• minnilee

Hur skriver jag på ett fint sett att..

Barn bara är välkommna på vigseln och att det är betalbar efter middagen??

En annan fråga.. Mina två brudtärnor är klara men min sambo ska fråga sina tvä vänner om bestmen, efter att inbjudningskorten är skickade. Och vi ska beställa korten nu. Alltså kommer vi inte hinna fråga dom! Kan gästerna osa till ena brudtärnan eller brukar det alltid vara till bestmen eller tostmaster? Min sambos två vänner är rätt blyga så de kanske inte blir någon tostmaster. Kan man ha två bestmen föresten??

eller kan de osa till oss? hmm..

• Svar på tråden Hur skriver jag på ett fint sett att..
  • frallan

Det finns massor av bra trådar om det

• TheD

NI bestämmer själva till vem/vilka gästerna ska osa.

Klart ni kan ha två marsalker

Har ni ingen som  kan vara toastmadame? Det kommer vi ha då hon passar perfekt till det.

Som frallan skrev, så finns det MASSOR av trådar om allt detta!

• Zelmah

det vanligaste är nog att man o.s.ar till brudens föräldrar (enligt gammal tradition var de värdpar o stod för festen) eller direkt till brudparet, det ingår inte i tärnans eller marsalkernas uppgift att ta hand om det. Men ni bestämmer själva hur ni vill göra.

Har ni ingen i er bekantskapskrets eller familj som kan passa som toastmaster eller toastmadame? Tänk igenom alla som ni ska bjuda släktingar som vänner, nån borde ju kunna palla med att vara toastmaster....
    vi ska ha två toastmadames. Min kusin och min blivandes äldsta syster får dela på uppgifterna.
    Det är bra att ha en toastmaste som håller lite i trådarna så att middagen, talen o festen flyter på bra, men de behöver ju inte göra en massa grejer. Det räcker ju att de håller ihop allt, håller koll på talarlistan, kommunicerar med köket, hjälper gästerna med tänkbara frågot o information osv. de måste ju inte hålla på o spexa o greja. Men man måste ju våga tala inför folk såklart...

Vad gäller formuleringarna finns det flera bra trådar om det. Gå in o titta under bröllopsämnena och Inbjudan så lär du hitta flera trådar i ämnet..

• GnuGS
    minnilee skrev 2011-03-20 23:37:39 följande:
    Barn bara är välkommna på vigseln och att det är betalbar efter middagen??

En annan fråga.. Mina två brudtärnor är klara men min sambo ska fråga sina tvä vänner om bestmen, efter att inbjudningskorten är skickade. Och vi ska beställa korten nu. Alltså kommer vi inte hinna fråga dom! Kan gästerna osa till ena brudtärnan eller brukar det alltid vara till bestmen eller tostmaster? Min sambos två vänner är rätt blyga så de kanske inte blir någon tostmaster. Kan man ha två bestmen föresten??

eller kan de osa till oss? hmm..
    Skriv i ett informationblad som ni skickar med inbjudan något i stil med:

Barn Bröllopsfesten är enbart för de vuxna som fått inbjudan. Däremot är era barn varmt välkomna till vigselgudstjänsten, om Ni tror att de uppskattar ceremonin i kyrkan.
    (– – –)
    Betalbar Efter middagen finns möjlighet att köpa drycker i baren. Medtag kontanter!

I USA har man en (1) best man, resten av brudföljets manliga del kallas ”groomsmen”. Men om ni gifter er i Sverige kan ni ju kalla dem på svenskt vis, d v s marskalkar.

Gästerna kan som några skrivit ovan svar ifall de kommer eller ej till värdparet, t ex era föräldrar eller någon vän eller till er. Vi har låtit M2B:s mamma stå som mottagare av OSA-svar eftersom hon är bra på sådant, och så har vi skapat en allmän mailadress.
    Detta har inte något att göra med vare sig toastmaster eller marskalkar!

Ni behöver inte ha en ”toast madame”, ordet ”toast master” fungerar för både män och kvinnor.
Svar på tråden Hur skriver jag på ett fint sett att..