Inlägg från: twentynine |Visa alla inlägg
  • twentynine

New York 2012

Jag hittade visst inte heller till tråden innan jag gift mig - vi var där nu över nyår och gifte oss i City Hall den 29 december. Det var en underbar resa så jag rekommenderar alla som tänker tanken att göra det :D

Jag vet hur svårt det var med frisör och fotograf osv, jag hittade en annons av en svensk tjej som heter Elin som är frisör och bor i New York sedan en tid tillbaka. Hon tar såna här jobb som extra och det är ju inte säkert att hon är ledig men ni kan ju alltid skriva ett mail och höra efter. Hon var jättegullig och väldigt duktig, jag blev nöjd!
    Hon kan nås på elinnyb@hotmail.com och säg bara till om ni vill se hur resultatet blev :)

Blomman köpte jag bara en i City clerks shop, och vår fotograf var en vän som är bröllopsfotograf som vi flög dit från Austin så på det området är jag nog tyvärr inte mycket till hjälp.

Vi bokade bröllopsmiddag hemifrån på Upstairs på 21 club och det var väldigt fint och god mat, strålande service!

Vi bodde på The New York Palace och fick jag välja skulle jag väl bo kvar där än ;) de bjöd på champagne och uppgraderade vårt rum till ett med bättre utsikt. Så det kan jag absolut rekommendera :)

Hoppas ni får underbara resor!

• twentynine

Hej EKBSTI, jag skickar ett Inboxmeddelande till dig :)

• twentynine

Ja men självklart!
    Såhär var det:
    Vi körde bara på bröllopsdagen. Jag hade skickat lite bilder innan hur jag ville ha det och på mig själv och på min klänning för att hon skulle få en uppfattning. Det blev iallafall precis så som jag hade föreställt mig :)

Jag har inget eget kort än men här är några av våra kort från dagen och när vi var hos Elin. francisjosephphotos.com/weddings/elin-peter-n...

Jag vet inte om det varierar beroende på vad för slags jobb eller frisyr hon gör men jag betalade 100 dollar.

Lycka till! :)

• twentynine

Tack :) det var så synd bara att det var så himla kallt den enda dagen när vi skulle gifta oss. Blev inte av att ta så många kort utomhus då.

Ja när vi var där tog det lång tid, 2 timmar sammanlagt kanske. Men det var mycket folk i stan överhuvudtaget i mellandagarna så det var kanske mer folk än vanligt.
    Men jag skulle isåfall ta fotografen före eller efter iallafall, det är ju inte så fina omgivningar att ta kort i därinne ändå så har man bara en begränsad tid på sig så skulle jag välja andra ställen :)

• twentynine

Först måste du ju hämta ut Marriage certificate minst 24 h innan, det är ju på samma ställe man gifter sig så då kan man kika in hur det ser ut :)

På bröllopsdagen kommer man dit, säger till dem i front-disken att man är där för att gifta sig, de kollar ditt certifikat och pass och man får en nummerlapp och väntar på sin tur.
    I luckan får du sen skriva under papper tillsammans med ditt vittne och sedan vänta igen tills disken i mitten ropar fram ditt nummer och då får man gå in i kapellets väntrum. Sedan kommer vigselförrättarna ut och ropar upp parens namn och man får följa med in i kapellet. Där behöver du bara säga efter honom och ett litet "I do" ;)

Sen är ju byråkratin som den är i USA, för att det ska vara lagligt i Sverige måste man ha en stämpel, som sedan ska veriferieras och man måste besöka 2 ställen till men det här behöver man inte göra på själva bröllopsdagen iallafall.

Det kanske låter tråkigt uppstaplat såhär men för oss var det bara en kul och spännande upplevelse :D

Svar på tråden New York 2012