Är det fräckt att ha betalbar på kvällen? Någon mer som tänker ha det?
Vi tänkte ha betalbar på kvällen. Men att bjuda på alkohol under middagen och för drink också då.. Är det fräckt? och vad ska man ta för pris?
Vi tänkte ha betalbar på kvällen. Men att bjuda på alkohol under middagen och för drink också då.. Är det fräckt? och vad ska man ta för pris?
Klart det inte är fräckt!
Sen när var det tvunget att bjuda på sprit och alkohol? :)
Det är ju dyrare än att köpa mineralvatten och ha alkoholfritt bröllop.
Tycker det är nog trevligt att bjuda på middag och vin/öl till maten! om någon känner att dom måste ha mer än så så kan dom ju betala själva!
Vatten och andra förfriskningar kan ni ju servera gratis för dom som är vanligt törstiga :)
Man ska aldrig ta mer än inköpspriset, och har du handlat i tyskland så får du inte ta betalt alls. Det är iaf vad lagen dikterar.
Vi kommer bjuda våra gäster på allt, men sen köper vi vår alkohol i Tyskland också och kommer billigt undan. Vi hade ju inte kunnat stå för all dryck om vi hade haft bröllopet på tex en restaurang.
Hade jag själv gått på bröllop hade ja gärna betalt för dryck, men jag tycker att det alkoholfria kan ingå!
Och skall man busa till det och ha betalbar trots att man har köpt alkoholen i Tyskland, så tycker jag att det inte skall vara en krona mer än inköpspriset, meningen är ju inte att man skall tjäna pengar på sitt bröllop. Givetvis kan man ju avrunda till en lämplig summa, för att underlätta kontanthanteringen!
Vi hade betalbar. Var på en restaurang så det fanns ingen chans i världen att vi skulle ha råd att pröjsa det också. Det ingick dock rätt friskt med dryck till middagen.
tänkte ta 10 kr drink och allt alkoholfritt gratis.. känns ändå lite fräckt då vi bjudit dom. hmm
Vi har betalbar. Bokstavligen. Vi håller till på en herrgård där man ej får ta med sig egen dricka, utan allt alkohol som gästerna vill dricka EFTER middagen får de köpa själva i herrgårdens bar.
Tycker inte alls att det känns konstigt!
Förlåt nu lånar jag tråden lite, vi ska gifta oss på ett ställe där man inte får ta med sig. Vi tänkte ha fri bar, men tänkte sätta en gräns vid 10-tusen. För se hur stämningen är då så det inte blir galenskap... Är det konstigt? Vi är bara 40 personer och det är nog bara 30 som dricker. Tror ni det blir snålt? Vi gör så inte så mkt för pengarna utan mest för att det inte ska bli för mkt för vissa...
svarade i den andra tråden om tysklandsspriten att om man vill hålla sig på lagens sida vad gäller alkoholförsäljningen från utlandet så kan man istället sälja ett glas till gästerna som de sedan kan få fylla resten av kvällen. Man få enbart sälja svenskköpt alkohol på privata tillställningar och enbart till inköpspriset (självkostnadspris) tar man betalt mer än så måste man ha utskänkningstillstånd som vilken annan restaurang eller krog som helst.
Men som sagt om man vill vara laglig när det kommer till tysklandsspriten o inte har råd med gratis bar så kan man sälja ett plastglas till sin gäst för kanske 20-50 kr o så får gästen sen behålla glaset o fylla på resten av kvällen.