• GnuGS

Vi fick en inbjudan där det stod...

Vi skrev så här i ett stycke i vårt informationsblad:

Presenter?  Den bästa presenten till oss är Er närvaro vid vigsel och fest! För den som ändå önskar ge en gåva finns en önskelista på hemsidan.
       Brudgummens mor XY koordinerar listan och även en insamling. Kontakta gärna henne på: XXXXXXX eller tel XXXXXXXXXXXXXXXXX. (Enligt gammal, svensk tradition överlämnas eventuella presenter i första hand vid lysningsmottagningen.)”

På den delen av hemsidan finns ännu inte så mycket information, mer än att information kommer senare. Vi kommer att ha en önskelista där med konkreta önskemål, och så har min SM2B (blivande svärmor) två saker att samla pengar till.
    Vårt krux är att vi önskar oss heeeeelt olika saker. Jag vill helst ha pengar till en resa, M2B älskar prylar, paket och presenter och vill helst ha så traditionella grejer som möjligt (helst tennpokaler med inskriptioner och sådant, av den typ somliga män fick till sina 60-årsdagar förr i tiden).
    Kompromissen blir nog att vi får önska oss husgeråd, sängkläder, presentkort och liknande... (Vi har ännu inget gemensamt hushåll eller hem, så det behövs faktiskt en del prylar – även om vi som de flesta andra egentligen har skåpen full.) Tror att många kommer att ge oss typ champagneflaskor!
    Vi ska också önska oss pengar till ett visst, välgörande ändamål.

• GnuGS
    TheD skrev 2011-03-19 15:15:15 följande:
    Även om man inte tar för givet så hör det till att ge n¨gåt vid brölllop. Helst inte en fula tantskål!!! :p
    Vi kollade i en etikettbok från 1947 med ytterst formella råd, och där uppmanades det blivande brudparet att upprätta en önskelista, med konkreta önskemål om saker de tu skulle behöva – för att underlätta för gästerna. (Dock minns jag inte om man uppmanades nämna önskelistan alls, antagligen inte. Om jag minns rätt skulle den antas finnas tillgänglig hos samma person som tog emot svar – antagligen brudens föräldrar eller så.)
    Det är väl ingen skllnad om man i mer modern stil önskar sig pengar till en resa.
    I andra länder är det vanligt att man gör så. Min syster och svåger – som bor i ett sydeuropeiskt land – hamnade i Indien med hjälp av bröllopsgästerna!
    De få gäster som hittills frågat mig om vad vi önskar oss har sett mycket lättade ut när de fått höra om att det kommer att finnas en insamling till något (så att de vet att de inte måste tänka ut och köpa en present om de inte kommer på någon).
  • GnuGS
    TheD skrev 2011-03-19 16:33:59 följande:
    Och vår önskelista finns tillgänglig hos värdparet: bidrag till resa :)

Så jag vet inte varför du har citerat det jag har skrivit..?
    Ta det inte personligt, jag ville bara haka på det du skrev om att det hör till att ge någon gåva på bröllop.
Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...