• minnilee

Vi fick en inbjudan där det stod...

att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
    Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??

Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..

• Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...
  • TheD
    GnuGS skrev 2011-03-19 19:06:42 följande:
    Ta det inte personligt, jag ville bara haka på det du skrev om att det hör till att ge någon gåva på bröllop.
    Ahh oki! Glad Då ber jag om ursäkt!
  • Bondbrud

Vi önskar oxå ett litet bidrag till framtida bröllopsresan, MEN........... de skriver vi inte i inbjudan utan man kan registrera sig här på bröllopstorget ang, önskelista eller hos värdparet om man har såna!

• eigollet

"Vi undanber oss presenter men bidrag till bröllopsresan mottages tacksamt" skrev vi. Ingen tyckte det var konstigt. Inget tvång, ingen specificerad summa. och skönt för oss att släpa presenter, dessutom har vi FULLT av saker i huset redan. Skrattande

Har varit på en del bröllop nu och det är inte ett alls ovanligt önskemål av brudparen.

• RiNa

Som gäst uppskattar jag att få en önskelista i informationsbladet. Det underlättar både för gästen och för brudparet som slipper byta presenter det första de gör som gifta.
    Att önska sig pengar tycker jag inte är något konstigt och har man inte så mkt pengar att ge så får man ge vad man kan. Tycker det tillhör att man lämnar en present/pengar när man blir bjuden på bröllop/ fest/ dop eller liknande.
    Vi kommer önska oss pengar och skriva det i infobladet som ett tips till gästerna sen är det upp till dem. Men självklart blir man ju glad bara de kommer och delar vår speciella dag.

• moom
    impegno di nozze skrev 2011-03-19 13:57:48 följande:
    Nu är det ju så att det går att ha delade åsikter. Vissa tycker det är okej med önskelista på inbjudningskorten och vissa inte. Jag tillhör som Annaodennis den senare skaran. Det är liksom det som är diskussionen och det finns ingen anledning för dig att försvara ditt val. Är du trygg med ditt beslut så bör det räcka.

Vi har valt bort att be om presenter överhuvudtaget. Vill någon ge oss något så är det upp till dem. Vi kommer absolut inte ha ett presentbord och öppna presenter på festen heller. Det som gör det ofint att placera en önskelista i inbjudan är att det är den första formella kontakten med gästerna vilket gör att ni förmedlar att presenterna är viktiga för er, oavsett en blygsam formulering. Ett bättre alternativ tycker jag då är att ge en lista till den som tar emot anmälningarna eller skriva det på en bröllopssida. Då kan den som är intresserad söka informationen själv. Att lämna listan i inbjudan säger enligt min uppfattning "..och glöm inte presenterna!".
    Men det handlar inte om någon önskelista på inbjudningskorten, läs TS.
    Det handlar om att önska sig bidrag till bröllopsresa istället för presenter och om det är ok att skriva på inbjudningskortet att om någon vill ge en present så är ett bidrag till bröllopsresan välkommet.
  • AnnaoDennis
    eigollet skrev 2011-03-19 20:59:45 följande:
    "Vi undanber oss presenter men bidrag till bröllopsresan mottages tacksamt" skrev vi. Ingen tyckte det var konstigt. Inget tvång, ingen specificerad summa. och skönt för oss att släpa presenter, dessutom har vi FULLT av saker i huset redan. Skrattande

Har varit på en del bröllop nu och det är inte ett alls ovanligt önskemål av brudparen.
    Men här är ju precis det jag menar, vi undanber oss pressenter. men vi ta gärna emot era pengar.
    Det låter riktigt illa...
    Jag skulle köpt en pressent iaf om jag fick en sån inbjudan,  annat fall ger jag pengar, men inte när personen i fråga har tiggt om dom.
  • Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-20 10:51:26 följande:
    Men här är ju precis det jag menar, vi undanber oss pressenter. men vi ta gärna emot era pengar.
    Det låter riktigt illa...
    Jag skulle köpt en pressent iaf om jag fick en sån inbjudan,  annat fall ger jag pengar, men inte när personen i fråga har tiggt om dom.
    Det är inte att tigga.
    Vad synd att du uppfattar det så! Obestämd
    Du kanske borde tänka om - ett brudpar menar aldrig att tigga, så får du en sån inbjudan någon gång så kan du tänka att det bara är ett tips och att det går lika bra med en present och inget alls.
    De flesta brudpar här inne är helt överrens om det.

Bara en tanke om du nu skulle få en inbjudan!

Annars går det alltid bra att stanna hemma om man nu skulle bli sur :)
  • Emblas Mamma

Sen ka nman ju säga det på olika sätt också för att det inte ska misstolkas..
    Nu förklarar jag det bara ur min synpunkt och säkerligen många andras för att ge förståelse!
    Då behöver man ju inte alltid tänka det värsta när man får inbjudan och istället se det från ett annat perspektiv utan att tolka det som man vill och som man tror,
    nu får ni en insikt i hur vi tänker med!

En gåva är verkligen inte nödvändigt att ge till oss, men vi blir tacksamma över pengar hellre än presenter ifall det nu skulle vara så att någon vill ge en gåva!
    Och av den anledning att vi är mitt uppe i en flytt och kommer bo trångt framöver.
    Vart ska vi ha sakerna? ute i hönshuset förmodligen. Inte så roligt att slänga grejerna där för att man inte får plats i det lilla huset. Därför tycker jag det är superbra med ett tips om att gåvor ej behövs men om det nu skulle vara någon som ville ge så är det bättre med pengar till bröllopsresan!
    :)

• AnnaoDennis
    Emblas Mamma skrev 2011-03-20 11:45:51 följande:
    Det är inte att tigga.
    Vad synd att du uppfattar det så! Obestämd
    Du kanske borde tänka om - ett brudpar menar aldrig att tigga, så får du en sån inbjudan någon gång så kan du tänka att det bara är ett tips och att det går lika bra med en present och inget alls.
    De flesta brudpar här inne är helt överrens om det.

Bara en tanke om du nu skulle få en inbjudan!

Annars går det alltid bra att stanna hemma om man nu skulle bli sur :)
    Jag kan inte föreställa mig att nån i min bekantskapskrets skulle få för sig att ha en sån inbjudan så jag behöver inte oroa mig så mkt för det, sen blir jag absolut inte sur för att vissa tycker att det är ok att vara fräck i sin bröllopsinbjudan.
    Sånt har inte jag tid att sura över ;)
  • Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-20 12:08:42 följande:
    Jag kan inte föreställa mig att nån i min bekantskapskrets skulle få för sig att ha en sån inbjudan så jag behöver inte oroa mig så mkt för det, sen blir jag absolut inte sur för att vissa tycker att det är ok att vara fräck i sin bröllopsinbjudan.
    Sånt har inte jag tid att sura över ;)
    Det är ju precis det du verkar göra nu!
    Men okej, du surar inte men..

Men en sak ska du veta: vi tigger inte! Inte när vi säger att vi inte bryr oss om presenter och gåvor!
    Vi är mer för tips OM någon VILL ge oss en gåva. Det är inte ens en önskelista!
    Det är ett tips till dom som vill ge gåvor, men inget är nödvändigt!

Förstår inte hur det kan vara att tigga!

Tycker det är viktigt att berätta hur vi menar bakom inbjudan så inte folk ska behöva misstolka och förundra sig.
    detta är ett tips och inget tiggarbrev! Vi har även fått med i rimmet att ingen gåva ska behövas!
    så nej, jag har svårt att se det som ett tiggeri faktiskt..

:)
Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...