• minnilee

Hur mycket pengar lägger ni på att dekorera festlokalen på?

Och vad är det dyraste?
    Något bra tips på dekeration som inte kostar så mycket men som gör stor skillnad?

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på att dekorera festlokalen på?
  • TheD

Hur mycket pengar...?

Ingen aning! Stolsöverdrag som vi nu kommer hyra 35:-/stol..stolsband som jaginte kommer inte ihåg hur mycket det kostar men sen ska det inhandlas i USA där det är billiagre och betydligt större utbud :)

Tavlan för bordsplacering - gratis! Tog från jobbet ;)

Vi har en känsla av att det kommer se dyrare ut än vad man har lagt ut ;) vilket jag gillar haha. Vi kommer använda mycket hemma då vi har lila och vita ljushållare där en enkel blomma ska vara i varje (tema lila och vitt) :D

Så rota hemma vad ni har för saker som kan användas. Transparanta vaser kan användas oavsett färgtema, men det är vad jag tycker :)

• Ciccci

BILDEN LÄNGST UPP TILL TILL HÖGER!!!

Hittade en så rolig "vas" som man kan göra själv som egentligen inte kostar många kronor...
    Man tar gamla konserver som man rengör o ser till att etiketterna lossnar helt. sen kan man sätta en fin bit tapet, fint papper eller fina band runt den ist och ha som en lite vas.. :)
  • Moster Stina

Fiberväv i taken är billigt men ser superflott och dyrt ut!

Men sen så är ju dukningen och pyntetdet som gör en stor del av festen.
    Och det behöver ju inte vara så dyrt!

Visst kan man ha pappersduk, men sådana kan vara rätt dyra om de skall vara någorlunda fina.
    Då tycker nog jag det är smartare att köpa ett gäng vita KNOPPAlakan från IKEA istället, som man ju sen också kan sälja vidare.

Stearinljus är ju en riktig stämningshöjare, och vill man komma undan billigt så rekommenderar jag verkligen glaslyktorna  GALEJ från Ikea. Kostar 9 kr för 4 stycken. De har jag sett vid bröllopsdukning, och de blir jättefina ihop med vanliga värmeljus eller smala små vita blockljus.

Och blommor är såklart fint, men kan bli dyrt om man är för kräsen.
    Finns det i naturen när man gifter sig så kan det vara smart att blanda upp med sådana. Men kom ihåg att allergiker kan bli sjuka av t ex liljekonvaljer, och syrén.

I början av sommaren är blåbärsris otroligt vackert! Alldeles genomskinligt och klart ljusgrönt. Ha sådana i en skål och stick ner ett par rosenknoppar (håller fantastisk bra jämfört med hela kvistar)  från matbutiken. Det blir jättefint och håller även länge. Går alltså att göra klart pyntet dagen/dagarna innan.

• frallan

Hyra av dukar ca: 500 kr
    Blommor ca: 500 kr (skall ha mindre vaser med enbart brudslöja på vartannat bord)
    Servetter i papper ca: 150 kr
    Ljus (färgade höga) ca: 200 kr
    Placeringskort beställt tryckta ca: 200 kr
    Pompoms i paper att hänga i taket ca: 300 kr
    Bordsnummer ca: 50 kr
    Ballonger i rosa, brunt och vitt ca: 70 kr

I övrigt kommer vi plocka saker här hemifrån att dekorera med. Kanske en hög med vackra böcker på ett bord, en jordglob och lite annat knasigt

Vi vill gärna skriva ut affischer som jag har gjort i gammaldags cirkusstil för att höja känslan av temat lite, men det blir lätt dyrt, så vi får se om det finns pengar till det i slutändan...

Än så länge är vi väl uppe i ca 2000 kr, men jag gissar att det blir minst 500 till eller så, funderar på att ha någon form av löpare på bordet, men det får bli en billig variant i så fall.

Sen tillkommer ju festhäften, som vi inte riktigt löst hur vi skall trycka, ska försöka smyga in på någon väns arbetsplats och skriva ut eller så för att hålla kostnaderna nere

• Pinkgrape
    Moster Stina skrev 2011-03-21 08:17:18 följande:
    Fiberväv i taken är billigt men ser superflott och dyrt ut!
    Vart hittar man fiberväv? Gärna så billigt som möjligt :P
  • Loche

Här blir det knoppa-lakan och femkronorsvaser från ikea. I vaserna blir det prästkragar och blåklint, har jag tänkt mig. Nånstans för längsen såg jag en bordsdekoration där man strött ut små, små virkade blommor över de vita dukarna, så gissa vem som virkar blommor här hemma nu? Flört

Övrigt småpynt till borden har jag fyndat på Tradera.

Hur mycket det kommer att kosta allt som allt,,, max en 1000-lapp skulle jag tippa på.

• Sebastiána

Svårt att veta exakt. Om man räknar allt, servetter, karaffer, ljus, blommor, vaser osv blir det c.a 900:-

• SnartFruSir

Allt som allt kommer vi nog lägga mellan 5000- 7500 kr. Jag har sytt tygservetter själv till alla gästerna och 4 långdukar till borden (11 m/duk). De har kostat knappt 2000 kr för 121 servetter och dukarna. Vi kommer även ha lila löpare som vi köper på Panduro för meteterpris ovanpå. Tror det kommer gå på ungefär 600 kr för alla bord.

Sedan skall vi köpa odlingsväv och ha i taken (som Moster Stina redan tipsat om), och även ljusslingor så att vi får lite "stjärnhimmel" över oss. Odlingsväv går att köpa på t.ex. biltema och tror det kostar runt 50 kr för 10 meter. Ljusslingor och odlingsväv räknar med ungefär 500 kr för taket.

Vi kommer även ha blommor på borden. Blommorna köps in från en handelstrdägård i närheten, där är priserna mer humana än hos flortisten. Eftersom borden är såpass långa så har vi räknat med ungefär 2000 kr på blommor. Vi har sedan inte bestämt oss för om vi ska ha blockljus eller kandelabrar på borden, men där räknar vi med en 1000-lapp ungefär.

Kronan på verket blir en diskokula med 90 cm i diameter :) Den hyr vi in från rent-a-tent för 1000 kr.

Håller kalkylen är vi uppe i 7100 kr :)

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på att dekorera festlokalen på?