• minnilee

Vi fick en inbjudan där det stod...

att de önska sig bidrag till deras bröllops resa.. Kan man göra så?
    Kommer ni skriva vad ni önskar er i injudan??

Åååh det känns så konstigt men vi vill hellre ha bidrag till resan istället för presenter..

• Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...
  • Chicita

Känns ju lite som att man jävlas med brudparet om dom uttryckligen säger att dom inte vill ha presenter och man ändå kommer med en... Skrikandes

Typ "här får du något som jag vet att du inte vill ha, bara för att jag inte vill bli tipsad om det du vill ha"

• Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-03-20 12:14:02 följande:
    Känns ju lite som att man jävlas med brudparet om dom uttryckligen säger att dom inte vill ha presenter och man ändå kommer med en... Skrikandes

Typ "här får du något som jag vet att du inte vill ha, bara för att jag inte vill bli tipsad om det du vill ha"
    hhe ja ;)

Men får vipresenter som vi behöver i det nya hemmet som inte tar plats och är massa vaser eller skålar - då blir det jättebra för oss ändå:) Bara att vi egentligen inte behöver något som vi vet nu.

Får vi däremot massa vaser och skålar är alternativet att antingen slänga ut våra gamla om vi gillar de nya bättre, eller stuva in alla grejer i min mammas förråd där det får ligga och skräpa.
    Inte för att vara otacksam men det är så det är. Finns det ingen plats så finns det inte! Och jag gillar inte att ha tusentals pinaler runtomkring mig!

Därför tycker jag tips är bra så man slipper slänga pengarna helt i sjön! :)
  • Chicita
    Emblas Mamma skrev 2011-03-20 12:16:28 följande:
    hhe ja ;)

Men får vipresenter som vi behöver i det nya hemmet som inte tar plats och är massa vaser eller skålar - då blir det jättebra för oss ändå:) Bara att vi egentligen inte behöver något som vi vet nu.

Får vi däremot massa vaser och skålar är alternativet att antingen slänga ut våra gamla om vi gillar de nya bättre, eller stuva in alla grejer i min mammas förråd där det får ligga och skräpa.
    Inte för att vara otacksam men det är så det är. Finns det ingen plats så finns det inte! Och jag gillar inte att ha tusentals pinaler runtomkring mig!

Därför tycker jag tips är bra så man slipper slänga pengarna helt i sjön! :)
    Precis, vi var på bröllop för ett tag sen där dom hade skrivit upp sig på en sån där lista på Cervera.
    Dom bor i Örebro och vi kunde handla här i Borlänge åt dom, bara att plocka upp listan i affärens dator och tala om vad vi ville bidra med som stod på listan... Helt perfekt Skrattande
    Då vet man ju att det är något dom önskar och verkligen vill ha...

Hade dom önskat pengar så hade jag varit lika glad över det. Just att slippa pressen att försöka hitta nåt som inte alla andra också köper. Och så står man där med en överdimensionerad vas till ett brudpar där brudgummen kanske är hyperallergisk mot blommor, så dom aldrig kommer använda den Förvånad

Nej tacka vet jag klara besked Solig
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-03-20 12:22:29 följande:
    Precis, vi var på bröllop för ett tag sen där dom hade skrivit upp sig på en sån där lista på Cervera.
    Dom bor i Örebro och vi kunde handla här i Borlänge åt dom, bara att plocka upp listan i affärens dator och tala om vad vi ville bidra med som stod på listan... Helt perfekt Skrattande
    Då vet man ju att det är något dom önskar och verkligen vill ha...

Hade dom önskat pengar så hade jag varit lika glad över det. Just att slippa pressen att försöka hitta nåt som inte alla andra också köper. Och så står man där med en överdimensionerad vas till ett brudpar där brudgummen kanske är hyperallergisk mot blommor, så dom aldrig kommer använda den Förvånad

Nej tacka vet jag klara besked Solig
    tycke med det är skönt att veta exakt vad dom vill ha! :)
    Tror dom flesta tycker det men vissa är väl lite gammalmodiga kanske.. det var jag med innan jag fick denna goda information! Innan tyckte jag det var löjligt med önskelistor - men åh vad jag har ångrat mig när jag inser hur mycke det gynnar både gäaster och brudpar! :)
    Vi handlade med från önskelista på cervera på sista bröllopet - helt perfekt med andra ord!
    inget att klaga på! bara otroligt skönt! :)
  • jazzie78

Vi har skrivit med önskelistan i vårt informationsblad som vi skickar med i inbjudan. Och där har vi skrivit att vi önskar oss inget att ställa i vår hylla, hjälp oss istället drömmen om en resa att uppfylla.

Det är absolut inget krav att vi vill ha bröllopspresenter utan bara det att våra närmaste är med att fira vår dag räcker nog för oss. Men om de vill ge oss något, så underlättar det om vi har skrivit vad vi önskar oss...

• RiNa
    Emblas Mamma skrev 2011-03-20 12:13:20 följande:
    Tycker det är viktigt att berätta hur vi menar bakom inbjudan så inte folk ska behöva misstolka och förundra sig.
    detta är ett tips och inget tiggarbrev! Vi har även fått med i rimmet att ingen gåva ska behövas!
    så nej, jag har svårt att se det som ett tiggeri faktiskt..

:)
    Du skrev att du hade ett rim, skulle bli väldigt glad om du ville dela med dig av det då vi själva sitter och klurar på ett bra rim för att önska oss pengar till vår bröllopsresa. =)
  • moom
    RiNa skrev 2011-03-20 18:19:21 följande:
    Du skrev att du hade ett rim, skulle bli väldigt glad om du ville dela med dig av det då vi själva sitter och klurar på ett bra rim för att önska oss pengar till vår bröllopsresa. =)
    Vi hade inget rim utan skrev såhär:

Den största gåvan ni kan ge oss,
    är att ni är med och firar vår stora dag.
    Efter 11 år tillsammans har vi inte
    behov av fler saker.
    Vill ni ändå ge oss en present,
    ser vi gärna ett bidrag till vår bröllopsresa!
    ..............................................

Om du vill ha ett rim så kan jag bidra med dessa Solig

Vi tänkte ge er ett litet tips
    på hur ni problem med bröllopsgåva löser vips.
    Vi har redan brödrost, silverfat och vasar
    och mycket annat man kan tänkas behöva i klasar.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mycket mera.
    Vår önskan är på bröllopssemester resa.

eller kanske detta;

Prylar har vi så det blir över,
    presenter får hellre ges i form av klöver.
    Ni behöver inte i era tankar med dyra presenter bråka,
    vi önskar nämligen på bröllopsresa åka.
  • impegno di nozze
    moom skrev 2011-03-19 21:36:52 följande:
    Men det handlar inte om någon önskelista på inbjudningskorten, läs TS.
    Det handlar om att önska sig bidrag till bröllopsresa istället för presenter och om det är ok att skriva på inbjudningskortet att om någon vill ge en present så är ett bidrag till bröllopsresan välkommet.
    Jag svarade inte ts utan en annan skribent. Så jag har läst TS inlägg men svarat på ett annat inlägg. 
  • moom
    impegno di nozze skrev 2011-03-20 20:37:36 följande:
    Jag svarade inte ts utan en annan skribent. Så jag har läst TS inlägg men svarat på ett annat inlägg. 
    Jag trodde det var svar till TS,
    isånnafall ber jag om ursäkt om jag på något vis har förolämpat dig.
  • impegno di nozze
    moom skrev 2011-03-20 20:43:01 följande:
    Jag trodde det var svar till TS,
    isånnafall ber jag om ursäkt om jag på något vis har förolämpat dig.
    Absolut inte!
  • SposaRoma

Eftersom mina gäster alla kommer (till Italien) från Sverige och USA gjorde vi våran inbjudan till ett pass. Den engelska varianten blev 10 sidor, dåall information med hotell etc gick in i samma pass. Det italienska passet blev 6 sidor, då även där har vi några långväga gäster och all information med Hitta Dit info etc.

Angående bröllopspresent, så blev sidan 7+8 i passet ; (hela temat är ju resa, då vi är ett svensk-italienskt par och sedan är det fullt av "nördig" trivia då jag även jobbar som guide)

Sweet like honey

In ancient Rome, the bridal couple would eat honey for the duration of “one moon” after the wedding (perhaps to recoup from the long wedding day!). This has led to the custom of using the term “honeymoon” to refer to the beginning of the newlyweds’ life together.

~

Please find within this poem information just for you,

with some rules and regulations, that we both insist you do.

Save the date of (Saturday 11th June), is the first thing to say

To share together with us the love and happiness, on our wedding day.

The second one is vital, if you're to be our guest,

To eat, drink and be merry, or do your very best.

The third one is an order, so don't bring two left feet,

as when the evening comes around, you MUST dance to the beat.

The fourth rule can be broken - we really do not mind,

but if you choose to follow it, THANK YOU for being kind.

We've been together for a while, and have a lovely home,

there are not too many items now, we don't already own.

So if your thoughts were on a gift, you coming is all we need,

but if you really want to, then your help for our honeymoon would be sweet indeed.

The choice is really up to you, and we would like to say

We hope you come, is all, enjoy yourselves and have a lovely day.

If you still would like to help in sweetening the experience that we´re saving for, our travelfund is nestled away at

wwww.xxxxxxxxxxxxxxxx.it
    user: xxx
    password: xxx 

we promise to send a postcard sharing what your gift contributed to -

a guided tour for XXXX, a scubadiving experience for two, or a cookingclass for XXX.

• LisaEleonor

Vi tänker önska oss pengar till en bröllopsresa. Men det kommer vara en punkt på önskelistan. Annars önskar vi oss en speciell serie med keramik som är ganska dyrt. Jag ser det som att alla kan ge en liten present då. Det är ju inte så att vi kommer sitta och granska hur mycket olika personer gav. Vi vill åka på en längre resa som vi inte har råd med själva, så då ber vi om bidrag. Men det finns annat på listan ifall någon tycker det är dumt att ge bort pengar.

• SposaRoma

För att förtydliga ytterligare, www.xxxx.it-sidan leder till en reseagentur. Vi har använt oss av deras tjänst i hemsidan, men inget annat. De skapar en pusslebild där folk sedan klickar på olika förslag, t ex
    "€xxx för övervikt av bagage för att Bruden har shoppat för mycket"
    "€xxxx för att Brudgummen ska få delta i en matlagningskurs i Vietnam"
    "€xxx för att dyka med hajarna"
    "€xxx för parasolldrinkar"

etc etc

• errekrook

Äh vafan. Vi tänker skriva att vi önskar oss pengar till bröllopsresa. Man brukar ju ändå inte veta vad man ska köpa. Dessutom kan ju de som vet det, eller inte vill ge pengar ge en present. Jag pallar inte bry mig om etiketter.

• På rosa moln

Varför skulle ni inte kunna skriva i inbjudan att ni önskar er ett bidrag till resan? Hellre det än att ni får andra presenter som ni kanske inte vill ha tycker jag. Sedan så kan ni ju i så fall öppna ett konto till detta ändamål där gästerna kan sätta in ett bidrag anonymt eller komma på ett annat system som ni tycker är bra för de som inte vill skylta med att de kanske inte har råd/lust att ge så mycket eller kanske ingenting alls. 

• På rosa moln

Är det förövrigt bara jag som tycker att det känns rätt trist att lägga upp en detaljerad önskelista på Cervera eller liknande, att det mer känns som en beställningslista? Visst att man kan ge en hint om vilket område man önskar sig presenter inom - men är det inte roligare att dels bli överraskad, dels lita på att de flesta gäster känner en såpass väl som de kan hitta en passande present på egen hand (och kan de inte de så får de väl lägga lite energi på att kolla runt med de som står en närmare)?  

• Loche

Som gäst på bröllop har jag flera gånger varit med om att brudparet önskat sig bidrag till bröllopsresa. Tycker det är kanonbra, för då slipper jag springa runt och försöka hitta lämplig present. Glad Vid ett bröllop, däremot, skrev paret ut i sin info vilket belopp de tyckte var lämpligt att skänka som bidrag och det tyckte jag luktade lite "tiggeri",,, det var över min gräns liksom.

Nu när vi själva ska gifta oss, har vi redan fått förfråga om presenter och därför skriver vi i infon att "När det gäller eventuella bröllopspresenter har vi redan alla prylar vi behöver, men tar tacksamt emot valfritt bidrag till en framtida bröllopsresa."

Detta för att det verkligen är vad vi helst vill ha och för att vi, som flyttat ihop i mogen ålder, inte har plats för en enda pryl till här hemma! Tvärtom,,, vi borde ordna loppis för att bli av med en del istället! Flört

• Diamanten90

Vi har låtit ryktet sprida sig om att vi gärna vill ha bidrag till bröllopsresa:) Men vi blir inte arga fastän det kommer presenter:p

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • 2011bröllop

Vi kommer att skriva  på ett infoblad som vi skickar med i inbjudan, till våara gäster att vi önskar  oss bidrag till utemöblemang o bröllopsresa  jag tycker det är bättre att skriva  vad man vill ha en att folk kommer med alla möjliga presenter som man inte har någon nytta av  känns ju som bortkastade pengar för gästerna med !!!

• 20110820

Vi skrev det i vår inbjudan, men vi hade tre informationsblad varav det ena hette "önskelista". Titta på korten på bloggen (adress i sidfoten) under trycksaker.

Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...