• MeahJ

När sätta O.s.a inför bröllop?

Vi kommer att sätta o.s.a 2 månader innan bröllopet och inbjudningarna går ut 4 månader innan bröllopet.

• MeahJ
    GnuGS skrev 2011-03-16 20:37:10 följande:
    Ännu ett OT-inlägg om överraskningsfester, nu när vi börjat...

Håller med prinsessanochgrodan. Jag frågade M2B ifall han hade hört om några erfarenheter av överraskningsbröllop, och det hade han – om än bara ett enda.

Det var hans faster och hans kusiner, som blev bjudna på ”dop” på Gotland. Dopet visade sig även vara ett bröllop. Kusinerna hade åkt dit och kände sig lite lurade – eftersom de hade velat köpa bröllopspresent, klä sig annorlunda etc, men de tyckte ändå att det hade varit helt OK och ett fint bröllop.

Fastern, däremot, hade blivit riktigt, riktigt sur. Hon hade tackat nej till dopet, som hon inte tyckte att hon orkade/kunde/hann åka till (från Stockholm). Men ett bröllop hade hon alla gånger farit till.
    Hon kände sig snuvad på att bli bjuden på ett bröllop, och uppfattade det som en snudd på fientlig handling från denna gren av släkten (på hennes f d mans sida; tror inte han var där). Hon anade att det hela helt enkelt var ett sätt att hålla nere antalet gäster och få exempelvis sådana som hon att inte komma – vilket hon tyckte var fräckt, eftersom de som gifte sig hade varit bjudna på många av hennes familjs fester.

Nu var det kanske inte alls så de resonerade, och denna faster är en dam med skinn på näsan och många åsikter. Tydligen blev detta ändå någon hon surade över i flera år efteråt..!

Min M2B hälsar att han personligen skulle känna sig snuvad på att ordna en svensexa om han blev bjuden på en väns födelsedagsfest som visade sig vara även ett bröllop, och att han skulle ordna en riktigt nedrig svensexa i efterhand istället. (Han brukar annars ordna kul och relativt snälla svensexor...)

Så om ni har släktingar och vänner med synpunkter på allt möjligt så kommer de säkert att ha det även på att ni valt att ha ett överraskningsbröllop, även om det kommer först efteråt... Bara ni är beredda på detta, så..!
    Tänk också på hur ni gör om ni får nejtack från vänner som ni anar skulle komma om de visste att det gällde ett bröllop. De kanske istället tackar ja till någons bröllop samma dag – jag skulle i alla fall prioritera en ganska nära väns bröllop framför en närmare väns 30-/40-årsfest, om inbjudningarna kom samtidigt.
    Jag tycker det är en intressant diskussion ni har om överraskningsfester. Men ta hellre det i en egen tråd.
    Denna tråd handlar om osa för en bröllopsinbjudan.
Svar på tråden När sätta O.s.a inför bröllop?