• minnilee

Vi fick en inbjudan där det stod...

att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
    Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??

Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..

• Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...
  • Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-19 13:46:28 följande:
    Ja precis! jag kan inte förstå hur man kan göra listor eller skicka med ett blad utöver inbjudan där man skriver vad man vill ha. Tycker att det 'är riktigt girigt. Om nån frågar vad vi önskar oss så säger jag pengar, men jag tr inte förgivet att alla som kommer ska ge oss pressenter, det finns dom som kanske inte har råd.
    Och om det finns nån som inte gillar att ge bort pengar, ska den då känna sig dum för att denne kommer med en vas? och för den som kanske bara kan avara 150kr, ska den behöva känna sig dum för att ge det i ett kuvert? man sätter gästen i en knebig sits.
    Om man bara har 150 kr så kan man hitta en pressent som brudparet inte skulle kunna lista ut bara kostade 150kr.
    Nä fy för sånt!
    Vaddå? Nu hänger jag inte med i ditt resonemang!
    Vem har sagt att man MÅSTE ge presenter?

Vi tar inte alls för givet att någon ska ge presenter - du kanske ska läsa mitt inlägg lite noggrannare?

Dessutom är det ett tips, och vi blir precs lika glada för en vas eller annat!
    Några vänner själva sagt till mgi att "vi ska inte ge pengar utan vi ska ge något spännande"
    och jag har bara svarat att det ska bli jättespännande vad dom än väljer, men det som är mest roligt är att dom kommer och att det inte ens behövs någon present!
  • impegno di nozze
    Emblas Mamma skrev 2011-03-19 13:27:21 följande:
    Fult? Det tycker jag inte!
    Man är inte mer girig som skriver en antydan om vad man kan ge, mer än om man skriver det i ett blad som följer med eller på sin hemsida eller ringer runt och säger det.
    Det är minst lika girigt isåfall!

Det är skillnad om man inte har någon önskelista alls utan lämnar gästerna att begrunna som dom vill.

Men i vår inbjudan stod även klart och tydligt i rimmet att det är en eventuell present som kanske ska ges och att vi önskar i så fall och att det bara är ett litet tips!
    Det är inget "vi ska ha, eller vi vill ha det här och det här".

Varför skulle det vara fult att ge ett litet tips?
    Ingen av de som blivit inbjudna av oss tycker det är fult!
    Det är precis samma sak att smussla en önskelista till alla eller att ens mamma ska ringa / maila runt och berätta vad brudparet eventuellt önskar sig!!!!
    Nu är det ju så att det går att ha delade åsikter. Vissa tycker det är okej med önskelista på inbjudningskorten och vissa inte. Jag tillhör som Annaodennis den senare skaran. Det är liksom det som är diskussionen och det finns ingen anledning för dig att försvara ditt val. Är du trygg med ditt beslut så bör det räcka.

Vi har valt bort att be om presenter överhuvudtaget. Vill någon ge oss något så är det upp till dem. Vi kommer absolut inte ha ett presentbord och öppna presenter på festen heller. Det som gör det ofint att placera en önskelista i inbjudan är att det är den första formella kontakten med gästerna vilket gör att ni förmedlar att presenterna är viktiga för er, oavsett en blygsam formulering. Ett bättre alternativ tycker jag då är att ge en lista till den som tar emot anmälningarna eller skriva det på en bröllopssida. Då kan den som är intresserad söka informationen själv. Att lämna listan i inbjudan säger enligt min uppfattning "..och glöm inte presenterna!".

• Emblas Mamma
    impegno di nozze skrev 2011-03-19 13:57:48 följande:
    Nu är det ju så att det går att ha delade åsikter. Vissa tycker det är okej med önskelista på inbjudningskorten och vissa inte. Jag tillhör som Annaodennis den senare skaran. Det är liksom det som är diskussionen och det finns ingen anledning för dig att försvara ditt val. Är du trygg med ditt beslut så bör det räcka.

Vi har valt bort att be om presenter överhuvudtaget. Vill någon ge oss något så är det upp till dem. Vi kommer absolut inte ha ett presentbord och öppna presenter på festen heller. Det som gör det ofint att placera en önskelista i inbjudan är att det är den första formella kontakten med gästerna vilket gör att ni förmedlar att presenterna är viktiga för er, oavsett en blygsam formulering. Ett bättre alternativ tycker jag då är att ge en lista till den som tar emot anmälningarna eller skriva det på en bröllopssida. Då kan den som är intresserad söka informationen själv. Att lämna listan i inbjudan säger enligt min uppfattning "..och glöm inte presenterna!".
    För oss är det inte första kontakten med inbjudningarna.
    Vi har skickat ut spara-datum kort och att dom är välkomna på bröllop innan så det var ingen nyhet.
  • TheD
    AnnaoDennis skrev 2011-03-19 08:35:12 följande:
    Gud jag gillar det inte, tycker att det är fult att skriva vad man önskar sig i inbjuden, som att man är girig och tar förgivet att alla ska ge pressenter.
    Jag provade med mina föräldrar "ja och så skriver vi i inbjudningskorten om bidrag till resn" ;) jag fick frågan "sen när gör man det???" Ingen av de hade hört att man gör så och inte jag heller för den delen men jag ville sederas min.

Inbjudan ska vara separat i mina ögon. Sen sköter värdparet/kontaktpar, nu hur man har lagt upp det hela kontakten med gästerna ang. ev. presenter.

:)

Även om man inte tar för givet så hör det till att ge n¨gåt vid brölllop. Helst inte en fula tantskål!!! :p
  • impegno di nozze
    Emblas Mamma skrev 2011-03-19 14:03:09 följande:
    För oss är det inte första kontakten med inbjudningarna.
    Vi har skickat ut spara-datum kort och att dom är välkomna på bröllop innan så det var ingen nyhet.
    Jag tror du helt missat kontentan av mitt svar :)
  • GnuGS
    TheD skrev 2011-03-19 15:15:15 följande:
    Även om man inte tar för givet så hör det till att ge n¨gåt vid brölllop. Helst inte en fula tantskål!!! :p
    Vi kollade i en etikettbok från 1947 med ytterst formella råd, och där uppmanades det blivande brudparet att upprätta en önskelista, med konkreta önskemål om saker de tu skulle behöva – för att underlätta för gästerna. (Dock minns jag inte om man uppmanades nämna önskelistan alls, antagligen inte. Om jag minns rätt skulle den antas finnas tillgänglig hos samma person som tog emot svar – antagligen brudens föräldrar eller så.)
    Det är väl ingen skllnad om man i mer modern stil önskar sig pengar till en resa.
    I andra länder är det vanligt att man gör så. Min syster och svåger – som bor i ett sydeuropeiskt land – hamnade i Indien med hjälp av bröllopsgästerna!
    De få gäster som hittills frågat mig om vad vi önskar oss har sett mycket lättade ut när de fått höra om att det kommer att finnas en insamling till något (så att de vet att de inte måste tänka ut och köpa en present om de inte kommer på någon).
  • TheD
    GnuGS skrev 2011-03-19 16:19:51 följande:
    Vi kollade i en etikettbok från 1947 med ytterst formella råd, och där uppmanades det blivande brudparet att upprätta en önskelista, med konkreta önskemål om saker de tu skulle behöva – för att underlätta för gästerna. (Dock minns jag inte om man uppmanades nämna önskelistan alls, antagligen inte. Om jag minns rätt skulle den antas finnas tillgänglig hos samma person som tog emot svar – antagligen brudens föräldrar eller så.)
    Det är väl ingen skllnad om man i mer modern stil önskar sig pengar till en resa.
    I andra länder är det vanligt att man gör så. Min syster och svåger – som bor i ett sydeuropeiskt land – hamnade i Indien med hjälp av bröllopsgästerna!
    De få gäster som hittills frågat mig om vad vi önskar oss har sett mycket lättade ut när de fått höra om att det kommer att finnas en insamling till något (så att de vet att de inte måste tänka ut och köpa en present om de inte kommer på någon).
    Och vår önskelista finns tillgänglig hos värdparet: bidrag till resa :)

Så jag vet inte varför du har citerat det jag har skrivit..?
  • Piiiip

Jag tycker också att det är lite smaklöst att skriva ut vad man önskar i inbjudningskort och informationsblad.

Vi hade inte ens tänkt att ha en önskelista, men mina föräldrar har insisterat. Tillslut tog jag en lång fundering och kom ihåg de bröllop jag varit på. I några fall där jag inte känt brudparet så väl har det faktiskt varit väldigt bra att kunna ringa och få veta i vilken butik det finns en lista eller att få några tips från deras föräldrar/tärna/toastmasters.

Så vi har kompromissat. Det står inget i inbjudan och infoblad om vad vi önskar oss. Men om de ringer oss eller våra föräldrar så har de en lista på ett par saker i olika prisklasser och en hänvisning till en butik för de som hellre vill det. För oss spelar det inte så stor roll vad vi får. Det är ju inte för presenterna vi gifter oss!

• GnuGS
    TheD skrev 2011-03-19 16:33:59 följande:
    Och vår önskelista finns tillgänglig hos värdparet: bidrag till resa :)

Så jag vet inte varför du har citerat det jag har skrivit..?
    Ta det inte personligt, jag ville bara haka på det du skrev om att det hör till att ge någon gåva på bröllop.
  • mittid

Ingen har någonsin påstått att man måste ge en present...

Men ingen har väl någonsin kommit tomhänt till ett bröllop, eller har du, eller skulle du?

Såvida paret inte har haft en lysning före!!!

En lysning är om något en "tiggarfest"... typ = "Kom över och ge oss en present för vi ska gifta oss!"
    Vilket var mer eller mindre en regel "förr" i tiden...

Självklart kan man önska ett "bidrag" till det man önskar sig... Vad är problemet med det??????

Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...