• Amejuli

Vi fick en inbjudan där det stod...

Vi önskar oss också det. Men vi skrev det på en hemsida som vi skrev en länk till i inbjudan.

Formulerade oss ungefär som så att vi i första hand önskar oss att gästerna förgyller vår vigsel med sin närvoro. Men önskar de att ge oss något ytterligare så får de gärna ha i åtanke att vi redan har det mesta varför vi hellre vill få hjälp med att komma iväg på den bröllopsresa vi drömmer om.

Helt klart kan ni göra så tycker iaf jag. Om man tycker det känns fel att önska pengar kan man ju alltid önska sig resecheckar istället.

• Amejuli
    Emma F skrev 2011-03-18 09:35:20 följande:

Vi vill också önska oss pengar till bröllopsresan, men är det fel att göra så om man redan har bokat den? Vi ska gifta oss en lördag och åker på måndagen, så det var ju ett måste att boka den i förväg.

Vi har ju såklart råd med resan även om vi inte får några bidrag, kommer våra gäster då tycka att pengarna inte alls går till resan?

Jag har en idé som jag vet att några andra gjorde som var i samma situation som er.
    De önskade sig olika saker de ville göra på resmålet och satte ihop det till en önskelista.
    Om man exempelvis ska resa till Barcelona kan man skriva.
    * En fika på la rambla (eller vad gatan nu heter?)
    * Ett besök på XXX-muséet
    * En god middag XXX (restaurang)
    * bidrag till besök på romantiskt spa

Det här kräver förstås lite tankeverksamhet och tid men det kan kanske kännas roligare än att be om pengar till en resa man redan köpt? Bra att tänka på kanske också kan vara att man skriver in aktiviteter som passar alla typer av budgetar och att man skriver "bidrag till...." om det gäller en dyrare aktivitet.
     I tackkorten kan man ju sen också skriva Tack för XXX och fylla i med en aktivitet som just den gästen gav bidrag till. Vill man och har man haft tid med att ta kort under resan, så kan man ju alltid sätta in kort på när man utförde det hela också. Men det kanske är lite överkurs?

Hur som helst, ett litet tips om ni tycker det känns fel att be om bidrag till redan betald resa iaf.
    Annars skulle jag personligen inte ha ont av att brudparet bad om bidrag till en resa som redan var betald.
Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...