktig? Vi ska heller inte ha en stor fest efteråt, utan vi har bara bjudit vår närmsta familj och vänner o bjuder på bubbel & snittar och tårta efteråt- så det blir ju inte världens hålligång. Men jag skulle ändå vilja ha dagen efter med bara honom, det är den enda dagen i samband med bröllopet vi kommer få ha ensamma, sen på måndag är det ju jobb i vanlig ordning som gäller. Kan inte låta bli att känna mig lite ledsen, men samtidigt lite självisk eftersom det då går ut över hans brorson.
    Jag tycker inte på något sett att man kan säga att ert bröllop är mindre viktigt eller betydelsefullt bara för att ni varit gifta på vars ett håll innan.
    Jag antar att ni väljer att gifta er för att ni känner stor kärlek till varandra och det är ju den som ska firas. Och jag tror som flera andra här att ni kommer vara helt slut dagen efter. både i kropp och knopp. Du nämner att det ska var ett litet bröllop med bara dem närmsta men det gör inte heller det mindre viktigt.

Jag hoppas ni finner en lösning på detta, skulle ju vara väldigt trist om erat äktenskap börjar med att ni är oense om detta och att din man går och du stannar hemma ensammen.

Jag sänder dig en stor styrkekram Solig  
  • laloo

Det är skönt att det inte bara är jag som resonerar som jag gör, och att ni inte tycker jag är helt orimlig, och gör att jag känner att jag borde stå på mig lite i den här frågan. Min blivande vill gärna att vi bara stryker ett streck över det och inte pratar om det mer och gör på hans sätt- och så är allt som vanligt igen... medans jag inte fungerar på samma sätt.

Tyvärr bor inte hans bror med familj på samma ort som vi gör, så att svänga förbi en annan dag för att fira hans brorson är inte helt enkelt.

• livan86

jag hade nog INTE gått på kalaset. och det vore mer orimligt att Gå än att inte gå!!

dagen efter bröllopet är väl givet för att vara er första dag tillsammans?

www.lolfestservice.se - När ni behöver hjälp på festen!
  • laloo
    livan86 skrev 2011-03-14 13:31:15 följande:
    jag hade nog INTE gått på kalaset. och det vore mer orimligt att Gå än att inte gå!!

dagen efter bröllopet är väl givet för att vara er första dag tillsammans?
    www.lolfestservice.se - När ni behöver hjälp på festen!
    Jag tycker precis så!

men det känns ju inte jätteroligt heller att bli lämnad ensam hemma för att han ska gå på kalaset.
Svar på tråden Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?