Vi fick en inbjudan där det stod...
att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??
Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..
att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??
Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..
Det är klart man kan. Många gör så.....
Vi önskar oss också bidrag till resan, men vi skriver inte det på inbjudan.. tycker jag inte man gör alls oavsett vad man önskar sig. Möjligen om man skickar med ett informationsbrev, men i en ren inbjudan tycker jag bara att det ska stå var och när typ :-P Vi har länkat vidare till en hemsida där det finns mer info om vägbeskrivning, önskelista osv.. känns bättre än att skriva "Ni är bjudna - det här vill vi ha"
Vi har också önskat oss bidrag till bröllopsresan, men vi nämde det i informationsbladet. I inbjudan skulle något sådant kännas väldigt ofint....
Vi önskar oss också det. Men vi skrev det på en hemsida som vi skrev en länk till i inbjudan.
Formulerade oss ungefär som så att vi i första hand önskar oss att gästerna förgyller vår vigsel med sin närvoro. Men önskar de att ge oss något ytterligare så får de gärna ha i åtanke att vi redan har det mesta varför vi hellre vill få hjälp med att komma iväg på den bröllopsresa vi drömmer om.
Helt klart kan ni göra så tycker iaf jag. Om man tycker det känns fel att önska pengar kan man ju alltid önska sig resecheckar istället.
Vi skrev så här i ett stycke i vårt informationsblad:
”Presenter? Den bästa presenten till oss är Er närvaro vid vigsel och fest! För den som ändå önskar ge en gåva finns en önskelista på hemsidan.
Brudgummens mor XY koordinerar listan och även en insamling. Kontakta gärna henne på: XXXXXXX eller tel XXXXXXXXXXXXXXXXX. (Enligt gammal, svensk tradition överlämnas eventuella presenter i första hand vid lysningsmottagningen.)”
På den delen av hemsidan finns ännu inte så mycket information, mer än att information kommer senare. Vi kommer att ha en önskelista där med konkreta önskemål, och så har min SM2B (blivande svärmor) två saker att samla pengar till.
Vårt krux är att vi önskar oss heeeeelt olika saker. Jag vill helst ha pengar till en resa, M2B älskar prylar, paket och presenter och vill helst ha så traditionella grejer som möjligt (helst tennpokaler med inskriptioner och sådant, av den typ somliga män fick till sina 60-årsdagar förr i tiden).
Kompromissen blir nog att vi får önska oss husgeråd, sängkläder, presentkort och liknande... (Vi har ännu inget gemensamt hushåll eller hem, så det behövs faktiskt en del prylar – även om vi som de flesta andra egentligen har skåpen full.) Tror att många kommer att ge oss typ champagneflaskor!
Vi ska också önska oss pengar till ett visst, välgörande ändamål.
Vi skrev det på inbjudan eftersom inbjudan nästan va som ett halvt A4 på längden och att det hade sett jätte konstigt ut med ett infoblad på två meningar. Hade några som fick titta igenom inbjudan och de tyckte att den var jätte fin. Har inte hört något negativt om inbjudan förutom att det var den del som ville ha ett kontonummer att föra över pengar till. Så ett tips glöm inte att skriva ut kontonummer.
Vi önskar oss bidrag till bröllopsresa men det vi INTE på inbjudan utan det är något värdparet (mina föräldrar) mailade ut...innan folk kontaktar dem för dumma idéer om presenter vi inte vill ha :p
Vi önskar oss också bidrag till resan. Varför skulle det vara en "ful" sak att önska sig?
Vi skrev på inbjudningskorten
"I bröllopspresent önskar sig Brudparet bidrag till smekmånaden som bär av till USAs Östkust"
Så kan man spexa till det lite om man inte "bara" vill komma med ett kuvert.
Vi skrev det med i inbjudan samma sak.
Tycker inte hellerdet är fult!
Bättre att vara rakt och ärlig, annars skulle alla önskelistor vara fula bara att folk försöker smyga med dom, men ändå är det samma sak och lika fult i så fall ;)
Så här ser våra inbjudningar ut i mitten, till vänster är det ett rim på att vi önskar få åka på bröllopsresa och bla bla. till höger är den riktiga inbjudan.