• TheD

Vi fick en inbjudan där det stod...

Vi önskar oss bidrag till bröllopsresa men det vi INTE på inbjudan utan det är något värdparet (mina föräldrar) mailade ut...innan folk kontaktar dem för dumma idéer om presenter vi inte vill ha :p

• TheD
    Emblas Mamma skrev 2011-03-18 16:42:57 följande:
    nej, jag beställde den på optimalprint :)
    Jättebiligt!

Vi beställde den med vita ringar på framsidan och där finns ingen murgröna som du ser på denna,
    det har jag lagt till med bilder från datorn.
    Men det är superlätt att hitta denna bilden, jag sökte bara på murgröna på google och sen sparade jag den på datorn, vände på den några gånger och fick den på så sätt i alla vinklar - sen kunde jag sätta in bilderna på kortet så det blev lite färg :)
    Vi har exakt de inbjudningskorten ;) Men svart snirklig skrift!
  • TheD
    AnnaoDennis skrev 2011-03-19 08:35:12 följande:
    Gud jag gillar det inte, tycker att det är fult att skriva vad man önskar sig i inbjuden, som att man är girig och tar förgivet att alla ska ge pressenter.
    Jag provade med mina föräldrar "ja och så skriver vi i inbjudningskorten om bidrag till resn" ;) jag fick frågan "sen när gör man det???" Ingen av de hade hört att man gör så och inte jag heller för den delen men jag ville sederas min.

Inbjudan ska vara separat i mina ögon. Sen sköter värdparet/kontaktpar, nu hur man har lagt upp det hela kontakten med gästerna ang. ev. presenter.

:)

Även om man inte tar för givet så hör det till att ge n¨gåt vid brölllop. Helst inte en fula tantskål!!! :p
  • TheD
    GnuGS skrev 2011-03-19 16:19:51 följande:
    Vi kollade i en etikettbok från 1947 med ytterst formella råd, och där uppmanades det blivande brudparet att upprätta en önskelista, med konkreta önskemål om saker de tu skulle behöva – för att underlätta för gästerna. (Dock minns jag inte om man uppmanades nämna önskelistan alls, antagligen inte. Om jag minns rätt skulle den antas finnas tillgänglig hos samma person som tog emot svar – antagligen brudens föräldrar eller så.)
    Det är väl ingen skllnad om man i mer modern stil önskar sig pengar till en resa.
    I andra länder är det vanligt att man gör så. Min syster och svåger – som bor i ett sydeuropeiskt land – hamnade i Indien med hjälp av bröllopsgästerna!
    De få gäster som hittills frågat mig om vad vi önskar oss har sett mycket lättade ut när de fått höra om att det kommer att finnas en insamling till något (så att de vet att de inte måste tänka ut och köpa en present om de inte kommer på någon).
    Och vår önskelista finns tillgänglig hos värdparet: bidrag till resa :)

Så jag vet inte varför du har citerat det jag har skrivit..?
  • TheD
    GnuGS skrev 2011-03-19 19:06:42 följande:
    Ta det inte personligt, jag ville bara haka på det du skrev om att det hör till att ge någon gåva på bröllop.
    Ahh oki! Glad Då ber jag om ursäkt!
Svar på tråden Vi fick en inbjudan där det stod...