• Lisen50

New York 2012

Hej

Ansluter mig till den härliga skaran som ska gifta sig i New York 2012. Vi har pratat ett bra tag om att åka till New York...och nu när min 50 års dag infaller i år så önskade jag mig att få fira den där. När det dessutom visade sig att det var skottår i år så passade jag på att fria till min fästman på skottdagen och fick ett JA ..att jag sedan önskade att det skulle ske i New York mottogs med glädje så sagt och gjort...det blir i NEW YORK!

Sitter här nu fullt upp med planeringen...det är mer än man tror. Vi kommer att ha ett litet intimt bröllop med 6 st gäster. Det är min syster och svåger samt 2 par nära vänner. Bröllopet kommer att ske i november så lite tid har vi på oss att planera som tur är. Det är ju en del kostnader att ta hänsyn till och man vill ju försöka få ut så mycket som möjligt av hela vistelsen.

Jag har lite frågor, är det någon som vet vad det kostar att hyra en borgerlig vigselförättare, dvs om man nu väljer att inte gifta sig på City Clerks office utan vill gifta sig på annan plats..tex Central Park eller någon annan stans?

Det jag förstår så kostar det 35USD för licensen och sen ytterligare 25USD för själva vigselcermonin om man väljer att göra den på City Clerks Office. Svenska Kyrkan tar viss 600USD?...tycker det låter lite dyrt...men det kanske är samma eller lägre kostnad än att anlita borgerlig vigserlförättare och gifta sig på valfritt ställe??

Skulle bli jätteglad om någon som vet har möjlighet att svara.

Tycker det ska bli så roligt att följa allas planering här och hoppas att vi kan ge varandra tips och råd under resans gång.

Våra gäster reser med oss på egen bekostnad, vi har ju som sagt allihop pratat om att åka dit så det var inte ett problem för dem att betala resan själva. Vi kommer att bjuda på hela bröllopsdagen , det blir Champagne/drink på något trevligt ställe direkt efter vigseln och sen blir det middag med dryck för hela sällskapet och eventuella transporter...vi funderar lite på Limousin beroende på avstånd osv.

Restaurang som vi funderar på är ev Red Roaster, det är Marcus Samuelssons nya restaurang i Harlem. Den känns lagom avslappnad, vi vill nämligen inte ha ett allt för stelt och uppstyltat bröllop. Drinken blir nog på något mer traditionellt ställe som Ritz Carlton Central Park South.

Bröllopsplaneringen i full gång
  • Lisen50
    newyork2012 skrev 2012-02-23 16:08:33 följande:
    Hur går det för er?

Vi har betalt vår vigselförättare och börjat pussla ihop cermonin, känns väldigt verkligt nu! Jag har beställt en klänning och går och väntar, den ska komma i slutet på mars så det är ett tag kvar. Börjar fundera lite på blommor, hur gör ni andra?

Liz82 - Jag har pratat med Elin som är frisör i New York som ska fixa mitt hår. Vet dock inte hur bra hon är men jag tror nån annan använt henne som blev nöjd! Maila henne och kolla, elinnyb@hotmail.com">elinnyb@hotmail.com.

Hej ser nu att ni använt er av vigselförättare, skulle bli jätteglad om du kunde berätta var du gjorde det och vad det kostar och vad som ingår i priset. Vi gifter oss i november och är i full gång med planeringen.

• Lisen50
    newyork2012 skrev 2012-03-07 09:18:39 följande:
    Det händer inte så mycket i tråden. Hur går det för er? Vi har som sagt bokat en borgerlig vigselförättare och ceremonin kommer vara i central park. Hör av er om ni vill ha kontaktuppgifter. Väntar och hoppas på att klänningen ska sitta perfekt. Men har fortfarande inte kommit på hur det blir med blommor, några förslag?
    Hej hej..vad fick ni betala för den borgerliga vigselförättaren?
  • Lisen50

Hej hej...

Vi planerade också bröllop i NY...men vi insåg under planeringens gång att det skulle bli onödigt dyrt med det vi ville ha. Det kändes också nästan lite jobbigt att "tvinga" våra närmaste att betala de pengar det kostar för att vi hade en idé om att gifta oss där.  Visst ett självklart val att åka med eller ej....men de vi pratat med vill ju gärna vara med och vi vill inte att de ska behöva skrapa på botten för att åka med. Jag har dessutom hittat min ring med stort R och den kommer att äta en del av budgeten (25.000)...och hur det än är så ska jag ju bära den resten av livet så jag lägger hellre lite mer pengar på den......New York kommer jag till ändå fast lite senare  . Vi kommer att ha några av våra vänner samt min syster och svåger (10pers) med på bröllopet även våra vuxna barn kan vara med under själva vigseln. Vi kommer att vigas i kapellet på Arlanda och sedan åker vi tillsammans med vännerna till Prag torsdag-söndag där vi bjuder på bröllopsmiddag. Vi planerar att åka till NY om ett år  istället lagom till nästa vår.  Önskar alla er NY-brudar lycka till med planering och vigsel det kommer att bli fantastiskt det är jag helt övertygad om.

Svar på tråden New York 2012