Emblas Mamma skrev 2011-03-19 13:27:21 följande:
Fult? Det tycker jag inte!
Man är inte mer girig som skriver en antydan om vad man kan ge, mer än om man skriver det i ett blad som följer med eller på sin hemsida eller ringer runt och säger det.
Det är minst lika girigt isåfall!
Det är skillnad om man inte har någon önskelista alls utan lämnar gästerna att begrunna som dom vill.
Men i vår inbjudan stod även klart och tydligt i rimmet att det är en eventuell present som kanske ska ges och att vi önskar i så fall och att det bara är ett litet tips!
Det är inget "vi ska ha, eller vi vill ha det här och det här".
Varför skulle det vara fult att ge ett litet tips?
Ingen av de som blivit inbjudna av oss tycker det är fult!
Det är precis samma sak att smussla en önskelista till alla eller att ens mamma ska ringa / maila runt och berätta vad brudparet eventuellt önskar sig!!!!
Nu är det ju så att det går att ha delade åsikter. Vissa tycker det är okej med önskelista på inbjudningskorten och vissa inte. Jag tillhör som Annaodennis den senare skaran. Det är liksom det som är diskussionen och det finns ingen anledning för dig att försvara ditt val. Är du trygg med ditt beslut så bör det räcka.
Vi har valt bort att be om presenter överhuvudtaget. Vill någon ge oss något så är det upp till dem. Vi kommer absolut inte ha ett presentbord och öppna presenter på festen heller. Det som gör det ofint att placera en önskelista i inbjudan är att det är den första formella kontakten med gästerna vilket gör att ni förmedlar att presenterna är viktiga för er, oavsett en blygsam formulering. Ett bättre alternativ tycker jag då är att ge en lista till den som tar emot anmälningarna eller skriva det på en bröllopssida. Då kan den som är intresserad söka informationen själv. Att lämna listan i inbjudan säger enligt min uppfattning "..och glöm inte presenterna!".