• Emblas Mamma

Vi fick en inbjudan där det stod...

Vi skrev det med i inbjudan samma sak.
    Tycker inte hellerdet är fult!
    Bättre att vara rakt och ärlig, annars skulle alla önskelistor vara fula bara att folk försöker smyga med dom, men ändå är det samma sak och lika fult i så fall ;)

Så här ser våra inbjudningar ut i mitten, till vänster är det ett rim på att vi önskar få åka på bröllopsresa och bla bla. till höger är den riktiga inbjudan.

tycker själv det är ättefint :)
  • Emblas Mamma
    MuBu skrev 2011-03-18 16:39:56 följande:
    Vilken fin inbjudning, har du gjort den själv?
    nej, jag beställde den på optimalprint :)
    Jättebiligt!

Vi beställde den med vita ringar på framsidan och där finns ingen murgröna som du ser på denna,
    det har jag lagt till med bilder från datorn.
    Men det är superlätt att hitta denna bilden, jag sökte bara på murgröna på google och sen sparade jag den på datorn, vände på den några gånger och fick den på så sätt i alla vinklar - sen kunde jag sätta in bilderna på kortet så det blev lite färg :)
  • Emblas Mamma
    MuBu skrev 2011-03-18 16:52:52 följande:
    Ah, för jag såg att mallen var från optimalprint men jag fick det inte att stämma med murgrönan Glad
    får jag fråga vilken storlek du använt på teckensnittet?
    oj! jag minns faktiskt inte riktigt!
    Ni får testa er fram lite på kortet :) Jag har ingen aning faktiskt :/
  • Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-19 08:35:12 följande:
    Gud jag gillar det inte, tycker att det är fult att skriva vad man önskar sig i inbjuden, som att man är girig och tar förgivet att alla ska ge pressenter.
    Fult? Det tycker jag inte!
    Man är inte mer girig som skriver en antydan om vad man kan ge, mer än om man skriver det i ett blad som följer med eller på sin hemsida eller ringer runt och säger det.
    Det är minst lika girigt isåfall!

Det är skillnad om man inte har någon önskelista alls utan lämnar gästerna att begrunna som dom vill.

Men i vår inbjudan stod även klart och tydligt i rimmet att det är en eventuell present som kanske ska ges och att vi önskar i så fall och att det bara är ett litet tips!
    Det är inget "vi ska ha, eller vi vill ha det här och det här".

Varför skulle det vara fult att ge ett litet tips?
    Ingen av de som blivit inbjudna av oss tycker det är fult!
    Det är precis samma sak att smussla en önskelista till alla eller att ens mamma ska ringa / maila runt och berätta vad brudparet eventuellt önskar sig!!!!
  • Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-19 13:46:28 följande:
    Ja precis! jag kan inte förstå hur man kan göra listor eller skicka med ett blad utöver inbjudan där man skriver vad man vill ha. Tycker att det 'är riktigt girigt. Om nån frågar vad vi önskar oss så säger jag pengar, men jag tr inte förgivet att alla som kommer ska ge oss pressenter, det finns dom som kanske inte har råd.
    Och om det finns nån som inte gillar att ge bort pengar, ska den då känna sig dum för att denne kommer med en vas? och för den som kanske bara kan avara 150kr, ska den behöva känna sig dum för att ge det i ett kuvert? man sätter gästen i en knebig sits.
    Om man bara har 150 kr så kan man hitta en pressent som brudparet inte skulle kunna lista ut bara kostade 150kr.
    Nä fy för sånt!
    Vaddå? Nu hänger jag inte med i ditt resonemang!
    Vem har sagt att man MÅSTE ge presenter?

Vi tar inte alls för givet att någon ska ge presenter - du kanske ska läsa mitt inlägg lite noggrannare?

Dessutom är det ett tips, och vi blir precs lika glada för en vas eller annat!
    Några vänner själva sagt till mgi att "vi ska inte ge pengar utan vi ska ge något spännande"
    och jag har bara svarat att det ska bli jättespännande vad dom än väljer, men det som är mest roligt är att dom kommer och att det inte ens behövs någon present!
  • Emblas Mamma
    impegno di nozze skrev 2011-03-19 13:57:48 följande:
    Nu är det ju så att det går att ha delade åsikter. Vissa tycker det är okej med önskelista på inbjudningskorten och vissa inte. Jag tillhör som Annaodennis den senare skaran. Det är liksom det som är diskussionen och det finns ingen anledning för dig att försvara ditt val. Är du trygg med ditt beslut så bör det räcka.

Vi har valt bort att be om presenter överhuvudtaget. Vill någon ge oss något så är det upp till dem. Vi kommer absolut inte ha ett presentbord och öppna presenter på festen heller. Det som gör det ofint att placera en önskelista i inbjudan är att det är den första formella kontakten med gästerna vilket gör att ni förmedlar att presenterna är viktiga för er, oavsett en blygsam formulering. Ett bättre alternativ tycker jag då är att ge en lista till den som tar emot anmälningarna eller skriva det på en bröllopssida. Då kan den som är intresserad söka informationen själv. Att lämna listan i inbjudan säger enligt min uppfattning "..och glöm inte presenterna!".
    För oss är det inte första kontakten med inbjudningarna.
    Vi har skickat ut spara-datum kort och att dom är välkomna på bröllop innan så det var ingen nyhet.
  • Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-20 10:51:26 följande:
    Men här är ju precis det jag menar, vi undanber oss pressenter. men vi ta gärna emot era pengar.
    Det låter riktigt illa...
    Jag skulle köpt en pressent iaf om jag fick en sån inbjudan,  annat fall ger jag pengar, men inte när personen i fråga har tiggt om dom.
    Det är inte att tigga.
    Vad synd att du uppfattar det så! Obestämd
    Du kanske borde tänka om - ett brudpar menar aldrig att tigga, så får du en sån inbjudan någon gång så kan du tänka att det bara är ett tips och att det går lika bra med en present och inget alls.
    De flesta brudpar här inne är helt överrens om det.

Bara en tanke om du nu skulle få en inbjudan!

Annars går det alltid bra att stanna hemma om man nu skulle bli sur :)
  • Emblas Mamma

Sen ka nman ju säga det på olika sätt också för att det inte ska misstolkas..
    Nu förklarar jag det bara ur min synpunkt och säkerligen många andras för att ge förståelse!
    Då behöver man ju inte alltid tänka det värsta när man får inbjudan och istället se det från ett annat perspektiv utan att tolka det som man vill och som man tror,
    nu får ni en insikt i hur vi tänker med!

En gåva är verkligen inte nödvändigt att ge till oss, men vi blir tacksamma över pengar hellre än presenter ifall det nu skulle vara så att någon vill ge en gåva!
    Och av den anledning att vi är mitt uppe i en flytt och kommer bo trångt framöver.
    Vart ska vi ha sakerna? ute i hönshuset förmodligen. Inte så roligt att slänga grejerna där för att man inte får plats i det lilla huset. Därför tycker jag det är superbra med ett tips om att gåvor ej behövs men om det nu skulle vara någon som ville ge så är det bättre med pengar till bröllopsresan!
    :)

• Emblas Mamma
    AnnaoDennis skrev 2011-03-20 12:08:42 följande:
    Jag kan inte föreställa mig att nån i min bekantskapskrets skulle få för sig att ha en sån inbjudan så jag behöver inte oroa mig så mkt för det, sen blir jag absolut inte sur för att vissa tycker att det är ok att vara fräck i sin bröllopsinbjudan.
    Sånt har inte jag tid att sura över ;)
    Det är ju precis det du verkar göra nu!
    Men okej, du surar inte men..

Men en sak ska du veta: vi tigger inte! Inte när vi säger att vi inte bryr oss om presenter och gåvor!
    Vi är mer för tips OM någon VILL ge oss en gåva. Det är inte ens en önskelista!
    Det är ett tips till dom som vill ge gåvor, men inget är nödvändigt!

Förstår inte hur det kan vara att tigga!

Tycker det är viktigt att berätta hur vi menar bakom inbjudan så inte folk ska behöva misstolka och förundra sig.
    detta är ett tips och inget tiggarbrev! Vi har även fått med i rimmet att ingen gåva ska behövas!
    så nej, jag har svårt att se det som ett tiggeri faktiskt..

:)
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-03-20 12:14:02 följande:
    Känns ju lite som att man jävlas med brudparet om dom uttryckligen säger att dom inte vill ha presenter och man ändå kommer med en... Skrikandes

Typ "här får du något som jag vet att du inte vill ha, bara för att jag inte vill bli tipsad om det du vill ha"
    hhe ja ;)

Men får vipresenter som vi behöver i det nya hemmet som inte tar plats och är massa vaser eller skålar - då blir det jättebra för oss ändå:) Bara att vi egentligen inte behöver något som vi vet nu.

Får vi däremot massa vaser och skålar är alternativet att antingen slänga ut våra gamla om vi gillar de nya bättre, eller stuva in alla grejer i min mammas förråd där det får ligga och skräpa.
    Inte för att vara otacksam men det är så det är. Finns det ingen plats så finns det inte! Och jag gillar inte att ha tusentals pinaler runtomkring mig!

Därför tycker jag tips är bra så man slipper slänga pengarna helt i sjön! :)
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-03-20 12:22:29 följande:
    Precis, vi var på bröllop för ett tag sen där dom hade skrivit upp sig på en sån där lista på Cervera.
    Dom bor i Örebro och vi kunde handla här i Borlänge åt dom, bara att plocka upp listan i affärens dator och tala om vad vi ville bidra med som stod på listan... Helt perfekt Skrattande
    Då vet man ju att det är något dom önskar och verkligen vill ha...

Hade dom önskat pengar så hade jag varit lika glad över det. Just att slippa pressen att försöka hitta nåt som inte alla andra också köper. Och så står man där med en överdimensionerad vas till ett brudpar där brudgummen kanske är hyperallergisk mot blommor, så dom aldrig kommer använda den Förvånad

Nej tacka vet jag klara besked Solig
    tycke med det är skönt att veta exakt vad dom vill ha! :)
    Tror dom flesta tycker det men vissa är väl lite gammalmodiga kanske.. det var jag med innan jag fick denna goda information! Innan tyckte jag det var löjligt med önskelistor - men åh vad jag har ångrat mig när jag inser hur mycke det gynnar både gäaster och brudpar! :)
    Vi handlade med från önskelista på cervera på sista bröllopet - helt perfekt med andra ord!
    inget att klaga på! bara otroligt skönt! :)
Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...