Vi fick en inbjudan där det stod...
att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??
Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..
att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??
Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..
Känns ju lite som att man jävlas med brudparet om dom uttryckligen säger att dom inte vill ha presenter och man ändå kommer med en...
Typ "här får du något som jag vet att du inte vill ha, bara för att jag inte vill bli tipsad om det du vill ha"
Vi har skrivit med önskelistan i vårt informationsblad som vi skickar med i inbjudan. Och där har vi skrivit att vi önskar oss inget att ställa i vår hylla, hjälp oss istället drömmen om en resa att uppfylla.
Det är absolut inget krav att vi vill ha bröllopspresenter utan bara det att våra närmaste är med att fira vår dag räcker nog för oss. Men om de vill ge oss något, så underlättar det om vi har skrivit vad vi önskar oss...
Eftersom mina gäster alla kommer (till Italien) från Sverige och USA gjorde vi våran inbjudan till ett pass. Den engelska varianten blev 10 sidor, dåall information med hotell etc gick in i samma pass. Det italienska passet blev 6 sidor, då även där har vi några långväga gäster och all information med Hitta Dit info etc.
Angående bröllopspresent, så blev sidan 7+8 i passet ; (hela temat är ju resa, då vi är ett svensk-italienskt par och sedan är det fullt av "nördig" trivia då jag även jobbar som guide)
Sweet like honey
In ancient Rome, the bridal couple would eat honey for the duration of “one moon” after the wedding (perhaps to recoup from the long wedding day!). This has led to the custom of using the term “honeymoon” to refer to the beginning of the newlyweds’ life together.
~
Please find within this poem information just for you,
with some rules and regulations, that we both insist you do.
Save the date of (Saturday 11th June), is the first thing to say
To share together with us the love and happiness, on our wedding day.
The second one is vital, if you're to be our guest,
To eat, drink and be merry, or do your very best.
The third one is an order, so don't bring two left feet,
as when the evening comes around, you MUST dance to the beat.
The fourth rule can be broken - we really do not mind,
but if you choose to follow it, THANK YOU for being kind.
We've been together for a while, and have a lovely home,
there are not too many items now, we don't already own.
So if your thoughts were on a gift, you coming is all we need,
but if you really want to, then your help for our honeymoon would be sweet indeed.
The choice is really up to you, and we would like to say
We hope you come, is all, enjoy yourselves and have a lovely day.
If you still would like to help in sweetening the experience that we´re saving for, our travelfund is nestled away at
wwww.xxxxxxxxxxxxxxxx.it
user: xxx
password: xxx
we promise to send a postcard sharing what your gift contributed to -
a guided tour for XXXX, a scubadiving experience for two, or a cookingclass for XXX.
Vi tänker önska oss pengar till en bröllopsresa. Men det kommer vara en punkt på önskelistan. Annars önskar vi oss en speciell serie med keramik som är ganska dyrt. Jag ser det som att alla kan ge en liten present då. Det är ju inte så att vi kommer sitta och granska hur mycket olika personer gav. Vi vill åka på en längre resa som vi inte har råd med själva, så då ber vi om bidrag. Men det finns annat på listan ifall någon tycker det är dumt att ge bort pengar.
För att förtydliga ytterligare, www.xxxx.it-sidan leder till en reseagentur. Vi har använt oss av deras tjänst i hemsidan, men inget annat. De skapar en pusslebild där folk sedan klickar på olika förslag, t ex
"€xxx för övervikt av bagage för att Bruden har shoppat för mycket"
"€xxxx för att Brudgummen ska få delta i en matlagningskurs i Vietnam"
"€xxx för att dyka med hajarna"
"€xxx för parasolldrinkar"
etc etc
Äh vafan. Vi tänker skriva att vi önskar oss pengar till bröllopsresa. Man brukar ju ändå inte veta vad man ska köpa. Dessutom kan ju de som vet det, eller inte vill ge pengar ge en present. Jag pallar inte bry mig om etiketter.
Varför skulle ni inte kunna skriva i inbjudan att ni önskar er ett bidrag till resan? Hellre det än att ni får andra presenter som ni kanske inte vill ha tycker jag. Sedan så kan ni ju i så fall öppna ett konto till detta ändamål där gästerna kan sätta in ett bidrag anonymt eller komma på ett annat system som ni tycker är bra för de som inte vill skylta med att de kanske inte har råd/lust att ge så mycket eller kanske ingenting alls.
Är det förövrigt bara jag som tycker att det känns rätt trist att lägga upp en detaljerad önskelista på Cervera eller liknande, att det mer känns som en beställningslista? Visst att man kan ge en hint om vilket område man önskar sig presenter inom - men är det inte roligare att dels bli överraskad, dels lita på att de flesta gäster känner en såpass väl som de kan hitta en passande present på egen hand (och kan de inte de så får de väl lägga lite energi på att kolla runt med de som står en närmare)?
Som gäst på bröllop har jag flera gånger varit med om att brudparet önskat sig bidrag till bröllopsresa. Tycker det är kanonbra, för då slipper jag springa runt och försöka hitta lämplig present. Vid ett bröllop, däremot, skrev paret ut i sin info vilket belopp de tyckte var lämpligt att skänka som bidrag och det tyckte jag luktade lite "tiggeri",,, det var över min gräns liksom.
Nu när vi själva ska gifta oss, har vi redan fått förfråga om presenter och därför skriver vi i infon att "När det gäller eventuella bröllopspresenter har vi redan alla prylar vi behöver, men tar tacksamt emot valfritt bidrag till en framtida bröllopsresa."
Detta för att det verkligen är vad vi helst vill ha och för att vi, som flyttat ihop i mogen ålder, inte har plats för en enda pryl till här hemma! Tvärtom,,, vi borde ordna loppis för att bli av med en del istället!
Vi har låtit ryktet sprida sig om att vi gärna vill ha bidrag till bröllopsresa:) Men vi blir inte arga fastän det kommer presenter:p
Vi kommer att skriva på ett infoblad som vi skickar med i inbjudan, till våara gäster att vi önskar oss bidrag till utemöblemang o bröllopsresa jag tycker det är bättre att skriva vad man vill ha en att folk kommer med alla möjliga presenter som man inte har någon nytta av känns ju som bortkastade pengar för gästerna med !!!
Vi skrev det i vår inbjudan, men vi hade tre informationsblad varav det ena hette "önskelista". Titta på korten på bloggen (adress i sidfoten) under trycksaker.