• minnilee

Vi fick en inbjudan där det stod...

att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
    Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??

Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..

• Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...
  • impegno di nozze

Vi känner att det viktigaste är att vi faktiskt får gifta oss och presenter känns inte viktigt. Vi har huset fullt ändå! Vi har inte skrivit någon önskelista på vare sig bröllopshemsida eller inbjudningskort. Så nej jag tycker inte det är okej att skriva önskelistan på inbjudningskorten. En hemsida skulle vara ett bättre alternativt isf. Jag tycker det räcker långt att gästerna vill dela den här dagen med oss och allt vad det innebär för dem, och jag är extra tacksam för dem som reser långt för att närvara.

• Emblas Mamma
    MuBu skrev 2011-03-18 16:52:52 följande:
    Ah, för jag såg att mallen var från optimalprint men jag fick det inte att stämma med murgrönan Glad
    får jag fråga vilken storlek du använt på teckensnittet?
    oj! jag minns faktiskt inte riktigt!
    Ni får testa er fram lite på kortet :) Jag har ingen aning faktiskt :/
  • Sebastiána

Jag tycker inte att man ska ha önskelista i inbjudan, men visst kan man önska sig bidrag till bröllopsresa likaväl som man kan önska sig bidrag till nytt kök, espressomaskin, golfklubbor, servis i 24 dela eller vad man nu tycker att man behöver.

• Amejuli
    Emma F skrev 2011-03-18 09:35:20 följande:

Vi vill också önska oss pengar till bröllopsresan, men är det fel att göra så om man redan har bokat den? Vi ska gifta oss en lördag och åker på måndagen, så det var ju ett måste att boka den i förväg.

Vi har ju såklart råd med resan även om vi inte får några bidrag, kommer våra gäster då tycka att pengarna inte alls går till resan?

Jag har en idé som jag vet att några andra gjorde som var i samma situation som er.
    De önskade sig olika saker de ville göra på resmålet och satte ihop det till en önskelista.
    Om man exempelvis ska resa till Barcelona kan man skriva.
    * En fika på la rambla (eller vad gatan nu heter?)
    * Ett besök på XXX-muséet
    * En god middag XXX (restaurang)
    * bidrag till besök på romantiskt spa

Det här kräver förstås lite tankeverksamhet och tid men det kan kanske kännas roligare än att be om pengar till en resa man redan köpt? Bra att tänka på kanske också kan vara att man skriver in aktiviteter som passar alla typer av budgetar och att man skriver "bidrag till...." om det gäller en dyrare aktivitet.
     I tackkorten kan man ju sen också skriva Tack för XXX och fylla i med en aktivitet som just den gästen gav bidrag till. Vill man och har man haft tid med att ta kort under resan, så kan man ju alltid sätta in kort på när man utförde det hela också. Men det kanske är lite överkurs?

Hur som helst, ett litet tips om ni tycker det känns fel att be om bidrag till redan betald resa iaf.
    Annars skulle jag personligen inte ha ont av att brudparet bad om bidrag till en resa som redan var betald.
  • Pendragon

Jag tycker absolut att man kan skriva och önska sig det..
    Faktiskt så låter det mycket trevligare än att bara skriva "vi önskar oss pengar"
    eller hur? :)

• Olga

Jag tänker mer på vad är det som står på er info blad....??
    Hur bygger man upp en sådan?? Jag tänkte mer att på inbjudningskortet ska stå namn, plats, tid, osa, och senare det att man vill ha en liten bidrag istället för presenter eftersom vi ska gifta oss utomlands ändå...så för de på båda sidor dvs härifrån och i et landet vi ska gifta oss i...eftersom vi kan inte transportera alla presenter...
    Eller e jag ute och cyklar helt? Blir det för mkt info på inbjudningskorten??

• AnnaoDennis

Gud jag gillar det inte, tycker att det är fult att skriva vad man önskar sig i inbjuden, som att man är girig och tar förgivet att alla ska ge pressenter.

• MuBu

Om bara skickar ut inbjudningar och inte har informationsblad eller bröllopshemsida tycker jag att man absolut kan skriva i inbjudningarna att man önskar bidrag till smekmånaden, vilket denna tråd handlar om.
    Den handlar inte om en hel önskelista som många ovan verkar tro.
    Sen tycker jag att man kan skriva det på ett fint sätt i inbjudan som tex denna text som jag såg här på bt:
    Det viktigaste är att ni är med att firar vår stora dag med oss!
    Vi önskar oss inga saker, men vill ni fortfarande ge oss en gåva är ett bidrag till vår smekmånad välkommet.

• Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-19 08:35:12 följande:
    Gud jag gillar det inte, tycker att det är fult att skriva vad man önskar sig i inbjuden, som att man är girig och tar förgivet att alla ska ge pressenter.
    Fult? Det tycker jag inte!
    Man är inte mer girig som skriver en antydan om vad man kan ge, mer än om man skriver det i ett blad som följer med eller på sin hemsida eller ringer runt och säger det.
    Det är minst lika girigt isåfall!

Det är skillnad om man inte har någon önskelista alls utan lämnar gästerna att begrunna som dom vill.

Men i vår inbjudan stod även klart och tydligt i rimmet att det är en eventuell present som kanske ska ges och att vi önskar i så fall och att det bara är ett litet tips!
    Det är inget "vi ska ha, eller vi vill ha det här och det här".

Varför skulle det vara fult att ge ett litet tips?
    Ingen av de som blivit inbjudna av oss tycker det är fult!
    Det är precis samma sak att smussla en önskelista till alla eller att ens mamma ska ringa / maila runt och berätta vad brudparet eventuellt önskar sig!!!!
  • AnnaoDennis
    Emblas Mamma skrev 2011-03-19 13:27:21 följande:
    Fult? Det tycker jag inte!
    Man är inte mer girig som skriver en antydan om vad man kan ge, mer än om man skriver det i ett blad som följer med eller på sin hemsida eller ringer runt och säger det.
    Det är minst lika girigt isåfall!

Det är skillnad om man inte har någon önskelista alls utan lämnar gästerna att begrunna som dom vill.

Men i vår inbjudan stod även klart och tydligt i rimmet att det är en eventuell present som kanske ska ges och att vi önskar i så fall och att det bara är ett litet tips!
    Det är inget "vi ska ha, eller vi vill ha det här och det här".

Varför skulle det vara fult att ge ett litet tips?
    Ingen av de som blivit inbjudna av oss tycker det är fult!
    Det är precis samma sak att smussla en önskelista till alla eller att ens mamma ska ringa / maila runt och berätta vad brudparet eventuellt önskar sig!!!!
    Ja precis! jag kan inte förstå hur man kan göra listor eller skicka med ett blad utöver inbjudan där man skriver vad man vill ha. Tycker att det 'är riktigt girigt. Om nån frågar vad vi önskar oss så säger jag pengar, men jag tr inte förgivet att alla som kommer ska ge oss pressenter, det finns dom som kanske inte har råd.
    Och om det finns nån som inte gillar att ge bort pengar, ska den då känna sig dum för att denne kommer med en vas? och för den som kanske bara kan avara 150kr, ska den behöva känna sig dum för att ge det i ett kuvert? man sätter gästen i en knebig sits.
    Om man bara har 150 kr så kan man hitta en pressent som brudparet inte skulle kunna lista ut bara kostade 150kr.
    Nä fy för sånt!
Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...