New York 2012
Hej! Jag är ny här på BT och har läst igenom tråden.
Jag och min sambo har bestämmt oss att gifta oss i New York 2012, vi räknar med att gifta oss i april/maj. Det vore kul att utbyta tips och ideér om bröllopsplanerna!
Hej! Jag är ny här på BT och har läst igenom tråden.
Jag och min sambo har bestämmt oss att gifta oss i New York 2012, vi räknar med att gifta oss i april/maj. Det vore kul att utbyta tips och ideér om bröllopsplanerna!
Vi ska inte heller gifta oss i svenska kyrkan utan det blir antingen med en vigselförrättare i central park eller via clerk Office. Vi är också i ett tidigt stadie, men vi har bestämt oss. Men det är svårt att veta vart man ska börja i djungeln.
Vi kommer att gifta oss i hemlighet, men vi kommer att berätta för svärmor. Hon önskar verkligen att få se sina barn gifta sig och påtalar det varje gång vi pratar om bröllop. Så det bästa vi kan ge är att berätta innan vi åker vad vi planerar. När vi kommer hem så funderar vi på att bjuda våra familjer på middag, sen räcker det gott och väl för vår del :)
Det är jättesvårt! Men vi vill inte att hon ska följa med, eller någon överhuvudtaget. Vi vill bara vara vi två. Resten får stanna hemma :) även om föräldrar vill vara med så gör vi bara detta för vår skull! Men när vi kommer tillbaka så vet jag att vissa kommer bli besvikna. Men både jag och min sambo har syskon så vi hoppas att de gifter sig i Sverige :) jag har dessutom skilda föräldrar vilket gör det ännu knepigare att dra med familjen.
Men vill ni ha med era föräldrar? Det känns ändå som en viktig fråga, om vissa blir ledsen så kanske man får ta det.
Hej.
Över jul och nyår har verkligen all bröllopsplanering lagts på hyllan. Men nu är jag igång igen, och det är inte så långt kvar! Vi gifter oss första veckan i maj. Tack snälla twentynine för tipset om frisör!
Är det någon som har tips om någon fotograf?
Hur går det för er?
Vi har betalt vår vigselförättare och börjat pussla ihop cermonin, känns väldigt verkligt nu! Jag har beställt en klänning och går och väntar, den ska komma i slutet på mars så det är ett tag kvar. Börjar fundera lite på blommor, hur gör ni andra?
Liz82 - Jag har pratat med Elin som är frisör i New York som ska fixa mitt hår. Vet dock inte hur bra hon är men jag tror nån annan använt henne som blev nöjd! Maila henne och kolla, elinnyb@hotmail.com.
Det händer inte så mycket i tråden. Hur går det för er? Vi har som sagt bokat en borgerlig vigselförättare och ceremonin kommer vara i central park. Hör av er om ni vill ha kontaktuppgifter. Väntar och hoppas på att klänningen ska sitta perfekt. Men har fortfarande inte kommit på hur det blir med blommor, några förslag?
Vi betalar 250$!
Finns det någon kvar härinne?
Jag funderar på det här med klänningen, hur fraktar ni den över atlanten? Kan man ha med den som sitt handbagage på planet i en resegarderob? Har försökt kontakta vårt flygbolag men får inget svar.
Har fått tag på flygbolaget, det är okej att ta med sig en resegarderob men de kan inte garantera att de kan hänga upp den på planet, utan att man kan få lägga den bland det andra handbagaget.
Lisan - Klart ni hinner med ett bröllop redan till sommaren! Vi åker också själva, och tittade på Meritus men sedan var det någon i tråden som skrev att de hade blivit dåligt mottagna av de så vi valde att fixa allting själva. Det tar tid att sitta och leta och fixa, men man kan få mycket tips hör på bröllopstorget! Angående priset så tror jag det blir billigare att fixa bröllopet själv, och det verkar inte jättekrångligt. Vi gifter oss i maj i central park :)
Jag är inte gift än så kan inte bedömma om mina kontakter varit bra, men jag har gått på magkänsla och det har klickat med de flesta. Jag vet inte hur man får skriva/tipsa om fotografer, frisörer osv. det verkar finnas vissa regler? Inboxa mig så kan jag försöka svara på de frågor du har!
Det ska nog funka alldeles utmärkt! Kolla bara hur det är med öppettider i NY innan ni åker dit så ni faktiskt hinner att gifta er, jag har inte koll på hur de har öppet på helger. Tänk också på att man måste skicka in papper om hindersprövning här i Sverige, det finns att skriva ut på skatteverkets hemsida sen är det bara att fylla i och skicka in. Hindersprövningnen är giltig i 4 månader så om ni ska åka nu i vår är det bara att fixa de papprena direkt.
Vi åker på lördag! Det är sjukt vad tiden går snabbt. Jag är galet nervös och undrar om vi verkligen har allt, glömmer bort att vi faktiskt ska på semester också, det blir inte bara bröllop.
Hur har ni andra gjort med smink? Jag tänkte fixa det själv, men börjar tveka lite. Tror ni man kan hitta något bra väl där, vi bor mitt i smeten och vigseln är på eftermiddagen så tiden finns. Men frågan är bara vart, tips?!
Det är många som har frågat om frisör och Elin Nyberg verkar det som många är i kontakt med! Kolla bak i tråden så finns hennes kontaktuppgifter. Jag ska själv anlita Elin, så jag hoppas det blir bra!!
Tack för tipset! Jag håller ned om att det känns sådär att någon annan ska sminka en, jag är lite rädd att personen kanske inte förstår hur jag vill ha det. Vi är borta en vecka! Så håll tummarna för fint väder :) Ytterligare en följdfråga, tror jag kastat ut den tidigare, men hur gör man med blommor?! Har ni andra redan fixat det, isåfall hur och vart?? Vårt hotell har blomsterservice men jag kan tänka mig att det är sjukt dyrt.
Jag är inne på samma sak, att binda en bukett själv.
Jag tycker inte heller det är jätteviktigt, eller är så intresserad av blommor. Har köpt band och nålar som jag tar med mig i hopp om att fixa det själv av vanliga rosor som din länk visar.
Tror ni att man kan göra buketten dagen innan och låta den stå i en vas med vatten över natten? Blir lite tajt om jag ska göra den på bröllopsdagen, misslyckas och kanske behöver köpa en färdig.
Jag har kollat med två florister i NY, det finns ju hur mycket som helst, men jag maila och fråga om en ljusrosa rosbukett för de ville de ha $175-$225. Jag tycker det var alldeles för mycket pengar.
Vi kommer att äta vår middag på River Cafe. Var inne på Aquavit, tror maten är toppenbra där! Men vi tyckte det kändes lite tråkigt att äta på en restaurang med typ gravad lax när vi är i NY.
Precis, jag tänkte även vänta med att vira om ett fint band tills själva bröllopsdagen. Tänkte använda mig av ett vanligt snöre och gummisnoddar för att fixa buketten dagen innan. Tror det blir toppen!
Ikväll ska jag testa min klänning en sista gång! Sen ska den strykas och packas ner i resväskan. Ska provsminka mig själv en gång hemma också. Imorgon ska det sista inhandlas innan vi åker. Nu är jag supernervös!!
Det får nog bli Aquavit för oss någon av de andra dagarna. Låter mkt bra!
Emma201209 - Har du något hum om vad rosor kan kosta? Är prisnivån som i Sverige?
Imorgon åker vi!!!!
Nu är vi hemma, och nu är vi gifta!
Vi har haft fantastiska dagar i New York!
Bröllopet var helt underbart! Allting började några dagar innan då vi skulle fixa marriage licence på city clerk, vi passade in tiden så vi skulle vara där då de öppnade. Rekommenderas för det kan vara mycket folk och lång väntan! Vi kom in ganska snabbt och fick marriage licence, tror detta kostade $25.
Dagen innan bröllopet sprang jag runt och letade efter blommor till buketten, hittade ganska snabbt en bunt rosor för $20 och det fick räcka. Tillbaka på hotellet band jag min egen bukett, var inte alls svårt! Men under natten hade den börjat bli ganska ful och tråkig trots att den stod i en vas. Så jag kollade med hotellet och de fixade en ny. Inte alls lika billig dock. Det fanns även blommor på city clerk, tror dessa låg på $25-$30.
Bröllopsdagen började med långfrukost på hotellet som var grym! Sen fixade vi oss lite på hotellet innan frisör och fotograf kom. Det var väldigt skönt att de kom till hotellet, men tänk på att boka ett litet större hotellrum för det tar ganska mycket plats med 4 pers. Vi hade en minisvit och fick plats galant. Frisören var jättebra, Elin Nyberg. Rekommenderar varmt! Fotografen var också jätteduktig, inte svensk dock.
När hår och smink var klart åkte vi upp till parken där vi sedan vigdes. Vigselförättaren rekommenderar jag INTE! Det var dyrt och hon läste jättesnabbt, sen sa hon inte alls det vi hade kommit överens om att hon skulle säga. Allt som allt tog vigseln kanske 3 minuter. Vid planeringen hade vi sagt att det iallafall skulle ta 15 minuter. Iallafall, vi berättade sedan för våra familjer, drack champagne, blev fotograferade och bara njöt av stunden. På kvällen åt vi bröllopsmiddag på river cafe vilket var supergott och utsikten var toppen! Rekommenderar! Ganska dyrt, men värt varenda öre. Vi åt en avsmakningsmeny med tillhörande vinmeny.
Dagarna innan vi skulle åka hem var vi tvungna att besöka city clerk igen för att få ett vigselintyg. Nu var väntan ganska lång då vi kom på eftermiddagen. Vi fick betala $35 för intyget. Och blev slussade fram och tillbaka. Tillslut fick vi vigselintyget, men även information om att gå till en annan myndighet som kunde intyga att vigselintyget var äkta! Detta skulle kosta ytterligare $13. Inte mycket pengar. Men eftersom att vi hade väntat på city clerk i nästan två timmar och fått vårt vigselintyg så struntade vi i det. Vi hoppas helt enkelt att skatteverket godtar vårt vigselintyg, annars får vi gå till rådhuset. Men i den stunden hade väntat jättelänge och hade bokat bord på en restaurang en bit bort på manhattan. Vi ska skicka in papprena nu i veckan sen får vi se hur det går.
Det var allt för mig! Tack snälla för alla tips och råd här från bröllopstorget! Jag kommer nog inte vara lika aktiv som innan men kika in lite då och då. Svarar självklart på era frågor!