• vilja

New York 2012

LOCATION?

Vi ska gifta oss i NYC i Juli 2012.
    Jag har verkligen haft ångest inför tanken med ett stort bröllop där jag är i centrum, så när min sambo föreslog utlandsbröllop så blev jag överlycklig. Så underbart att slippa allt stök och istället få vara trygg och lycklig med mina närmaste.

Vigseln blir i svenska kyrkan. Kände att jag fick ställa upp när min sambo offrat hela festen för min skull Skäms

Det vi funderar på mest nu är vart vi ska vara efter vigseln. Vi letar efter restauranger med ett privat rum för max 20 personer. Fast samtidigt vill vi ju ha dans efter maten så lokalen måste vara stor nog.
    Någon som har tips på bra lokal med bra mat, till rimligt pris såklart?

• vilja

EKBSTI: prova igen, vi har kommit fram båda gångerna. Lycka till!

• vilja
    EvisNY skrev 2012-02-05 16:18:10 följande:
    Hej!

Vi sitter och planerar ett bröllop i New York i sommar och det kommer troligtvis att bli ett enklare bröllop men vi skulle gärna vilja hitta en duktig fotograf som inte är alltför dyr.
    Vi har sett de fotograferna som det tipsas om på bla svenska kyrkans hemsida. Någon som tidigare har anlitat dem som kan svara på vad det kostar? 
    Eller har ni tips på någon annan fotograf i NY(som pratar svenska)

Tacksam för svar

Jag har hört gott om alla dem som tipsas om på Svenska kyrkans hemsida. 
    Hittade även Eva Dahl som vi var påväg att boka innan vi planerade om:  www.evadahl.com/ 

De kostar omkring $600-$1000 men det är olika vad som ingår i paketet så fundera igenom vad ni vill ha i paketet. Lycka till  

• vilja

Välkommen tillbaka Brollop2011 :)

Linsan skrev 2012-04-15 21:23:28 följande:
    Hej Alla New York-brudar!
    Hur går det för er? Någon som gift sig ännu? Snart dags för någon väl? Solig 
    Vi har äntligen bokat vår resa idag. Nu är det bara allt annat kvar Flört Vi reser den 23 juni och planerar för ett city clerk bröllop den 26, bara vi två i all hemlighet. Vill dock ha en bra fotograf m.m. Tips mottages varmt!

Kramar Linsan 
     Spännande!!! Är du först ut nu? Vi åker den 4:e juli och gifter oss den 7:e Drömmer
    Ang fotograf så var jag i kontakt med de som står på Svenska Kyrkans hemsida, men dom är relativt dyra. När jag googlade runt hittade jag en annan svensk tjej som heter Eva Dahl. Hon tog $700 så klart billigare än de andra - men jag tror man kan komma ännu billigare undan med en amerikansk fotograf.
  • vilja
    Linsan skrev 2012-05-01 19:41:28 följande:
    Ja, det närmar sig med stormsteg Skrattande Jag kontaktade fyra fantastiskt duktiga fotografer men till slut valde jag ändå den dyraste, Michael Skoglund, då jag tycker att han är outstanding. Har ännu inte fixat en massa saker såsom hindersprövning, ring, middagsbokning, m2b kläder... Mycket att fixa men det ordnar sig nog! Har ni fixat allt?
    Oh, det förstår jag! Älskar hans bilder!

Vi har kommit en bit, framför allt med kläder, ring osv men det är ändå massor kvar. Middagen är tack och lov bokad nu, det tog väldigt lång tid innan vi hittade en bra restaurang med trevlig lokal (vi har privat rum pga gästantalet) Nu kvarstår alla detaljer för vigsel och fest, som att hitta psalmer, välja musik, lära sig dansa. Jag anade inte att det skulle vara såååå mycket :)

• vilja

Har glömt kika kolla av forumet, så ett sent svar till dig Linsan; vi äter på One if by Land, two if by Sea och har bokat deras privata rum.
      Vi är omkring 20 personer så ett bord ute i en gemensam matsal var inget alternativ. Jag vill ha hela kittet med gäster som håller tal, dansen och tårta osv. och då krävs det ett privat rum tycker jag.

Ang blommor så kontaktade jag hotellet vi bor på. Hotell har ju alltid en massa blommor så de hänvisade mig till deras leverantör. Smidigt med leverans av blommor till rummet :) 

• vilja

Linsan: Är man bara 2 så är ju River Café i så fall superfint! Har även en kock-bekant som reser mycket till NYC som tipsat om Asiate. Där ligger även Per Se som jag har för mig att jag också hört bra om. Sen har nån tipsat mig om The View, där golvet snurrar så man får se stan från alla väderstreck. Osäker på maten där - men man kan ju bara kolla runt lite på Opentable och läsa recensioner

• vilja

vad roligt att höra att ni hade det så bra!
    trist med vigselförättaren men det är ju sånt man inte vet i förväg. Men jätteroligt att läsa om hur ni hade det i alla fall. Lycka till med skatteverket

• vilja

Vad roligt att läsa! Jättefin bild och med den klännigen förstår jag att du fick uppmärksamhet, superfin!
    Åååh, vi har 39 dagar kvar tills vår dag, längtar såå nu när man läser om era bröllop :)

• vilja

Ni verkar också ha haft en helt underbar dag Annat83. Häftigt med alla människor som kollade på under fotograferingen. Jag är ganska folkskygg och kommer säkert tycka det är jättenervös fast det är ju jätteroligt ändå. Vill man inte bli sedd så är ju NYC fel stad

TUSEN TACK för att ni delat med er av era erfarenheter. Det är jätterolgit och det känns så tryggt när man hör att det nog kan bli bra ändå, även om man inte kunnat åka dit och proväta, testa osv.
    Jag blir alldeles pirrig själv när jag läsera era historier för nu är det inte många dagar kvar. tack för att ni delar :)

• vilja

Idag är det 1 månad kvar. Jag längtar så jag håller på att falla sönder!

Fick blommorna beställda idag. Såklart vet jag ju inte hur de kommer att se ut, men jag måste säga att jag aldrig varit med om så bra service. Nic på Starbright Floral Design tog hand om min beställning och han har varit helt otroligt supertrevlig och hjälpsam! Ska bli väldigt roligt att se hur de ser ut.

Bokade även bord på River Café. Vi ska ju äta på ett annat ställe på bröllopet, men två dagar innan så ska jag bjuda mina föräldrar och storebror på middag på River Café. Har ju hört alla här inne tipsa om det så det går ju inte att missa

Nu kvarstår det att dansträna, banta Flört, packa in Favors att ge till gästerna och printa festprogram. Och träna på smink och hår. Stackars mamma tvingas ju agera frisör så hon behöver få tid att träna :)

LINSAN: när är det dags för er? 

• vilja

Åh vad spännande! Det ska bli superskoj att höra hur det var!

Vi har en helt annan budget då vi bokat privat lokal men vad ingår i dessa $370? Är det inklusive dryck och ni dricker vin så tycker jag det är helt okej.

Vi är ofta ute och äter i Stockholm och utan vin och med tre rätter så skulle jag tänka mig minst 1000, upp till 1500 SEK för två personer
    ...så med dryck borde det ju hamna runtomkring 2000 SEK.
    Plus lite taxes och att det är NYC och inte lilla Sthlm...
    Jo över 2000 SEK och då blir det ju omkring $370

Det ligger ju helt klart i den övre gränsen och det hade svidit i min plånbok med, men just river café eller nån annan extra speciell restaurang så tror jag nog att det är dom där priserna... Tyvärr. 

Vi betalar 2000 per person för allt vårt och då är det ett okej ställe men inte alls så superfint som River café 

• vilja
    Linsan skrev 2012-06-19 21:09:48 följande:
    GULP Foten i munnen Nu är det inte många dagar kvar! På fredag åker vi!! Solig  Har lite resfeber emellanåt men nu börjar det att kännas att det är på riktigt! Vädret verkar inte vara på vår sida i NY men det kommer ändå att bli världens bästa resa!

LYCKA TILL och hoppas ni får en helt underbar resa, bröllop och att ni hinner njuta av stan! 

Kika gärna in på Victoria's secrets - de har massor av roliga bridal grejer och hur mycket krämer och shower gels som helst! jag ska lukta Endless love hela dan :)

Utöver det har jag inga tips om NYC - jag tänker bara på mat just nu. Men vill du ha två ätbara tips så är det:
    Cinnabons "Center of a Roll" (jag tål inte gluten men jag har gärna kramper i en vecka bara för att få äta en sån) OCH M&M Peanutbutter (halva resväskan kommer bestå av sånna påvägen hem :)

ÖNSKAR ER ALL LYCKA OCH EN FANTASTISK DAG! 
  • vilja

GRATTIS och vad roligt att höra att allt gick så bra! Tack för summeringen av dagen, det är det bästa med denna tråden, det är så roligt att läsa om alla som kommer hem :)

Superfin bild! älskar så naturliga bilder som lyser av kärlek! :)

Nu blev det ju jättepirrigt! har lite förträngt att det är lördag det är tänkt att ske för min del :)

• vilja

Nu är vi tillbaka från bröllop och smekmånad så jag ska försöka fatta mig kort hur vi hade det.

Först och främst, beslutet att gifta sig i NYC var det bästa vi någonsin fattat.
    Några lärdomar gjorde vi, som att resa i ett stort sällskap kan vara jobbigt. Vi förväntades agera guider, gå på middagar osv. Det fanns ingen tid att njuta av vår favoritstad i lugn och ro. Men stan finns ju kvar! 
    Bröllopet var på lördagen och på torsdagen var vi på City Clerk. Vi stod där 8:20 och när de väl öppnade 8:30 så gick det undan. Vi hade fyllt i vår ansökan online, så 10 minuter senare var vi klara! Har dock hört att det kan ta betydligt längre tid.
    Samma dag var vi på vigselsamtal i Svenska Kyrkan. Vår präst Stellan Ponnert var SUPERBRA. Jag är såå glad att vi fick honom för allting blev perfekt! Vi hade mailledes diskuterat vigselprogrammet och psalmer men mötet var ändå väldigt värdefullt. 
    Sen mötte jag upp tjejkompisarna på Victoria's Secrets och storhandlade krämer och lite fint till bröllopsnatten :)  Och på kvällen bjöd jag min familj på River Café. Jättefint läge och kanonservice, men maten var sådär. Välgjort och gott men jag hade högre förväntningar.
    På den stora dagen träffade jag mamma, min tärna och fotografen som är en nära vän – så vi fyra fixade hår och smink på vårt hotellrum. Sagolikt fina blommor levererades till rummet från Starbright Floral Design, som dessutom under planeringstadie gett mig kanonbra service. Efter lite deli-lunch blev det taxi till kyrkan.

Vigseln var perfekt och därefter åkte hela sällskapet, i två limousiner, till Times Square för foto session 1. Lite röriga bilder men intressant upplevelse. Min fotograf, och tio asiatiska damer med varsin kamera och massa åsikter om hur vi skulle stå, och som ville vara med på bild
    Fotosession 2 var i Central Park, Gapstow bridge. Miss i planeringen var att parken är stängd för biltrafik på helger, så tur att Gapstow ändå låg inom promenadavstånd. Där körde vi alla gruppfoto för det var betydligt lugnare än Times Square
    En snabb paus på hotellet (efter fotografering i 40 gradig värme var det skönt med 10 minuter paus) innan bilarna tog oss till restaurangen One if by Land, Two if by Sea där vi bokat ett privat rum. HELT FANTASTISK restaurang. Otroligt vackert, bättre service har jag aldrig nånsin fått och maten var sagolik. Okomplicerade rätter men sagolikt smaksatt. Bästa restaurang det här året, säger jag, nybliven kock-hustru.
    Efter fyra rätt + tårta och dans så tog vi med oss vår fotograf och åkte själva till Washington park för nattbilder av Manhattan skyline och Brooklyn bridge. 
    VÄRLDENS BÄSTA DAG!!!
    KEY HIGHLIGHTS:
    Att vår fotograf var med hela dagen, från förberedelser till midnatt Restaurangen One if by Land, Two if by Sea Vår präst Stellan Att alla var där, bästa vänner och familj Tack för alla tips och råd. Hoppas den här tråden lever vidare för den har verkligen varit guld värd för mig

Jag tror det var 47:e gatan

Gapstow

West Village

Washington Park (lite suddigt oretuscherad änsålänge)
  • vilja

tack :) 
    (råkade skriva fel park bara. det där är såklart inte Washington park, det var Washington street som slutar i Brooklyn Bridge park)

• vilja

Lipan: haha vilket sammaträffande! världen är liten :)

Svar på tråden New York 2012