• SweetPearl

Någon mer som skulle ha blivit irriterad?

Jag och min sambo gifter oss nu den 14 maj. Jag fria till honom i juni 2006 och det är inte förän nu vi har råd med bröllopet. Sambons yngsta storasyster gifte sig den 11 september förra året. Innan vi fick inbjudan så hade vi pratat om att börja ränka på vad det kommer att kosta. Sen när inbjudan kom så kände vi att: Nä! Nu måste vi ta tag i det här annars kommer det inte att bli av.

Systern som nu är gift fick en rejäl utskällning utav äldsta systern för att de ville ha en kuvertavgift istället för presenter. Men idag rann bägaren över! Vi fick en inbjudan till äldsta systerns bröllop. Och det som irriterar mig är att hon o hennes karl ska gifta sig den 11 juni. Inte ens en månad efter att jag och sambon har gift oss. Tycker hon kunde ha väntat minst till augusti med att gifta sig, så att vårat bröllop hade varit innan inbjudan till hennes bröllop skickades ut.

Är så irriterad på henne då hon skäller ut alla som inte gör som hon tycker, men sen är hon ännu värre själv. Sambon blev också irriterad och sa att nu när alla "andra" gör det så måste hon också göra det. Det ska bli intressant att få höra vad den andra systern tycker (hon vet inget än eftersom hon är bortrest).

Hur hade ni reagerat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 12:29
    Har nu lugnat ner mig. Det enda vi (jag och min sambo) och andra runt omkring oss stör sig på, är att de kunde ha förvarnat oss. Inbjudan kom väldigt sent, 17 mars och bröllopet är 11 juni.

• Svar på tråden Någon mer som skulle ha blivit irriterad?
  • MrsT2011

Allt handlar inte om en själv, det är inte alls säkert att de valt den 11 juni "bara för att jävlas". 

Om du nu avskyr människan och tycker att "det här var droppen" så är det väl bara att tacka nej till inbjudan? Det är ju inte din syster, din sambo kan väl gå själv om han vill?

• 120530

Jag håller helt och hållet med anatheme, att ni inte skulle hinna köpa kläder innan är väll faktiskit inte deras problem?  En månad efter tycker jag absolut känns rimligt. Skulle man hitta ett datum som passar alla gäster perfekt skulle det aldrig bli några bröllop. Man anpassar sig kanske för de som står en närmst, och ni verkar ju inte ha särskilt bra kontakt.

• Millemoj
    MrsT2011 skrev 2011-03-18 09:55:47 följande:
    Allt handlar inte om en själv, det är inte alls säkert att de valt den 11 juni "bara för att jävlas". 

Om du nu avskyr människan och tycker att "det här var droppen" så är det väl bara att tacka nej till inbjudan? Det är ju inte din syster, din sambo kan väl gå själv om han vill?
    kunde inte sagt det bättre själv! passar det inte med hennes bröllop och om hon är sååå hemsk, varför gå? eller varför ens bjuda henne till ert bröllop?

Majoriteten av bröllop i Sverige äger rum under sommarmånaderna - då är det inte så konstigt att det blir två bröllop inom loppet av en månad. sen att säga att systern borde gifta sig en annan månad och att du inte hinner köpa kläder känns väldigt "bridezilla" och egocentriskt...
  • SweetPearl
    In Wonderland skrev 2011-03-18 05:03:34 följande:
    Man behöver väl inte köpa nya kläder varje gång man ska på bröllop? Gör ni det?
    Jag måste det då den klänning jag hade på ett bröllop sist köpte jag när sonen var 2-3 månader och sen är den inte så sommrig.
    Aylas skrev 2011-03-18 07:42:55 följande:
    Jag förstår att du är upprörd, det hade nog jag varit, men det kan ju finnas en anledning till att de vill ha just det datumet... Hennes kritik tänkter jag inte kommentera - men alla har olika preferenser (det märks här på FB om inte annat )

Den 11 juni 2011 kanske är ett viktigt datum för dem, 1000 dagar sedan de träffades eller något sånt eller att  datumet kan vara bestämt sedan länge, bara att de inte berättat det och när de fick reda på ert datum ville de inte ändra, eller att det var enda datumet som deras dömlokal var ledig... 

...jag kan nog se en mängd andra orsaker till varför man väljer ett datum, men det är ju inte säkert att hon gör det för att iritera dig utan av en annan orsak.
    Jo jag försöker tänka så, men det är svårt då hon gärna vill sätta andra på plats.
    moom skrev 2011-03-18 08:11:45 följande:
    är det en tävling?
    kan man inte glädjas åt varandra istället?
    Tävling? Nej det är det inte, men kommer man inte att tycka att ens eget bröllop var det bästa?
    MrsT2011 skrev 2011-03-18 09:55:47 följande:

Det finns fler orsaker som gör att det känns som att hon jävlas, men jag försöker tänka att just 11 juni är ett speciellt datum för dem.

Jag avskyr henne inte, gillar inte hennes handlingar bara. Vi får se om vi kan gå. Sambon jobbar 12-timmars natt just den dagen och sen måste vi ordna barnvakt och vi har inte så många att välja på som kan vara barnvakt.
    Emma F skrev 2011-03-18 10:11:22 följande:
    Jag håller helt och hållet med anatheme, att ni inte skulle hinna köpa kläder innan är väll faktiskit inte deras problem?  En månad efter tycker jag absolut känns rimligt. Skulle man hitta ett datum som passar alla gäster perfekt skulle det aldrig bli några bröllop. Man anpassar sig kanske för de som står en närmst, och ni verkar ju inte ha särskilt bra kontakt.
    Vi har fullt upp med vårat bröllop och vi ska Osa till henne senast 24 april. Innan dess ska vi också hitta barnvakt så att vi kan gå på hennes bröllop. Att hitta barnvakt för våran del kan ta ett tag o kräver lite planering eftersom jag troligen måste be min mamma som bor 20 mil bort om hon kan vara barnvakt. Vill kunna koncentrera mig på en sak o inte ha massa andra bollar i luften.
    Millemoj skrev 2011-03-18 11:20:28 följande:
    kunde inte sagt det bättre själv! passar det inte med hennes bröllop och om hon är sååå hemsk, varför gå? eller varför ens bjuda henne till ert bröllop?

Majoriteten av bröllop i Sverige äger rum under sommarmånaderna - då är det inte så konstigt att det blir två bröllop inom loppet av en månad. sen att säga att systern borde gifta sig en annan månad och att du inte hinner köpa kläder känns väldigt "bridezilla" och egocentriskt...
    Hej o hå! Här antar vi bara saker efter eget tycke.

Hans syster är jätte trevlig o så, men vissa av hennes handlingar gillar jag inte. Har tagit allt med en nypa salt, men nu blev det bara för mycket. Psyket orkar inte med hur mycket som helst.
    Ja hon va ju redan bjuden innan detta hände. Ska vi ta tillbaka inbjudan tycker du?

Bridezilla? Haha. Nae jag är verkligen inte en sån. Känner mig väldigt stessad redan över vårat bröllop och ännu mer stressad över att de två första veckorna utav juni kommer bara bestå utav stress. Har inget emot att de gifter sig i juni. Är bara irriterad över att det med stor sannolikhet är att sätta oss på plats hon gör detta. Hade jag varit henne så hade jag iallafall berättat för syskonet som skulle gifta sig före om vad vi hade för planer.
  • Millemoj
    SweetPearl skrev 2011-03-18 22:19:23 följande:
    . Ska vi ta tillbaka inbjudan tycker du?
    Varför inte? om hon stör dig så mycket så är det väl ingen du vill ha på ditt bröllop?
  • anne på grönkulla
    SweetPearl skrev 2011-03-17 23:14:08 följande:
    Jag misstänker att hon är ute efter att provocera.
    Men det bästa då är väl ändå att inte låta sig provoceras utan just vara större än hon?
  • SweetPearl
    anne på grönkulla skrev 2011-03-18 23:03:23 följande:
    Men det bästa då är väl ändå att inte låta sig provoceras utan just vara större än hon?
    Jo nu har jag lugnat ner mig och skrattar åt det hela. Vi ska tacka för inbjudan och säga att va roligt med två bröllop så tätt inpå.
  • SweetPearl
    Millemoj skrev 2011-03-18 22:42:31 följande:
    Varför inte? om hon stör dig så mycket så är det väl ingen du vill ha på ditt bröllop?
    Nej, så ohövlig är jag inte och jag stör mig inte så mycket på henne. Blev bara irriterad då hon själv skulle ha skällt ut sin bror efter noter om det va tvärttom och att hon skäller ut andra när det inte passar henne. Men som sagt har lugnat ner mig nu och bryr mig inte så värst om det.
  • Vi2alltid

jag förstår nog inte heller riktigt, men visst jag har inte varit i en sån situation heller....

men en liten detalj: om de skulle ha bröllopet i augusti så bör de skickat ut inbjudningar långt innan maj... så att ni skulle hinna ha ert bröllop innan deras inbjudningar blev skickade hade nog inte gått ändå...

• Millemoj
    SweetPearl skrev 2011-03-20 16:39:58 följande:
    Jo nu har jag lugnat ner mig och skrattar åt det hela. Vi ska tacka för inbjudan och säga att va roligt med två bröllop så tätt inpå.
    vad skönt! låter som den bästa lösningen!
Svar på tråden Någon mer som skulle ha blivit irriterad?